Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie warunki trzeba spełnić, aby zostać dyrektorem zespołu szkół: podstawowej i muzycznej I stopnia?
Warunki, jakie musi spełniać dyrektor szkoły, w tym zespołu szkół, określa ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek.
Zgodnie z powyższym rozporządzeniem stanowisko dyrektora zespołu publicznych szkół lub placówek może zajmować nauczyciel mianowany lub dyplomowany, który posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole lub placówce wchodzącej w skład zespołu, w której wymagania dotyczące kwalifikacji nauczycieli są najwyższe oraz:
- ukończył studia wyższe lub studia podyplomowe z zakresu zarządzania albo kurs kwalifikacyjny z zakresu zarządzania oświatą, prowadzony zgodnie z przepisami w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli;
- posiada co najmniej pięcioletni staż pracy pedagogicznej na stanowisku nauczyciela lub pięcioletni staż pracy dydaktycznej na stanowisku nauczyciela akademickiego;
- uzyskał:
a) co najmniej dobrą ocenę pracy w okresie ostatnich pięciu lat pracy lub
b) pozytywną ocenę dorobku zawodowego w okresie ostatniego roku albo
c) w przypadku nauczyciela akademickiego - pozytywną ocenę pracy w okresie ostatnich czterech lat pracy w szkole wyższej - przed przystąpieniem do konkursu na stanowisko dyrektora, a w przypadku, o którym mowa w art. 36a ust. 4 oraz ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, jeżeli nie przeprowadzono konkursu - przed powierzeniem stanowiska dyrektora;
- spełnia warunki zdrowotne niezbędne do wykonywania pracy na stanowisku kierowniczym;
- nie był karany karą dyscyplinarną, o której mowa w art. 76 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, a w przypadku nauczyciela akademickiego - karą dyscyplinarną, o której mowa w art. 140 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm.), oraz nie toczy się przeciwko niemu postępowanie dyscyplinarne;
- nie był skazany prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;
- nie toczy się przeciwko niemu postępowanie o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego;
- nie był karany zakazem pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi, o którym mowa w art. 31 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
W przypadku dyrektora szkoły artystycznej rozporządzenie mówi o ukończeniu studiów magisterskich i posiadaniu przygotowania pedagogicznego oraz kwalifikacji do zajmowania stanowiska nauczyciela w danej szkole, w omawianym przypadku - w szkole muzycznej (§1).
Dyrektorem szkoły podstawowej może być również nauczyciel mianowany lub dyplomowany, który ukończył studia pierwszego stopnia lub studia wyższe zawodowe i posiada przygotowanie pedagogiczne lub ukończył kolegium nauczycielskie albo nauczycielskie kolegium języków obcych oraz posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole podstawowej (§2), jak również osoba niebędąca nauczycielem.
Z powyższego wynika, że wymagania dotyczące kwalifikacji nauczycieli są wyższe w stosunku do dyrektora szkoły artystycznej niż do dyrektora szkoły podstawowej, a zatem zgodnie z § 3 rozporządzenia, stanowisko dyrektora zespołu szkół muzycznej i podstawowej może zajmować nauczyciel mianowany lub dyplomowany, który posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole muzycznej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w umowie o pracę na czas nieokreślony z nauczycielem kontraktowym mogę zamieścić zapis zatrudnienia na stanowisku nauczyciela o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin zajęć (zajęcia świetlicowe i dydaktyczne) w wymiarze 1/2 etatu. Czy muszę określić również pensum tj. 5/18 i 6/26.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o opinię w następującej sprawie. Jej kontekst to zmiany organizacyjne wynikające z faktu 'utraty' przez szkołę trzech klas zerowych, które uchwałą Rady Miasta przeniesione zostały w naszym mieście do przedszkoli. A teraz do rzeczy. Jest nauczycielka nauczania wczesnoszkolnego, która, mając kwalifikacje logopedyczne, a nie mając godzin w klasach 1-3, pełni właśnie obowiązki logopedy, a etat uzupełnia pracując w świetlicy szkolnej. W chwili obecnej jestem zmuszony do pozbawienia jej możliwości pracy w świetlicy i ograniczenia etatu do 11/20 (jako logopedzie). Owe godziny w świetlicy są mi bowiem niezbędne do zapewnienia choćby części etatu (16/26) jednej z nauczycielek, która straciłaby pracę wskutek wspomnianego ‘wyprowadzenia' klas zerowych ze szkoły. Czy takie posunięcie względem tej Pani jest zgodne z zasadami opisanymi w art. 20 KN? Czy może jeszcze inne przepisy mają tu zastosowanie? Czy mogę w pierwszej kolejności starać się zapewnić pracę tym osobom, które są zagrożone jej utratą wskutek 'utraty' przez szkołę 'zerówek'? Będę wdzięczny za rozjaśnienie mi spojrzenia na tę kwestię.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie 1
Zatrudniamy pedagoga specjalnego w wymiarze 10/20 godzin tygodniowo. Od 15.10.18r pedagog otrzymał dodatkowo 8 godzin rewalidacyjnych, tj.(8/18)
Czy w tej sytuacji łączymy pensum i zwiększamy wynagrodzenie?,
czy nauczyciel realizuje dodatkowe godziny rewalidacyjne w ramach swojego pensum (10/20)?
Pytanie 2
Nauczyciel dyplomowany złożył wniosek o ocenę dorobku zawodowego w sierpniu 2018r. Ocena została wystawiona przez dyrektora w dniu 05.11.18 wg zasad obowiązujących do 31.08.18.
- Od powyższej oceny - W jakim terminie dyrektor ma obowiązek ocenić nauczyciela wg. nowych zasad?,
- W jakim terminie nauczyciel sam może wystąpić z wniosek o ocenę na nowych zasadach?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel przepracował 7 lat. Od 1 września 2017r. będzie zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy. Czy od 1 września 2017r. może skorzystać z urlopu dla poratowania zdrowia? Jeśli nie to od kiedy i z jaką datą ma przedstawić zaświadczenie lekarskie?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Badania sanitarno - epidemiologiczne. Bardzo proszę o informację (i podstawę prawną) dotyczącą ważności w/w badań pracowników, którzy w dokumentacji (tzw. książeczki sanepidowskie) mają wpis: termin następnego badania - bezterminowo. Czy w tej sytuacji należy wysłać pracownika na badania w sytuacji podejrzenia o chorobę zakaźną, po przebytej chorobie zakaźnej itp., czy w związku ze zmianą przepisów (orzeczenie lekarskie zamiast wpisu do przedmiotowej książeczki) zmieniła się także terminowość badań i wszystkich pracowników "bezterminowych" należy skierować na badanie?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe