Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Ile godzin wychowania do życia w rodzinie powinno być teraz w cyklu 5 letnim (4-8), a ile godzin języka mniejszości narodowej- j. niemieckiego i historii i kultury Niemiec również w tym (nowym) cyklu? I to wszystko to są zajęcia dodatkowe?
Do programów nauczania szkolnego wprowadza się wiedzę o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji. Wymiar godzin przeznaczonych na realizację WDŻ określają przepisy § 3 ust.1 rozporządzenia. Na realizację zajęć WDŻ w szkołach publicznych przeznacza się w szkolnym planie nauczania, w każdym roku szkolnym, dla uczniów poszczególnych klas, po 14 godzin, w tym po 5 godzin z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców. Zajęcia są organizowane w oddziałach albo liczących nie więcej niż 28 uczniów grupach międzyoddziałowych (§ 2).Zajęcia te są organizowane:1. w klasach V i VI szkół podstawowych,2. w gimnazjach,3. zasadniczych szkołach zawodowych,4. liceach ogólnokształcących,5. w klasach I‒III technikówJednocześnie należy uwzględnić przepisy zawarte w załączniku do rozporządzenia MEN w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół. Wymiar godzin zajęć języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej, języka regionalnego oraz własnej historii i kultury określają przepisy wydane na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy o systemie oświaty.Wymiar godzin geografii państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa, określają przepisy wydane na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy o systemie oświaty; zajęcia są realizowane w przypadku przyznania przez organ prowadzący szkołę godzin na realizację tych zajęć zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia.Z ramowych planów nauczania wynika, że są to zajęcia dodatkowe.
Podstawa prawna: 1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 1999 r. w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 395) - § 1 ust. 2, § 3 ust.1; 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, w szczególności § 4 § 8; 3. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 14 listopada 2007 r. w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym (ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół(Dz. U. z 2017 r., poz. 703)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 listopada 2007 r. w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy organ prowadzący, którym nie jest jednostka samorządu terytorialnego może powierzyć stanowisko dyrektora szkoły niepublicznej nauczycielowi dyplomowanemu, który nie ma kwalifikacji do nauczania w danym typie szkoły (gimnazjum)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie kwalifikacje powinien mieć logopeda pracujący w zespole wczesnego wspomagania rozwoju dziecka?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor po zapoznaniu nauczyciela z projektem oceny pracy i otrzymaniu od niego uwag na piśmie (korzystnych dla nauczyciela) może jednocześnie wprowadzić także poprawki ze swojej strony (fakty, których nie ujął w pierwszym projekcie -niekorzystne dla nauczyciela) i po tych poprawkach wystawić kartę oceny. Czy też powinien zrobić drugi projekt, zapoznać go z nim nauczyciela, dać ponowną możliwość słownej i pisemnej ingerencji i dopiero karta oceny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Przytaczam moje pytanie: "Cytat z Państwa strony: "Czy osoba legitymująca się licencjatem w zakresie pedagogiki specjalnej z terapią pedagogiczną i uzupełniającymi studiami magisterskimi na kierunku terapia pedagogiczna z pedagogiką specjalną posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska pedagoga szkolnego w szkole podstawowej i w gimnazjum?
Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w różnych typach szkół określone są w Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli. Zgodnie z nim kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – pedagoga (§ 20.1 ) w następujących szkołach i placówkach: zakładach kształcenia nauczycieli, placówkach doskonalenia nauczycieli, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, bibliotekach pedagogicznych, kolegiach pracowników, liceach,technikach, szkołach policealnych posiada osoba, która ukończyła: 1) studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub 2) studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne. Natomiast kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – pedagoga (§ 20.2) w szkołach i placówkach: przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach, zasadniczych szkołach zawodowych, placówkach wychowania pozaszkolnego, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania posiada osoba, która ukończyła: 1) studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub 2) studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub 3) ukończyła studia pierwszego stopnia (studia pierwszego stopnia to sudia licencjackie, inżynierskie lub studia wyższe zawodowe) na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne albo 4) studia pierwszego stopnia na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe z zakresu prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne. Jeśli zatem dyrektor na podstawie (np. suplementu lub dyplomu) stwierdzi, że nauczyciel posiada kwalifikacje zgodne z zajęciami, które mu przydziela - może je uznać. Z opisu zawartym w pytaniu wynika, że wątpliwości dotyczą stwierdzenia, czy ukończone studia są zgodne z zakresem przydzielanych zajęć (§ 20.2). Ustalenia zatem może dokonać wyłącznie dyrektor w oparciu o dokumenty przedstawione przez nauczyciela oraz w oparciu o zakres czynności i zadań, jakie przydziela nauczycielowi". Pytanie: jakie czynności i zadania może przydzielić pedagogowi szkolnemu w masowej szkole podstawowej dyrektor szkoły? Proszę o podstawę prawną.
Na stronie Portalu znajdują się bogate materiały na ten temat.
Natomiast podstawą dla dyrektora do opracowania wymienionego dokumentu są 2 podstawowe rozporządzenia: o ramowych statutach oraz w psrawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
1) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (ze zm.),
Załącznik nr 2 RAMOWY STATUT PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
§ 2. 1. Statut szkoły określa w szczególności:
1) cele i zadania szkoły wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy szkoły, o którym mowa w odrębnych przepisach,
2) sposób wykonywania zadań szkoły, z uwzględnieniem optymalnych warunków rozwoju ucznia, zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia,
3) zadania zespołów nauczycielskich, o których mowa w § 14,(…)
7) organizację zajęć dodatkowych dla uczniów, z uwzględnieniem w szczególności ich potrzeb rozwojowych,
8) formy opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie, w tym również pomoc materialna,
9) organizację współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom,
10) organizację i formy współdziałania szkoły z rodzicami (prawnymi opiekunami) w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki.
2. Program wychowawczy szkoły, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, uchwala rada pedagogiczna po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
§ 11. Statut szkoły określa zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników, z uwzględnieniem przepisów § 12-15.§ 14.
2.Dyrektor szkoły może tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora szkoły, na wniosek zespołu.
2) Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 228, poz. 1487) ze zm.
§ 29. Do zadań pedagoga i psychologa w przedszkolu, szkole i placówce należy ponadto:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących poszczególnych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, a także wspieranie mocnych stron uczniów;
2) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz realizacja rożnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym poszczególnych uczniów;
3) prowadzenie terapii indywidualnej i grupowej.
Jeśli dyrektor wyznaczył pedagoga jako koordynatora ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej, może skorzystać z przykładu zadań z naszej str. www:
Zadania koordynatora Koordynator pracy zespołu:
ustala termin i miejsce spotkania, powiadamia dyrektora oraz członków Zespołu,
w imieniu nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych oraz specjalistów pracujących z uczniem wnioskuje do dyrektora o zaproszenie na spotkanie przedstawiciela poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej,
kompletuje dokumentację ucznia (opinia/orzeczenie poradni, dane z obserwacji i pomiarów pedagogicznych itp.),
przygotowuje druk Karty Indywidualnych Potrzeb Ucznia oraz dostępną w szkole dokumentację ucznia,
prowadzi spotkanie: przedstawia sprawę, udziela uczestnikom głosu, wyznacza osobę, która dokonuje stosownych zapisów w KIPU, Planie Działań Wspierających lub Indywidualnym Programie Edukacyjno-Terapeutycznym, pilnuje złożenia podpisów itp.,
po każdym spotkaniu przedstawia KIPU dyrektorowi,
ewentualnie – zgodnie z wewnętrznymi ustaleniami dyrektora – przechowuje w/w dokumentację do następnego spotkania.
Odsyłam również do serwisu www.pedagogia.pl, który w całości poświęcony jest pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Moje pytanie:
Z przytoczonej przez Państwa odpowiedzi wynika, że dyrektor szkoły może przydzielać różna zadania pedagogowi szkolnemu (wyraźnie zaznaczyłem że chodzi o szkołę masową). Te zadania są ściśle określone w Rozp o Pomocy PP. Więc w jaki sposób dyrektor szkoły może dowolnie decydować . określać zadania pedagogowi, skoro są one określone w rozporządzeniu?
Jakie to zadania, i jaka jest ich podstawa?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor, który obecnie przebywa na urlopie macierzyńskim, rodzicielskim oraz zaległym wypoczynkowym i wraca 9 kwietnia do pracy może wcześniej złożyć wniosek do organu sprawującego nadzór o dokonanie oceny pracy? Jak obowiązuje podstawa prawna w 2018 roku?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe