Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak wyglądają kwestie prawne i ustalenia, jeśli obsługę finansową szkoły prowadzi inna szkoła?
Obsługę finansową małej szkoły wiejskiej prowadzi inna szkoła na podstawie uchwały gminy. Czy należy zawrzeć porozumienie w tej kwestii z dyrektorem drugiej szkoły? Jeśli tak, co powinno zawierać niniejsze porozumienie? Czy porozumienie należy uwzględnić w dokumentacji kontroli zarządczej?
Między dyrektorem szkoły i jednostką obsługi finansowej powinien być podpisany dokument precyzyjnie określający zasady współpracy, w tym zasady i terminy przekazywania informacji i dokumentów. Będzie on stanowił element dokumentacji kontroli zarządczej w szkole, ale nie musi być oznaczony jako powiązany z kontrolą zarządczą, aby stanowić część jej systemu.
Wszystkie procedury, instrukcje i inne dokumenty wewnętrzne szkoły stanowią dokumentację kontroli zarządczej, również te, które wdrożono przed jej wprowadzeniem do porządku prawnego.
Czynności w zakresie obsługi finansowej
Zgodnie z art. 5 ust. 7 ustawy o systemie oświaty (dalej: u.s.o.) organ prowadzący szkołę odpowiada za jej działalność. Do zadań organu prowadzącego należy między innymi zapewnienie szkole obsługi finansowej.
Na obsługę finansową, zgodnie ze wskazanymi przez u.s.o. przepisami ustawy o rachunkowości, składają się następujące czynności:
• gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą;
• w oparciu o dowody księgowe prowadzenie ksiąg rachunkowych ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym;
• okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów;
• wycena aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego;
• sporządzanie sprawozdań finansowych.
Za obsługe finansową może być odpowiedzialna odrębna lub wspólna placówkom jednostka obsługi
Aby wypełnić te zadania, organ prowadzący może stworzyć jednostkę obsługi ekonomiczno-administracyjnej podległych mu szkół i placówek lub zorganizować wspólną obsługę administracyjną, finansową i organizacyjną prowadzonych szkół i placówek (art. 5 ust. 9 u.s.o.).
Środki finansowe pozostają w dyspozycji dyrektora
Należy pamiętać, że w takim przypadku, zgodnie z art. 39 ust. 1 pkt 5 u.s.o., dyrektor szkoły nadal dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły lub placówki zaopiniowanym przez radę szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie.
Dyrektor odpowiada za kontrolę zarządczą
Na podstawie art. 68 i 69 ustawy o finansach publicznych dyrektor szkoły jako kierownik jednostki sektora finansów publicznych odpowiada za zapewnienie adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej, która powinna prowadzić m.in. do:
• zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi;
• wiarygodności sporządzanych sprawozdań;
• efektywnej i skutecznej wymiany informacji z podmiotami mającymi wpływ na osiąganie celów i realizację zadań przez szkołę.
Dyrektor nadzoruje realizację zadań finansowo-gospodarczych kontroli zarządczej
Jednocześnie zgodnie z wytycznymi zawartymi w standardach kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych dyrektor powinien zapewnić istnienie mechanizmów kontroli dotyczących operacji finansowych i gospodarczych, które będą zapewniać:
• rzetelne i pełne dokumentowanie i rejestrowanie operacji finansowych i gospodarczych;
• zatwierdzanie operacji finansowych przez kierownika jednostki lub osoby przez niego upoważnione;
• podział kluczowych obowiązków;
• weryfikację operacji finansowych i gospodarczych przed i po realizacji
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W grudniu skończę 56 lat. Zostanie mi 4 lata do emerytury. Czy chroni mnie prawo? Czy mogą mnie przenieść na inne stanowisko z niższą pensją?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Mam w przedszkolu dziecko 3 letnie z zespołem Downa. uczęszcza do OREW na zajęcia oraz w przedszkolu udzielamy mu wsparcia w postaci zajęć logopedycznych oraz dyd. wyrównawczych. Proszę o informację czy potrzebny jest nauczyciel wspomagający.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy dziecko pięcioletnie (obwód mojej szkoły) od 1.09.2011r może realizować roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu niepublicznym? W mojej szkole podstawowej jest oddział przedszkolny.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka, która pracowała w naszej szkole w latach 1984-1995 zwróciła się o wystawienie duplikatu zaświadczenia o liczbie przysługujących świadectw rekompensacyjnych za lata 1991-1992.
Taki dokument jest jej niezbędny, ponieważ przechodzi na emeryturę.
Są to odległe lata. Szukałam kopi dokumentu, nigdzie nie znalazłam.
Po rozmowie z pracownikami, którzy pracowali ww. latach w szkole i otrzymali „Zaświadczenie o przysługujących świadectwach rekompensacyjnych”- składali je w banku, na podstawie którego bank wypłacał należne pieniądze.
W szkole nie ma kopi ww. zaświadczenia, a pracownik który je otrzymał musiał zostawić w banku.
Jak mam postąpić, jeśli nie mam żadnego dokumentu, na podstawie którego można wystawić duplikat?
Posiadam tylko listę, na której widnieje jej nazwisko oraz liczba przyznanych świadectw rekompensacyjnych.
Czy na podstawie posiadanej listy mogę wystawić jej zaświadczenie o przyznanych świadectwach rekompensacyjnych?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- 1.Proszę sprecyzować zapisu w waszym regulaminie Rady Pedagogicznej "Dopuszcza się możliwość protokołowania elektronicznego posiedzeń Rady Pedagogicznej". Zapis rozumiem jako prowadzenie protokolarza w pamięci komputera więc czy istnieje przy tej okazji specjalny podpis elektroniczny? Jak nowy nadzór odniesie się do tej formy? 2.Nie znalazłem w portalu Regulaminu szkoły. Konkretnie gimnazjum. 3.Jak zgodnie z pzepisami powinna wygladać oraz być prowadzona księga protokołów Rady Pedagogicznej?.Czy uchwały i wnioski mogą być prowadzone w osobnej ksiedze?Jak prawidłowo dokumentować i prowadzić wszelkiego rodzaju sprawozdania?Forma elektroniczne w mojej opini byłaby najlepszym rozwiązaniem.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe