Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jestem dyrektorem szkoły podstawowej. Do końca lutego otrzymywałem dodatek motywacyjny, który był przyznawany przez Burmistrza. Po tym okresie dodatku już nie otrzymałem. Nie było żadnego wytłumaczenia ani ostrzeżenia-prostu nie dał. Proszę o pomoc w tej sprawie. Nie wiem jakie kroki podjąć. W internecie czytam przeróżne informacje, a najczęściej są sprzeczne. Jedni piszą, że dodatek jest obligatoryjny i należy do składowej wynagrodzenia, a inni wręcz odwrotnie. Bardzo proszę o wyjaśnienie i podpowiedzenie co mogę w tej sprawie zrobić?
Dodatek motywacyjny jest składnikiem wynagrodzenia, ale nie o stałym charakterze – ma charakter uznaniowy, nie jest związany z zajmowanym stanowiskiem lub wykonywaną funkcją oraz jest przyznawany po stwierdzeniu przez organ prowadzący osiągnięć dyrektora wymienionych w § 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy, Dz. U. z 2014 r., poz. 416 i doprecyzowanych w regulaminie wynagradzania oraz zgodnie z tym regulaminem może być wypłacany przez czas określony. Na fakultatywny charakter dodatku wskazuje się w orzecznictwie (m.in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 26 sierpnia 2008 r. II SA/Ol 365/08, http://orzeczenia.nsa.gov.pl). W związku z tym przyznanie dodatku na czas określony nie oznacza natomiast, że dodatek zostanie przyznany na kolejny okres, zaś organ prowadzący nie ma obowiązku informowania o jego nieprzyznaniu po upływie terminu, na jaki dodatek poprzednio został przyznany. Jedyną szansą na wykazanie uprawnienia do dodatku jest udowodnienie uzyskania osiągnięć wymienionych w ww. przepisach i regulaminie wynagradzania w okresie następującym po przyznaniu poprzednio dodatku (czy też w innym wskazanym w regulaminie wynagradzania) oraz że inny nauczyciel ma takie same osiągnięcia i dodatek otrzymał, a w związku z tym nieprzyznanie dodatku dyrektorowi ma dyskryminujący charakter.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczycielce i sprzątaczce w szkole za przepracowanie 45 lat pracy przysługuje nagroda jubileuszowa ?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W związku z brakiem odpowiedzi, przytaczam moje pytanie: Przytaczam moje pytanie:"Witam. Kto odpowiada za sytuację, w której dyrektor szkoły, który nie wygrał konkursu, a dalej pracuje w szkole, nie ma zabezpieczonego etatu? Zgodnie z KN nauczyciel powinien otrzymać tę informację do końca maja. Czy nowy dyrektor musi zorganizować godziny dla ustępującego dyrektora? Kto byłby odpowiedzialny w sytuacji, gdy ustępujący dyrektor odwołałby się do sądu pracy? Proszę o podstawę prawną." oraz Państwa odpowiedz: " Jeżeli dyrektor był od początku pracownikiem szkoły, a nie np. urlopowanym nauczycielem innej placówki (urlop bezpłatny na okres powierzenia stanowiska dyrektora), to po przegranym konkursie wraca na stanowisko nauczyciela, bo to z tą szkołą ma zawarty stosunek pracy. Karta Nauczyciela: Art. 10. 1. Stosunek pracy z nauczycielem nawiązuje się w szkole, a w przypadku powołania zespołu szkół jako odrębnej jednostki organizacyjnej - w zespole szkół na podstawie umowy o pracę lub mianowania, z zastrzeżeniem ust. 8. W pytaniu nie podano do kiedy dyrektor miał powierzenie, więc domyślam się, że do końca sierpnia, zatem projekt organizacyjny na nowy rok szkolny sporządza jeszcze dotychczasowy dyrektor i to on będzie musiał zaplanować godziny swoje i pozostałych nauczycieli. Gdyby powierzenie skończyło się wcześniej, przed zatwierdzeniem projektu organizacyjnego, wówczas nowy dyrektor musiałby podjąć odpowiednie decyzje kadrowe, włącznie z ograniczeniem wymiaru godzin. USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty: Art. 39 ust. 3. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole lub placówce nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach: 1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły lub placówki;" Pytanie nie dotyczyło tego, kto przygotowuje organizację roku. Powtarzam pytanie: Kto odpowiada za sytuację, w której ustępujący (z powierzeniem do końca sierpnia) dyrektor , nie zaplanował dla siebie etatu? Ten dyrektor, dnia 1 września , ma prawo oczekiwać od nowego dyrektora zatrudnienia na cały etat. Kto odpowiada za tę sytuację? Tzn, kogo może skarżyć ustępujący dyrektor, a w dn 1 września - zwykły nauczyciel, do sądu pracy? Opisana sytuacja wogóle nie powinna mieć miejsca. Kolejność działań powinna być następująca: najpierw konkurs na dyrektora, później planowanie i zatwierdzanie nowego roku szkolnego. Dyrektor wiedząc, że nie wygrał konkursu planuje sobie wówczas odpowiednią ilość godzin. Jeżeli byłoby odwrotnie (najpierw zatwierdzenie projektu, potem przegrany konkurs), ustępującemu dyrektorowi przysługiwałoby roszczenie o zatrudnienie w pełnym wymiarze godzin. Za sytuację kadrową zawsze odpowiada aktualny dyrektor jako pracodawca, choć wina w ostatnim przypadku leżałaby po stronie organu prowadzącego, który zatwierdza projekt nie wiedząc jeszcze, czy dana osoba będzie dalej dyrektorem. Proszę o odpowiedź na moje pytanie: Kogo może skarżyć opisany ustępujący dyrektor do sądu pracy? i na jakiej podstawie?
- Zatrudnię od września nauczyciela j.angielskiego na 4 godz tygodniowo w przedszkolu - etat 4/25. Nauczyciel ten pracuje w pełnym wymiarze godzin (pełny etat) w szkole podstawowej (posiada zgodę na pracę dodatkową od swojego dyrektora szkoły), w swojej szkole pobiera dodatek wiejski. Czy nawiązując z nim umowę powinnam również płacić mu dodatek wiejski? Jeżeli tak lub nie proszę o pokazanie prawnego uregulowania tego tematu.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- wiem ze mój nauczyciel ma problemy zdrowotne ( depresje, wyżywa się na uczniach), nauczyciel dyplomowany; co mogę zrobić - na jakie badania ew. wysłać
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Kto ustala zniżkę pensum dla wicedyrektora i wysokość dodatku funkcyjnego?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe