Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak wygląda procedura raportowania o wynikach kontroli w szkole?
Po przeprowadzonej ewaluacji zewnętrznej organ sprawujący nadzór pedagogiczny sporządzi raport, w którym określi poziomy spełniania przez tę placówkę wymagań. Przed przekazaniem raportu dyrektorowi oraz organowi prowadzącemu, zespół przedstawi projekt raportu wraz z propozycjami wniosków, radzie pedagogicznej w celu umożliwienia temu organowi odniesienia się do wyników ewaluacji.
Rozporządzenie szczegółowo określa terminy sporządzenia raportu. Podobnie, jak w poprzednim rozporządzeniu 7 dni od momentu zakończenia ewaluacji zespół sporządza projekt raportu i propozycję wniosków (poprzednio wizytator proponował wnioski) i przedstawia radzie pedagogicznej. Następnie również 7 dni od zebrania rady, biorąc pod uwagę opinie zgłoszone na zebraniu, zespół sporządza raport i przedstawia go dyrektorowi oraz organowi prowadzącemu. Dyrektor ma kolejne 7 dni, od dnia otrzymania raportu, na zgłoszenie umotywowanych zastrzeżeń. Z kolei organ nadzoru pedagogicznego ma obowiązek zająć stanowisko w ciągu 14 dni od dnia ich otrzymania. W załączniku do rozporządzenia podane są wymagania określające obszary pracy szkół i placówek, które będą poddawane ewaluacji zewnętrznej z podziałem na poziomy z tym, że charakterystyka dotyczy tylko poziomu wysokiego i podstawowego.
Rozporządzenie nakłada sankcje na dyrektorów placówek, w przypadku ustalenia przez organ nadzoru pedagogicznego, niskiego poziomu spełnienia wymagań, w odniesieniu do choćby jednego z wymagań (§ 11), w postaci programu poprawy efektywności kształcenia i wychowania. Jeżeli dyrektor tego programu nie opracuje i nie wdroży lub nie usunie uchybień wskazanych w raporcie, może się liczyć z wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie z funkcji (art. 34 ust 2 i 3 ustawy o systemie oświaty).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel wybrał podręcznik dla klasy VII na rok szkolny 2017/2018. W przyszłym roku w klasie VIII nie chce korzystać z wybranej serii wydawniczej i chce wprowadzić nowy podręcznik i do klasy VII i do klasy VIII - Czy jest taka możliwość pod względem prawnym? Proszę o podanie podstawy prawnej. Jaka jest procedura wyboru podręczników na rok szkolny 2018/2019?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od końca czerwca do grudnia nauczyciel był na L4. Wykorzystał 182 dni u ortopedy. Miał operację nogi po złamaniu. Potem do 27 stycznia wykorzystywał urlop wyrównawczy. Obecnie trwają ferie, po których jeszcze ma 3 dni urlopu. Niestety nauczycielka pracująca w bibliotece otrzymała odmowę lekarza medycyny pracy ze względu na choroby narządu ruchu. Nauczycielka nie jest w stanie wrócić do pracy, bo boli ją noga
Czy może ponownie chorować na tę samą chorobę, co w zeszłym roku? Czy może tak zrobić i udać się do ortopedy? Czy nie wolno jej tak zrobić? Bo jest nowy rok i może znowu pójść na L4. Sytuacja jest skomplikowana.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły może zmienić termin dnia wolnego od zajęć dydaktycznych w 2023/24, który został ustalony do 30 września
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam. Cytat z Państwa strony "Proszę o odpowiedź na następujące pytanie: Czy osoba legitymująca się licencjatem w zakresie pedagogiki specjalnej z terapią pedagogiczną i uzupełniającymi studiami magisterskimi na kierunku terapia pedagogiczna z pedagogiką specjalną posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska pedagoga szkolnego w szkole podstawowej i w gimnazjum?
Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w różnych typach szkół określone są w Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.
Zgodnie z nim kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – pedagoga (§ 20.1 ) w następujących szkołach i placówkach: zakładach kształcenia nauczycieli, placówkach doskonalenia nauczycieli, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, bibliotekach pedagogicznych, kolegiach pracowników, liceach,technikach, szkołach policealnych posiada osoba, która ukończyła:
1) studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
lub
2) studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Natomiast kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – pedagoga (§ 20.2) w szkołach i placówkach: przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach, zasadniczych szkołach zawodowych, placówkach wychowania pozaszkolnego, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania posiada osoba, która ukończyła:
1) studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
lub
2) studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
lub
3) ukończyła studia pierwszego stopnia (studia pierwszego stopnia to studia licencjackie, inżynierskie lub studia wyższe zawodowe) na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
albo
4) studia pierwszego stopnia na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe z zakresu prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Jeśli zatem dyrektor na podstawie (np. suplementu lub dyplomu) stwierdzi, że nauczyciel posiada kwalifikacje zgodne z zajęciami, które mu przydziela - może je uznać. Z opisu zawartego w pytaniu wynika, że wątpliwości dotyczą stwierdzenia, czy ukończone studia są zgodne z zakresem przydzielanych zajęć (§ 20.2). Ustalenia zatem może dokonać wyłącznie dyrektor w oparciu o dokumenty przedstawione przez nauczyciela oraz w oparciu o zakres czynności i zadań, jakie przydziela nauczycielowi."
Czy oznacza to, że dyrektor szkoły masowej może zatrudnić na stanowisku pedagoga szkolnego absolwenta pedagogiki specjalnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel wspomagający, który jest zatrudniony do pracy z dzieckiem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w grupie dzieci sześcioletnich powinien prowadzić oddzielny dziennik, inny niż dziennik zajęć grupy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe