Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jaka jest podstawa prawna do nowelizacji statutu szkoły w roku szkolnym 2021/2022?
Statut szkoły jest najważniejszym dokumentem organizującym funkcjonowanie szkoły. Zakres przedmiotowy regulacji statutu określają przepisy art. 98, 99, 100 i 104 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082) oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. 2019 r., poz. 502). W roku szkolnym 2021/2022, jeżeli do tej pory tego nie zrobiono, warto wprowadzić postanowienia dotyczące nauki zdalnej. W statutach szkół dla dorosłych, branżowych II stopnia i szkołach policealnych należy wprowadzić zmiany w zakresie oceniania wewnątrzszkolnego – ocenianie wewnątrzszkolne nie obejmuje ustalania warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane semestralne oceny kwalifikacyjne. W statutach szkół może również znaleźć się odzwierciedlenie zmiany w organizacji nauczania związane z likwidacją gimnazjów: art. 148, 162 i 345 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60).
Jeżeli chodzi o podstawę prawną ustalania i zmiany statutu, to niezależnie od treści wprowadzonych do statutu podstawa nowelizacji statutu zawsze jest ta sama. Zgodnie z art. 72 ust. 1 Prawa oświatowego rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły lub placówki albo jego zmian i przedstawia do uchwalenia radzie szkoły lub placówki. Kompetencje do uchwalania statutu ma zaś rada szkoły lub placówki na podstawie art. 80 ust. 2 pkt 1 Prawa oświatowego. W tych szkołach, w których ze względu na specyfikę organizacji pracy i zadania nie ma możliwości wyłonienia stałej reprezentacji rodziców lub uczniów i nie powołano rady rodziców, zadania rady wykonuje rada pedagogiczna. W takim przypadku podstawą nowelizacji statutu będzie art. 80 ust. 2 pkt 1 i art. 82 ust. 2 Prawa oświatowego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jaki symbol arkusza obowiązuje w przypadku:
-ucznia, który w trakcie klasy 2 SP odszedł z naszej szkoły, a później wrócił i kontynuuje naukę,
-uczennicy, która doszła w klasie 4 SP do naszej szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W przedszkolu niepublicznym jest realizowane roczne przygotowanie przedszkolne dla 6-latków. Czy dyrektor ma obowiązek kontrolować frekwencję dzieci? Co w przypadku, gdy dziecka nie ma dłuższy czas w przedszkolu (3 miesiące) i jest objęte kształceniem specjalnym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Moje pensum dydaktyczne wynosi 6 godzin. Mam do tego 3 godziny nadliczbowe. Przydzieliłam sobie jeszcze godziny nauczania indywidualnego (4 godziny), ponieważ dziecko na te godziny przyjeżdża do szkoły jednego dnia od rana a klasy mam pojedyncze. Sekretarz gminy zarzuciła mi przydział godzin nauczania indywidualnego tłumacząc, że są to nadgodziny i nie mogę mieć więcej jak 3 godziny. Czy godziny dodatkowe dyrektora różnią się od godzin nauczyciela? Przecież nauczyciel może mieć więcej nadgodzin niż połowa etatu po wyrażeniu na to zgody, chyba, że się mylę. Proszę o pomoc w tej kwestii.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Różnica pomiędzy klasą a oddziałem. W Zespole szkół funkcjonuje technikum i zsz. Staramy sie utrzymać dotychczasowe kierunki kształcenia bo mamy doskonałą bazę dydaktyczno-techniczną i kadrę zawodową. W tym roku szkolnym, (za zgoda organu prowadzącego ) utworzona został jedna klasa pierwsza Technikum, i jedna ZSZ. Do technikum zostało przyjętych 48 uczniów, którzy kształcą się w 3 zawodach: 15 w zawodzie technik informatyk, 18 w zawodzie technik pojazdów samochodowych i 15 w zawodzie technik budownictwa. Uczniowie tego technikum realizują przedmioty ogólnokształcące w 2 grupach (po 19 osób) natomiast przedmioty zawodowe w 3 grupach odrębnie dla każdego zawodu. Opiekę wychowawczą powierzono 3 nauczycielom odrębnie dla każdego zawodu. Proszę o informacje jak w świetle obowiązujących przepisów prawa należy traktować ten ,,twór,, organizacyjny. Czy to jest jedna klasa z 3 oddziałami? Jeden Oddział z 3 klasami czy też jeszcze coś innego? Do ZSZ zostało przyjętych 38 uczniów w 2 zawodach (26+12). Ci mają 1 wychowawcę, wspólne przedmioty ogólne i odrębnie zawodowe. Pytania analogiczne jak wyżej. Pozdrawiam serdecznie i liczę na wyczerpująca odpowiedź?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie przepisów prawnych czy można połączyć Zespół Szkół Rolniczych( szkoła dla młodzieży) z Rolniczym Centrum Kształcenia Ustawicznego (szkoła zaoczna dla dorosłych), w której w skład wchodzą : Liceum Ogólnokształcące, Szkoła Policealna, Kwalifikacyjne Kursy Zawodowe.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe