Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak przygotować umowę i angaż dla nauczyciela, dla którego przewidziany jest cały etat? Nauczyciel ma pełnić w przedszkolu funkcję pedagoga specjalnego, ale część godzin ma być przeznaczona na prowadzenie zajęć specjalistycznych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci z orzeczeniem lub opinią, zajęcia rewalidacyjne, terapię ręki, metodę Weronikę Sherborne, TUS. Czy nauczyciel może prowadzić te zajęcia w ramach całego etatu pedagoga specjalnego, czy trzeba to rozbić na godziny pedagoga specjalnego i pozostałe godziny przeznaczyć na te dodatkowe zajęcia?
Pedagodzy specjaliści są zatrudniani zgodnie z potrzebami przedszkola lub szkoły z uwzględnieniem art. 42 d oraz art. 42 ust. 1-2 i 7 pkt 3 lit. b ustawy Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2023 r., poz. 984), a przydział zajęć i czynności w ramach obowiązkowego tygodniowego wymiaru zajęć musi być zgodny z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1610) oraz przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020 r., poz. 1280) oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2020 r., poz. 1309).
W świetle przepisów § 3 ust. 2 pkt 1 lit. h przepisów rozporządzenia z 22 lipca 2022r. pedagodzy specjalni w ramach tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, realizują zajęcia w ramach zadań związanych z: prowadzeniem zajęć rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych. Z kolei przepis § 4 w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach stanowi, że pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole i placówce udzielają uczniom nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu, szkole i placówce zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, pedagodzy specjalni, logopedzi, doradcy zawodowi i terapeuci pedagogiczni.
Nie ma potrzeby wydzielania ww. godzin na dodatkowe zajęcia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Program wychowawczo-profilaktyczny dla placówki oświatowo-wychowawczej. W OPP uczestnicy przychodzą tygodniowo na jedne zajęcia. Programy z założenia odpowiadają na zapotrzebowanie uczestnika, który przychodzi, ponieważ tego pragnie. Powoduje to z założenia brak zachowań marginalnych/agresywnych itd. Jak napisać minimalistyczny program w-p?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Od 25 maja 2018 będą obowiązywać nowe/zmienione przepisy dotyczące ochrony danych osobowych (RODO). Proszę o informację w jakim zakresie te zmiany dotyczą placówek oświatowych? Jakie działania powinien podjąć dyrektor placówki? Proszę o przykładowe wzory dokumentów i procedur.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Chcę zapytać co z możliwością warunkowego promowania ucznia? W Rozporządzeniu o ocenianiu i promowaniu... z 10.06.2015 r. nie ma o tym mowy.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Od października 2012 roku wpływają na nauczycielkę edukacji wczesnoszkolnej różne skargi ze strony rodziców dotyczące nierzetelnego wypełniania funkcji nauczyciela (pozostawianie dzieci bez opieki, brak kontroli zeszytów, ćwiczeń, rozmowy nauczyciela przez telefon podczas lekcji, segregacja uczniów itp.). Dyrektor dokonał w ramach nadzoru sprawdzenia wiarygodności wyżej opisanych faktów. Znalazły one potwierdzenie w rzeczywistości - nauczyciel źle prowadzi dokumentację szkolną, brak systematycznej kontroli zeszytów uczniów, ćwiczeń, nierzetelne pełnienie dyżurów nauczycielskich, nierespektowanie ustaleń pokontrolnych prowadzonej dokumentacji. Nauczycielka lekceważy poczynione przez dyrektora z nią ustalenia, ciągle pisze pisma do dyrekcji, że jest mobbingowana, podważa autorytet dyrektora wśród pracowników szkoły, jest nietaktowna w rozmowach z dyrekcją w obecności świadków, oczernia i podważa decyzje dyrektorów.
Z nauczycielem przeprowadzono kilka rozmów, które są zaprotokołowane - bez rezultatu. Nauczycielka wychodzi ze spotkań, podczas których dyrektor chce skonfrontować skargi rodziców i opinie nauczyciela. Straszy dyrektora naczelnikiem oświaty. Poinformowała także na kilku złożonych pismach, że powiadomi o wszystkim burmistrza, kuratorium (ustaliłam, że żadne pisma ww. organy nie otrzymały). Sytuacja ta jest już męcząca nie tylko dla dyrekcji, ale i dla pracowników szkoły, którzy to widzą.
Czy są to już wystarczające podstawy do tego, by nałożyć karę porządkową czy dyscyplinarną? Czy takiego nauczyciela można zwolnić? Jest to nauczycielka dyplomowana z dwudziestodwuletnim stażem.
Wiadomym jest też, że owa pani leczyła się przez pół roku w szpitalu dla osób z zaburzeniami osobowości. Czy powinnam zarządać wypisu ze szpitala z 2009 r.? Nauczycielka jest ciągle na terapii, ma problem ze sobą od wielu lat. Obawiam się bardzo o bezpieczeństwo uczniów, zaś postawa nauczyciela budzi mój ogromny niepokój.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Do grupy zerowej uczęszcza chłopiec (6 lat) objęty obowiązkiem rocznego przygotowania przedszkolnego. Rodzice są w trakcie rozwodu i walczą o prawa do dziecka. Chłopiec jeden tydzień przebywa u ojca i w tym czasie uczęszcza do naszego przedszkola, drugi tydzień przebywa u matki w innym mieście i nie uczęszcza tam do przedszkola i tak jest na okrągło. Proszę o informację czy dziecko w takim przypadku spełni obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego nie uzyskując 50% frekwencji. Jakie kroki powinnam podjąć jako dyrektor przedszkola. Rozmowy z rodzicami nie przynoszą żadnych efektów.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe