Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak rozumieć rozporządzenie MEN z 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół i co za tym idzie przydział godzin do dyspozycji dyrektora? Czy dyrektor musi od roku szkolnego 2019/2020 w każdej klasie zaplanować 4 godziny dyrektorskie, czy jedynie w klasach, które rozpoczynają nowy cykl czyli w klasie 1 SP 3 godziny i w klasie IV 4 godziny dyrektorski. Przecież klasa VIII miała zatwierdzoną ramówkę zgodnie z nadal obowiązującym rozporządzeniem z 28 marca 2017 roku gdzie na cykl VII i VIII klasy miała mieć 1 godzinę dyrektorską? Jeśli będę miał przydzielić 8 klasie 4 godziny dyrektorskie klasa 8 będzie miała tygodniowo 40 godzin zajęć, co jest niedopuszczalne.
Na podstawie § 10 ust. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, Dz.U. z 2019 r., poz. 639 nowa ramówka obowiązuje od 1 września 2019 r. we wszystkich klasach szkoły podstawowej, ponieważ przepisy wykonawcze nie zawierają przepisu przejściowego o stopniowym wchodzeniu w życie tylko w niektórych klasach szkoły podstawowej w roku szkolnym 2019/2020. Zgodnie z załącznikiem nr 1 do ww. rozporządzenia nie są przewidywanie po 4 godziny dyrektorskie w każdym z roczników szkoły podstawowej. Na całym pierwszym etapie edukacyjnym dyrektor ma do dyspozycji łącznie 3 godziny w 3 rocznikach, czyli może przydzielić po 1 godzinie w każdym z roczników od I do III klasy, albo 1 i 2 godziny w dwóch rocznikach i 0 godzin w trzecim roczniku oraz decyduje o ich rozkładzie w poszczególnych klasach. Na całym drugim etapie edukacyjnym dyrektor ma do dyspozycji łącznie 4 godziny w 4 rocznikach, czyli może przydzielić po 1 godzinie w każdym z roczników od IV do VIII klasy albo rozłożyć je nierównomiernie. W związku ze zmianą ramówki należy ustalić, ile godzin dyrektorskich dotychczas w danej szkole zrealizowano w klasach IV-VII, aby ustalić ile godzin jeszcze pozostaje w VIII klasie do zrealizowania z puli 4 godzin na drugim etapie edukacyjnym. W VIII klasie przydzielenie 4 godzin byłoby konieczne tylko, jeśli w klasach IV – VII nie zrealizowano żadnych godzin dyrektorskich. Na marginesie należy dodać, że z załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia nie wynika, że w VIII klasie uczniowie nie mogą mieć łącznie 40 godzin zajęć obowiązkowych z godzinami dyrektorskimi.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jesteśmy przedszkolem integracyjnym. Od września w nowej grupie integr. będziemy mieli tylko 1 dziecko niepełnosprawne - z niepełnosprawnością ruchową. W związku z tym, czy musimy zatrudnić dodatkowo dla tego dziecka nauczyciela wspomagającego czy wystarczy pomoc nauczyciela?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o informację jak należy interpretować & 7 ust.5 Rozporządzenia MEN z 24.07.2015r. w sprawie warunków organizowania kształcenia(...) dzieci niepełnosprawnych(...). Co oznacza zapis, że dyrektor szkoły wyznacza zajęcia realizowane wspólnie z nauczycielami przez nauczyciela wspomagającego? W jakim wymiarze powinien być taki nauczyciel wspomagający zatrudniony? Zaznaczam, że dotyczy to ucznia z autyzmem, a w jego orzeczeniu o kształceniu specjalnym nie ma żadnych informacji, które byłyby podstawą do takiego "wyznaczenia".
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W związku ze zmniejszeniem się ilości oddziałow w nowym roku szkolnym, musi nastąpić zmiana przydziału czynności dla nauczycieli w stosunku do roku bieżącego. Czy nauczyciel niezadowolony ze zmiany przydziału czynności ma prawo do skargi na dyrektora w organie prowadzącym i w ZNP, i mczy te organy mają prawo wpływać na dyrektora aby zmienił przydział czynności, pozdrawiam i dziękuję
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Wzór informacji dla nauczyciela zatrudnionego w wymiarze 7/18 etatu, o zmniejszeniu liczby godzin do 4/18 etatu z powodu wygaszania gimnazjum.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy niepublicznej szkoły podstawowej: czy dyrektor może wydłużyć rok szkolny do 15. lub 31.07? Jeśli tak, jaki zapis w statucie jest konieczny i jaka data pojawia się wtedy na świadectwie? Czy kuratorium musi wyrazić zgodę na taką zmianę?
Czy harmonogram prowadzenia zajęć w klasie 0 pod kątem ferii i wakacji i innych dni wolnych powinien być taki sam jak szkoły, czy jak przedszkola?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe