Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Do przedszkola niepublicznego uczęszcza dziecko z orzeczeniem o ruchowej niepełnosprawności. Czy możemy zatrudnić pomoc nauczyciela (bez kwalifikacji pedagogicznych) do wspierania takiego dziecka w trakcie pobytu w placówce, jeżeli nie ma takiego zalecenia w orzeczeniu? Czy koszt takiego pracownika możemy rozliczyć z dotacji przyznanej na kształcenie specjalne?
Warunki organizacji zajęć dla uczniów legitymujących się orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego określone są w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1309). W celu realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu w przedszkolach, szkołach i ośrodkach zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Obowiązkiem dyrektora takiej placówki jest dołożenie wszelkich starań, aby tacy specjaliści w jego szkole byli zatrudnieni.
Ponadto w tych jednostkach, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo:
• nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów lub
• pomoc nauczyciela.
W rozporządzeniu nie wskazano, w jakim wymiarze zajęć osoby te mają pracować. Może się zdarzyć, że jedna osoba będzie zatrudniona do pomocy dla kilku uczniów lub wychowanków.
Natomiast w przedszkolach, szkołach lub ośrodkach, do których uczęszczają uczniowie lub wychowankowie z innymi niepełnosprawnościami lub z niedostosowaniem społecznym (albo jego zagrożeniem), za zgodą organu prowadzącego, dyrektor może zatrudnić:
• nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia lub
• pomoc nauczyciela.
Specjaliści i pomoc nauczyciela realizują zadania wyznaczone przez dyrektora przedszkola lub szkoły. To dyrektor lub osoba prowadząca, po zapoznaniu się z kwalifikacjami nauczyciela, decydują o tym, jakiego specjalistę przydzielić do pracy z uczniem lub wychowankiem.
Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że zajęcia z uczniem lub wychowankiem legitymującym się orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego realizuje nauczyciel.
Czym innym jest prowadzenie zajęć, a czym innym pomoc wychowankowi. W przedstawionej sytuacji można zatrudnić pomoc nauczyciela bez kwalifikacji pedagogicznych, o ile osoba taka nie będzie prowadziła zajęć rewalidacyjnych, a jedynie będzie dziecku pomagała.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Bardzo proszę o odpowiedź czy dyrektor przedszkola publicznego (niesamorządowego) może rozwiązać umowę o świadczenie usług zawartą z rodzicem, czyli skreślić dziecko z listy. Jeśli tak, to w jakich przypadkach? Czy trzeba określać to w statucie czy wystarczy taki zapis w umowie? Podczas kontroli kuratorium wizytator zakwestionował zapis umożliwiający skreślenie dziecka z listy.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgłosiła się do mnie matka dziecka z 2010 roku, które chodziło do naszego przedszkola 3 lata i w tym roku od września dała go do Klasy I, jednak dziecko płacze i nie chce chodzić do szkoły, więc matka chce z powrotem dać dziecko do naszego przedszkola? Jaka jest procedura i podstawa prawna??? Czy może wypisać ze szkoły?? I czy ja mogę przyjąć do przedszkola??
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy ze względu na małą liczbę uczniów w klasie V i VI (nauczanie specjalne) można prowadzić zajęcia lekcyjne w łączonych klasach?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak w roku szkolnym 2017/2018 interpretować przypisy o dniach wolnych w szkole, a konkretnie czy 2 dni rekolekcji (w naszej szkole jest Msza, a później warsztaty prowadzone z animatorami) wlicza się w te 8 dni wolnych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy jest to zgodne z prawem, że propozycja oceny śródrocznej lub rocznej może ulec zmianie tj. zarówno podwyższeniu jak i
obniżeniu. np jeżeli nauczyciel w ocenie proponowanej nie wystawił uczniowi oceny niedostatecznej z przedmiotu to może ją wystawić na zakończenie semestru?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe