Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jaki kurs kwalifikacyjny uprawnia do pracy w charakterze pedagoga szkolnego?
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 12 marca 2009 r.w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (ze zm.).
Oczywiście wymagane kwalifikacje w stosunku do pedagoga szkolnego zależą od typu szkoły.
Zatem, jeśli w pytaniu mowa o szkole ponadgimnazjalnej (licea, technika, szkoły policealne) – nauczyciel musi mieć ukończone studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Natomiast, jeśli mowa o np. szkole podstawowej lub gimnazjum – wykształcenie jak wyżej lub: powinien ukończyć studia pierwszego stopnia na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom oraz posiada przygotowanie pedagogiczne albo studia pierwszego stopnia na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe z zakresu prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Zatem rozporządzenie dopuszcza jedynie studia wyższe lub studia podyplomowe (nie: kurs kwalifikacyjny).
Kurs kwalifikacyjny dotyczy pedagogów pracujących w szkołach i placówkach wymienionych w § 14, 15, 17 i 18 rozporządzenia jako uzupełnienie kwalifikacji do odpowiedniej specjalności: kurs kwalifikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów.
§ 20. 1. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-pedagoga w szkołach i placówkach, o których mowa w § 2 (czyli w: zakładach kształcenia nauczycieli, placówkach doskonalenia nauczycieli, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych, bibliotekach pedagogicznych, kolegiach pracowników służb społecznych, liceach ogólnokształcących, liceach profilowanych, technikach, uzupełniających liceach ogólnokształcących, technikach uzupełniających i szkołach policealnych), posiada osoba, która ukończyła:
1) studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
2) studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
2. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-pedagoga w szkołach i placówkach, o których mowa w § 3 i 4 (czyli: w gimnazjach i zasadniczych szkołach zawodowych oraz: m. in. w przedszkolach, szkołach podstawowych, placówkach wychowania pozaszkolnego), posiada osoba, która:
1) ma kwalifikacje określone w ust. 1 lub
2) ukończyła:
a) studia pierwszego stopnia na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
b) studia pierwszego stopnia na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe z zakresu prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
3. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-pedagoga w szkołach i placówkach, o których mowa w § 14, 15, 17 i 18, posiada osoba, która:
1) ma kwalifikacje określone w ust. 1 lub 2, a ponadto ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów lub rodzaju placówki, lub
2) ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym rodzaju szkoły i placówki, określone w § 14, 15, 17 i 18, a ponadto ukończyła studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów lub rodzaju placówki, lub
3) ukończyła studia wyższe na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna w specjalności odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów lub rodzaju placówki oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pytanie dotyczy zatrudnienia specjalistów od roku szkolnego 2022/2023. Szkoła niepubliczna licząca 74 uczniów (w tym 13 osób z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego). W zeszłym roku szkolnym tj. 2021/2022 zatrudniliśmy następujących specjalistów: psycholog zatrudniona na cały etat 34/34h – w tym 25h prowadzonych z uczniami z orzeczeniem i 9h z pozostałymi uczniami; nauczyciel prowadzący terapię pedagogiczną i trening umiejętności społecznych zatrudniony w wymiarze 24/34h – w tym 12h z uczniami z orzeczeniem, 8h języka rosyjskiego, 4h terapii pedagogicznej z pozostałymi osobami; zajęcia rewalidacyjne (zajęcia rozwijające umiejętności społeczne) zatrudniony w wymiarze 6/34h wyłącznie z uczniami z orzeczeniem; tyflopedagog – zajęcia rewalidacyjne 4h zlecenie wyłącznie z uczniami z orzeczeniem; logopeda – zajęcia rewalidacyjne 2h umowa zlecenie. Czy wyżej wymienione godziny spełniają wymagania dla specjalistów w roku szkolnym 2022/2023? Czy według nowego rozporządzenia (25% etatu psycholog + 25% pedagog specjalny + 50% pozostali specjaliści) dotyczy godzin zrealizowanych z wszystkimi uczniami tj. godziny dla uczniów z orzeczeniami + godziny dla pozostałych uczniów czy dotyczy to wyłącznie uczniów bez orzeczenia (godziny z orzeczeniowcami nie wchodzą do tej puli)? Czy nauczyciel który ma pełne uprawnienia do nauczania języka rosyjskiego, a ponadto ukończył studia podyplomowe: diagnoza i terapia pedagogiczna, oligofrenopedagogika, może być zatrudniony jako pedagog specjalny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w obecnej chwili w konkursie na dyrektora szkoły komisja, ogłaszając wyniki, powinna podać "ile do ilu" (6 do 3 lub 4 do 5) wygrał dany kandydat, czy wystarczy, jak powie, że "większością głosów..."?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zwracamy się z pytaniem czy jeżeli do dnia 31.08.2017 była Zasadnicza Szkoła Zawodowa, a od 01.09.2018 weszła w życie Branżowa Szkoła I stopnia to jaką szkołę wpisać na świadectwie uczniom II klas i III klas Zasadniczą (czyli taką jak zaczęli) czy Branżową?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam serdecznie. Proszę o odpowiedź na pytanie, czy dofinansowanie dokształcania należy się nauczycielom zatrudnionym tylko na czas nieokreślony? Z góry dziękuję.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rodzic wychowuje dziecko samotnie. Wyjeżdżając do sanatorium, powierzył opiekę nad dzieckiem dziadkom. Jaki dokument powinien dostarczyć do szkoły? Jaka jest podstawa prawna w przypadku żądania od rodzica dokumentu? Czy stosowane akty notarialne w przypadku wyjazdu rodzica za granicę państwa można zastosowanie również wtedy, gdy rodzic przebywa w sanatorium? Rodzice często pytają, na jakiej podstawie muszą okazać takie dokumenty.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe