Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie zajęcia (np. zajęcia korekcyjno-kompensacyjne) powinien realizować pedagog szkolny w ramach swojego pensum w myśl nowych przepisów prawa oświatowego?
W ramach pensum nauczyciel – pedagog realizuje zajęcia prowadzone bezpośrednio z uczniami lub na ich rzecz (art. 42 ust. 2 pkt 1 KN), których katalogu przepisy szczegółowo nie określają. Pedagog może realizować zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej, np. korekcyjno-kompensacyjne, rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne, rewalidacyjne (§ 4 ust. 2, § 6 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz.U. z 2017 r., poz. 1591), z wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, jeśli pedagog posiada kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka (§ 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, Dz.U. z 2017 r., poz. 1635), w ramach zespołu pracującego z dzieckiem niepełnosprawnym z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego oraz jako nauczyciel wspomagający, jeśli ma kwalifikacje z pedagogiki specjalnej (§ 6 ust. 1 pkt 2, § 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. z 2017 r., poz. 1578).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Urlop wychowawczy nauczyciela w latach 1987–1992 w świadectwie pracy z 2020 r. Nauczycielka w okresach 16.02.1987 r. –23.11.1988 r. oraz 2.03.1989 r.–31.08.1992 r. przebywała na urlopach wychowawczych (na dwoje dzieci). Będąc na urlopie wychowawczym udzielonym na okres 16.02.1987 r. –31.08.1990 r. na pierwsze dziecko, urodziła drugie dziecko i skorzystała z urlopu macierzyńskiego na to drugie dziecko w okresie 24.11.1988 r.–01.03.1989 r. Po zakończeniu urlopu macierzyńskiego nadal wykorzystywała urlop wychowawczy na pierwsze dziecko (od 2.03.1989 r. do 31.08.1990 r.). Po wykorzystaniu urlopu wychowawczego na pierwsze dziecko wykorzystała urlop wychowawczy na drugie dziecko (od 1.09.1990 r. do 31.08.1992 r.). Łącznie na urlopach wychowawczych na oboje dzieci przebywała przez okres 5 lat 3 miesięcy i 8 dni. Pytania: 1. Czy w związku z tym, iż były to urlopy wychowawcze udzielone przed 1999 r., należy je ująć zarówno w ust. 6 pkt 5, jak i ust. 6 pkt 13 świadectwa pracy? 2. Czy okres urlopu macierzyńskiego należy ująć w ust. 6 pkt 13 świadectwa pracy (jako okres nieskładkowy)? 3. W jaki konkretnie sposób wpisać urlop wychowawczy w ust. 6 pkt 5 świadectwa pracy – czy podawać jego części (jeśli tak, to dwie, tj. przed urlopem macierzyńskim i po, czy trzy, tj. dwie części na pierwsze dziecko i jedna część na drugie?), zaznaczać okresy urlopu z podaniem, która część na które dziecko (czy wymieniać dzieci z imienia i nazwiska?)? Jaką podstawę prawną udzielenia urlopu wpisać w tym punkcie świadectwa pracy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel zatrudniony na podstawie mianowania z 35 letnim stażem przebywa na urlopie zdrowotnym od 01.09.2015r. do 29.02.2016r. W związku z nabyciem praw emerytalnych 14.03.2016r chce rozwiązać umowę o pracę na mocy porozumienia stron. W związku z powyższym za ile dni należy wypłacić mu ekwiwalent za niewykorzystany urlop? Za 3 m-ce, czy za jeden m-c?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W dniu 24.03.2017r. nauczyciel zatrudniony na podstawie mianowania na stanowisku pedagoga szkolnego pełniący funkcję wicedyrektora szkoły, otrzymał propozycję ograniczenia zatrudnienia z uwagi na wygaśnięcie stanowiska wicedyrektora i zmiany organizacyjne w roku szkolnym 2017/2018 uniemożliwiające zatrudnienie w pełnym wymiarze.
W terminie 7 dni nauczyciel w formie pisemnej nie wyraził zgody na propozycję ograniczenia zatrudnienia.
Organ prowadzący zatwierdził arkusz organizacji w dniu 26.05.2017 r.
29.05.2017 r. nauczyciel otrzymał od dyrektora szkoły pismo o rozwiązaniu stosunku pracy za trzymiesięcznym wypowiedzeniem i przyznaniu sześciomiesięcznej odprawy na podstawie art. 20 ust. 2 Karty Nauczyciela.
W dniu 30.05.2017 r. nauczyciel poinformował dyrektora szkoły o zamiarze przejścia na emeryturę z dniem 01.09.2017 r.
W dniu 07.06.2017 r. nauczyciel otrzymał od prezydenta miasta pismo, w którym zobowiązał nauczyciela do podjęcia z dniem 01.09.2017 r. pracy w innej szkole w celu uzupełnienia tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć dydaktycznych (pismo datowane na 30.05.2017 r., doręczone adresatowi 07.06.2017 r.).
W dniu 12.06.2017 r. nauczyciel złożył w organie prowadzącym informację o przejściu przez niego na emeryturę z dniem 31.05.2017 r.
Nauczyciel przeszedł na emeryturę z dniem 01.09.2017r., otrzymał trzymiesięczną odprawę emerytalną, natomiast do dnia dzisiejszego nie otrzymał odprawy na podstawie art. 20 ust. 2 Karty Nauczyciela. Dyrektor jako przyczynę niewypłacenia odprawy podał, iż organ prowadzący nie wyraził zgody na wypłatę odprawy z art. 20 ust. 2 KN, gdyż stworzona została możliwość uzupełnienia godzin do pełnego wymiaru czasu pracy.
Czy w opisanym przypadku nauczyciel posiadał prawo do otrzymania odprawy na podstawie art. 20 ust. 2 KN, a nieotrzymanie świadczenia stanowi podstawę do skierowania sprawy do Sądu Pracy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jak rozliczyć nadgodziny nauczycielowi przedszkola, który tygodniowo ma 2,5 nadgodzin planowych i w dniu w którym pracuje od godz. 6.30 do 15.30 jest oddelegowany na zebranie związkowe ZNP od godz. 11.00 do 14.00 (pełni funkcję prezesa ogniska). Czy nauczyciel po zebraniu wraca do pracy i liczymy mu normalnie nadgodziny? Czy po zebraniu nauczyciel nie wraca już do pracy i zdejmujemy mu nadgodziny planowe?
- Praca na 2 umowy u jednego pracodawcy (1 etat i 0,5 etatu), a dodatek stażowy. Szkoła zatrudnia pracownika administracji na podstawie dwóch odrębnych umów o pracę, w łącznym wymiarze czasu pracy 1,5 etatu. Pierwsza umowa została zawarta 1.09.2016 r. (1 etat), druga 1.01.2019 r. (0,5 etatu). Pracownik, przed pierwszym zatrudnieniem, tj. w 2016 r., przedstawił świadectwa pracy potwierdzające 13-letni zakończony okres zatrudnienia. Ten okres zaliczono do pierwszego stosunku pracy (zmiana dodatku stażowego u tego pracownika następuje w październiku każdego roku). W tej chwili, pracownik nabył już praw do wypłaty 16% dodatku stażowego. Czy ten okres należy zaliczyć do każdego stosunku pracy odrębnie i wypłać dodatek za wysługę lat z dwóch umów? Czy do umowy podstawowej należy doliczać 16%, a do dodatkowej 13% (czyli za zakończone okresy zatrudnienia, bez wliczania okresu trwania pierwszej - podstawowej umowy)? Czy w ramach drugiej umowy pracownikowi w ogóle nie należy wypłacać dodatku stażowego?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe