Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Do mojej szkoły dla dorosłych do Liceum Ogólnokształcącego zgłosił się potencjalny kandydat, który chce rozpocząć naukę w I klasie LO od pierwszego semestru nauki. Jest to osoba urodzona w 1971r. Niestety nie ukończył on gimnazjum lub 8-letniej (względnie 7-letniej) szkoły podstawowej. Jedyny dokument potwierdzjący jego wykształcenie, jaki posiada to arkusz ocen ze Szkoły Przysposobiającej do Zawodu (na podbudowie 6 klas szkoły podstawowej), którą ukończył w 1987r. Z arkusza wynika, że kandydat ukończył tę szkołę z pozytywnym skutkiem (była to szkoła w zawodzie ślusarz). Moje pytanie brzmi - czy na podstawie ww. dokumentu, którym ta osoba się legitymuje, mogę go przyjąć do I klasy LO na pierwszy semestr nauki?
Szkołę przysposobienia zawodowego należy traktować jako szkołę dającą wykształcenie ponadpodstawowe. W związku z tym, że kandydat na ucznia liceum dla dorosłych powinien mieć ukończoną ośmioletnią szkołę podstawową lub gimnazjum (art. 187 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2017 r., poz. 60, art. 141 ust. 1 pkt 2 PO), należy przyjąć, że wykształcenie ponadpodstawowe uprawnia go do nauki w liceum, skoro z arkusza ocen wynika, że uzyskał pozytywne oceny końcowe w szkole, czyli że ją ukończył.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy pozytywna opinia rady pedagogicznej o dostosowaniu warunków egzaminu maturalnego dla uczniów ma być w formie uchwały?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Szanowni Państwo, w jednej z Państwa odpowiedzi odnajduję nieścisłość, a co za tym idzie brak odpowiedzi na postawione pytanie. Uprzejmie proszę o weryfikację:
Oto pytanie i Państwa odpowiedź:
08 lutego 2016 Prawo oświatowe
Czy w związku z zachowanym zapisem dzieci pięcioletnich, których droga z domu do najbliższego przedszkola nie powinna przekraczać 3 km taki pięciolatek ma pierwszeństwo przed czterolatkiem w rekrutacji na 2015-2016r.?
Odległość drogi z miejsca zamieszkania do przedszkola nie stanowi o pierwszeństwie danej grupy wiekowej w toku rekrutacji. Tworzenie oddziałów w poszczególnych grupach wiekowych jest uzależnione od liczby wolnych miejsc po przyjęciu dzieci kontynuujących naukę i zapewnieniu miejsc dla dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne. Od dnia 1 września 2016 r. gminy i miasta mają obowiązek zapewnienia miejsca w przedszkolach dla 5-latków, których rodzice zdecydują się na skorzystanie z wychowania przedszkolnego, zaś od 1 września 2017 r. miejsca muszą się znaleźć dla dzieci w wieku 3 i 4 lat i z tego wynika pierwszeństwo przyjęcia 5-latków (art. 6 ustawy z dnia 29 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, Dz. U. z 2016 r., poz. 35).
Natomiast zgodnie z Ustawą:
Art. 14. 1. W latach szkolnych 2016/2017–2018/2019 sieć publicznych przedszkoli wraz z publicznymi innymi formami
wychowania przedszkolnego, oddziałami przedszkolnymi zorganizowanymi w publicznych szkołach podstawowych,
prowadzonymi przez gminę, publicznymi przedszkolami, oddziałami przedszkolnymi zorganizowanymi
w publicznych szkołach podstawowych i publicznymi innymi formami wychowania przedszkolnego, prowadzonymi przez
inną osobę prawną lub osobę fizyczną, niepublicznymi przedszkolami, o których mowa w art. 90 ust. 1b ustawy zmienianej
w art. 1, oraz niepublicznymi innymi formami wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 90 ust. 1c ustawy
zmienianej w art. 1, powinna zapewniać zamieszkałym na obszarze gminy:
1) dzieciom objętym obowiązkiem, o którym mowa w art. 14 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym
niniejszą ustawą – możliwość spełniania rocznego obowiązku przygotowania przedszkolnego;
2) dzieciom czteroletnim i pięcioletnim, a od dnia 1 września 2017 r. także dzieciom trzyletnim – możliwość realizowania
wychowania przedszkolnego.
Moim zdaniem, zgodnie z ustawą: od 1 września 2016 r. miejsca muszą się znaleźć dla dzieci w wieku 5 i 4lata, a od 1.09.2017r. - dla dzieci 3-letnich.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Przy skontrum w bibliotece szkolnej okazało się, że brakuje ponad 500 pozycji książek. Są to braki względne i bezwzględne. Co teraz należy zrobić? Jak postąpić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczennica klasy 4 szkoły podstawowej ma przyznane nauczanie indywidualne w domu. Mama,(która sama zabiegała o nauczanie indywidualne), kategorycznie nie zgadza się, aby do dziewczynki przyjeżdżało kilku nauczycieli. Uzasadnia to zdrowiem i kondycją psychiczno - emocjonalną dziecka. Żąda, aby wzorem nauczania indywidualnego w klasie 3 do dziecka przyjeżdżało maksymalnie 2 nauczycieli. Jednak 2 nauczycieli nie może zrealizować całości podstawy programowej (brak posiadanych kwalifikacji). Mama prosi także o całkowitą rezygnację nauczania takich przedmiotów, jak muzyka, WF, plastyka, informatyka. Czy jakikolwiek przepis prawa oświatowego umożliwia całkowitą rezygnację nauczania kilku przedmiotów oraz ograniczenie liczby nauczycieli pracujących z dzieckiem, nawet pomimo braku kwalifikacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy podział klasy na języku obcym jest obowiązkowy pod kątem stopnia zaawansowania, czy jedynie zalecany? Sytuacja dotyczy klasy, której liczebność nie przekracza 25 uczniów.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe