Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Ile uczniów musi być w klasie, aby mogła funkcjonować specjalna szkoła przysposabiająca do pracy, dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym? Jaki przepis to reguluje?
Na dzień dzisiejszy kwestię tę reguluje rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.):
1. Liczba uczniów w oddziale szkoły specjalnej wynosi od 6 do 8.
2. W przypadku, gdy co najmniej u jednego ucznia w oddziale występują niepełnosprawności sprzężone, liczbę uczniów w oddziale można obniżyć o 2.
3. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego szkołę specjalną, liczba uczniów w oddziale może być niższa od liczby określonej wyżej.
W związku z reformą oświaty 23 stycznia 2017 ukazał się projekt rozporządzenia MEN w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli, w którym planowane jest odstąpienie od wskazywania minimalnej liczby uczniów w oddziale szkoły specjalnej (§ 6 ust. 2–4). W projektowanym rozporządzeniu wskazano także inne grupy dzieci i uczniów, które dotychczas nie były wymienione w przepisach rozporządzenia w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół. Proszę śledzić procedurę legislacyjną, gdyż lada moment w/w rozporządzenie może być podpisane przez minister edukacji, ale wejdzie w życie z dniem 1 września 2017r.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Moje pytanie dotyczy zajęć wychowania fizycznego. Zgodnie z Rozporządzeniem z dnia 19 sierpnia 2009 r. w sprawie realizacji 2 godzin obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego dyrektor szkoły może "wyjąć" z siatki zajęć wf maksymalnie 2 godziny tygodniowo, realizując je jako zajęcia pozalekcyjne lub pozaszkolne. Pytanie brzmi: czy mogę wyjąć tylko 1 godzinę obowiązkowych zajęć?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam. Cytat z Państwa strony "Proszę o odpowiedź na następujące pytanie: Czy osoba legitymująca się licencjatem w zakresie pedagogiki specjalnej z terapią pedagogiczną i uzupełniającymi studiami magisterskimi na kierunku terapia pedagogiczna z pedagogiką specjalną posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska pedagoga szkolnego w szkole podstawowej i w gimnazjum?
Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w różnych typach szkół określone są w Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.
Zgodnie z nim kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – pedagoga (§ 20.1 ) w następujących szkołach i placówkach: zakładach kształcenia nauczycieli, placówkach doskonalenia nauczycieli, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, bibliotekach pedagogicznych, kolegiach pracowników, liceach,technikach, szkołach policealnych posiada osoba, która ukończyła:
1) studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
lub
2) studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Natomiast kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – pedagoga (§ 20.2) w szkołach i placówkach: przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach, zasadniczych szkołach zawodowych, placówkach wychowania pozaszkolnego, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania posiada osoba, która ukończyła:
1) studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
lub
2) studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
lub
3) ukończyła studia pierwszego stopnia (studia pierwszego stopnia to studia licencjackie, inżynierskie lub studia wyższe zawodowe) na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
albo
4) studia pierwszego stopnia na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe z zakresu prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Jeśli zatem dyrektor na podstawie (np. suplementu lub dyplomu) stwierdzi, że nauczyciel posiada kwalifikacje zgodne z zajęciami, które mu przydziela - może je uznać. Z opisu zawartego w pytaniu wynika, że wątpliwości dotyczą stwierdzenia, czy ukończone studia są zgodne z zakresem przydzielanych zajęć (§ 20.2). Ustalenia zatem może dokonać wyłącznie dyrektor w oparciu o dokumenty przedstawione przez nauczyciela oraz w oparciu o zakres czynności i zadań, jakie przydziela nauczycielowi."
Czy oznacza to, że dyrektor szkoły masowej może zatrudnić na stanowisku pedagoga szkolnego absolwenta pedagogiki specjalnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od marca 2016r. nauczycielka przebywa na zwolnieniu lekarskim. Jest wicedyrektorem. W połowie marca złożyła wypowiedzenie z funkcji wice. Otrzymała już stosowne wypowiedzenie pełnionej funkcji do 31 marca2016. Ma zwolnienie do 29 kwietnia.19 kwietnia przyniosła wniosek o urlop zdrowotny od 01.maja do 30 kwietnia 2017 roku. Jest nauczycielem j.pol. dyplomowanym z 10 letnim stażem pracy. W roku szkolnym 2016/17 w projekcie arkusza, ze względu na brak możliwości zatrudnienia jej jako polonistki (w szkole 3 polonistów - ona najkrócej pracuje) ujęłam nauczycielkę do pracy w świetlicy (arkusz wysyłamy 28 kwietnia). 1. Czy mogę w takim przypadku ująć tę nauczycielkę w arkuszu na świetlicę (cały etat) jeśli przyniosła wniosek o urlop teraz? 2. Czy w maju powinnam jej listownie dostarczyć info o proponowanym miejscu pracy - świetlica, a nie j. polski,bo nie nadgodzin? 3. Ani w roku 2016/17 ani w 2017/18 nie będzie j.polskiego dla opisywanej nauczycielki. Proszę o informacje co mogę jako dyrektor w tym zakresie zrobić jakie pisma muszę wysłać nauczycielce i kiedy, co zaproponować? Proszę o szybką odpowiedź.
- Od tego roku szkolnego w szkole podstawowej mamy 8 oddziałów (na 12 ogółem) o profilu sportowym, w których celem szkolenia sportowego jest nauka pływania. Czy w świetle nowego rozporządzenia MEN w sprawie warunków tworzenia, organizacji oraz działania oddziałów sportowych, szkół sportowych oraz szkół mistrzostwa sportowego z dnia 15 października 2012 r. musimy zmieniać nazwę szkoły na "sportowa... szkoła podstawowa"? Co się z ta zmianą wiąże?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy potwierdzenie odbycia godziny dyrektorskiej z ramowych planów nauczania musi być w dzienniku lekcyjnym , czy w dzienniku zajęć pozalekcyjnych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe