Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jestem dyrektorem szkoły podstawowej. Od 25 marca br. obowiązuje nowe rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Moje wątpliwości dotyczą dwóch paragrafów: § 1, podpunkt 3) dyrektor ustala, we współpracy z nauczycielami, tygodniowy zakres treści nauczania …. oraz §7.1. i 2. -zajęcia realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość …, nauczyciel realizuje w ramach obowiązującego go przed dniem wejścia w życie rozporządzenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych … Moje pytania: 1. Czy dyrektor może, w kontekście tych dwóch wyżej wymienionych paragrafów, zmniejszyć nauczycielowi tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć dydaktycznych (np. z 18 na 16 godzin w tygodniu pracy zdalnej z uczniem) w celu równomiernego obciążenia uczniów nauką zdalną w poszczególnych dniach tygodnia, od 25 marca do 10 kwietnia i dłużej , jeśli minister przedłuży czas zdalnego nauczania ? 2. Czy nauczyciele powinni zapisywać w dzienniku elektronicznym tylko te tematy, które realizują wg zmodyfikowanego (skróconego ilościowo na dany tydzień) planu nauczania od 25 marca do 10 kwietnia?
Cytowane w pytaniu przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r., poz. 493 ze zm.) nie uprawniają do obniżenia wymiaru zatrudnienia nauczyciela, ponieważ po pierwsze, zgodnie z § 7 ust. 1 ww. rozporządzenia nauczyciel realizuje wymiar pensum obowiązujący przed 25 marca 2020 r., a dyrektor określa zasady zaliczania zajęć poprowadzonych on-line na poczet wymiaru pensum, zaś ponadto nie uległy zmianie ramowe plany nauczania stanowiące załączniki m.in. do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2019 r., poz. 639). Reasumując, w czasie nauki zdalnej nie zmniejszyła się ogólna liczba godzin zajęć (nadal nauczyciel realizuje dotychczasową liczbę zajęć, zgodną z wymiarem zatrudnienia), choć w praktyce są one skrócone z zajęć po 45 minut do zajęć krótszych, ustalonych przez dyrektora, a zmniejszeniu mógł ulec jedynie tygodniowy zakres treści nauczania oraz ewentualnie dni lub godziny prowadzenia zajęć. Nie zachodzi więc podstawa do obniżenia wymiaru zatrudnienia nauczyciela w rozumieniu art. 20 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215.
W dzienniku lekcyjnym lub zajęć należy odnotowywać tematy zajęć faktycznie zrealizowanych w czasie nauki zdalnej, a nie zajęć, które by nauczyciel poprowadził, gdyby nie obowiązywało ograniczenie funkcjonowania szkół, zgodnie z § 8 ust. 2 w zw. z § 21 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017 r., poz. 1646).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Do klasy I uczęszcza uczeń, który posiada orzeczenie. Czy mogę zatrudnić asystenta nauczyciela? Jeśli tak, to na jakich zasadach? Proszę o podstawę prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Stowarzyszenie prowadzi niepubliczny punkt przedszkolny, gmina podjęła uchwałę o utworzeniu publicznego przedszkola. Czy stowarzyszenie może zawiesić funkcjonowanie niepublicznego punktu przedszkolnego? Czy przewidziane są do tego jakieś terminy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak napisać decyzje o zwolnieniu ucznia z nauki drugiego języka?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy od nowego roku szkolnego, tj. 1 września 2019 r., będzie można bez przeszkód powierzyć wychowawstwo klasy nauczycielowi, który realizuje m.in. lekcje religii w szkole podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Moje pytanie dotyczy powrotu ucznia zza granicy. Uczeń w ubiegłym roku ukończył klasę III SP. Od września rozpoczął naukę w Anglii ( przyjęto go do kl. VI). Od następnego roku ponownie wraca do naszej szkoły. Czy mogę go przyjąć do kl. V ( bo do niej uczęszczałby), co z różnicą programową? ( nie realizował niektórych przedmiotów np. j. polski, historia). Czy powinien zdawać egzaminy klasyfikacyjne, czy założyć, że ma czas na opanowanie podstawy programowej do kl. VI? Po powrocie założyć mu nowy arkusz, czy wpisywać w tym już założonym wcześniej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe