Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jestem dyrektorem Zespołu Szkolno - Przedszkolnego w Stawiskach od 1 września 2015r. Piszę do Państwa w sprawie bezprawnego udzielenia urlopu dla poratowania zdrowia. http://www.radio.bialystok.pl/wiadomosci/index/id/122959, oraz http://www.radio.bialystok.pl/wiadomosci/index/id/123555. Sąd I instancji uniewinnił poprzednią dyrektor. LINK PONIŻEJ ZAWIERA UZASADNIENIE WYROKU: http://www.kolniak24.pl/wiadomosci/powiat/powiat-kolnenski/item/3693-sad-uniewinnia-byla-dyrektor-szkoly-w-stawiskach-od-zarzutow. Jakie kroki powinienem poczynić, na początku pracy na stanowisku dyrektora, ws. nauczyciela któremu udzielono urlopu dla poratowania zdrowia? Wobec uzasadnienia sędziego powinienem odwołać go z urlopu. Nie rozumiem dlaczego i jaką podstawę prawną miałbym tu zastosować. Przecież sprawa była w toku, nie było prawomocnego wyroku. Sędzia mówi także że dyrektor szkoły nie jest funkcjonariuszem publicznym. Tylko w ściśle określonych sytuacjach. Czy jest gdzieś u Państwa może artykuł na ten temat?
Z uzasadnienia sądu nie wynika, że miał Pan obowiązek odwołania nauczyciela z urlopu dla poratowania zdrowia. Ostatni akapit artykułu z uzasadnieniem jest jednym z argumentów sądu na potwierdzenie swojego stanowiska - skoro kolejny pracodawca nie podjął żadnych kroków, to znaczy, że uważa udzielony urlop za prawidłowy.
Definicję funkcjonariusza publicznego zawiera art. 115 § 13 kodeksu karnego. Jeest nim:
1) Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej,
2) poseł, senator, radny,
2a) poseł do Parlamentu Europejskiego,
3) sędzia, ławnik, prokurator, funkcjonariusz finansowego organu postępowania przygotowawczego lub organu nadrzędnego nad finansowym organem postępowania przygotowawczego, notariusz, komornik, kurator sądowy, syndyk, nadzorca sądowy i zarządca, osoba orzekająca w organach dyscyplinarnych działających na podstawie ustawy,
4) osoba będąca pracownikiem administracji rządowej, innego organu państwowego lub samorządu terytorialnego, chyba że pełni wyłącznie czynności usługowe, a także inna osoba w zakresie, w którym uprawniona jest do wydawania decyzji administracyjnych,
5) osoba będąca pracownikiem organu kontroli państwowej lub organu kontroli samorządu terytorialnego, chyba że pełni wyłącznie czynności usługowe,
6) osoba zajmująca kierownicze stanowisko w innej instytucji państwowej,
7) funkcjonariusz organu powołanego do ochrony bezpieczeństwa publicznego albo funkcjonariusz Służby Więziennej,
8) osoba pełniąca czynną służbę wojskową
9) pracownik międzynarodowego trybunału karnego, chyba że pełni wyłącznie czynności usługowe.
Wśród osób wymienionych w tym przepisie znajdują się m.in.: osoba zajmująca kierownicze stanowisko w innej instytucji panstwowej oraz inna osoba w zakresie, w którym uprawniona jest do wydawania decyzji administracyjnych. Te dwa przypadki są wymieniane przy rozważaniach na temat dyrektora szkoły - dwa różne stanowiska i różna wynikająca z tego odpowiedzialność dyrektora. Trudno zgodzić się ze stanowiskiem, że dyrektor szkoły samorządowej jest osobą zajmującą kierownicze stanowisko w innej instytucji panstwowej. Gdyby ustawodawca, obok państwowej umieścił tez samorządową, to można by uznać, że szkoła podstawowa czy przedszkole mieści się w tym zakresie. Takiego zapisu jednak nie ma, pozostaje tylko instytucja państwowa (we wcześniejszych punktach tego samego przepisu ustawodawca rozróżnia organy państwowe od samorządowych). W związku z tym, że szkoła samorządowa to nie instytucja państwowa, jedynym kryterium jakie spełnia dyrektor szkoły, aby nazwać go funkcjonariuszem publicznym, to wydawanie decyzji administracyjnych. Codzienne obowiązki dyrektora szkoły, tak samo jak nauczycieli związane są z pełnieniem funkcji publicznej, natomiast status funkcjonariusza publicznego jest ograniczony do spraw związanych z wydawaniem decyzji administracyjnych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka biblioteki urodzona 28 kwietnia 1955 roku złożyła do dyrektora szkoły informację w dniu 22.12.2015 roku, że po osiągnięciu wieku emerytalnego i uzyskaniu prawa do emerytury potwierdzonego przez ZUS zamierza odejść na emeryturę z końcem lutego lub na początku marca 2016 roku.W/w nauczycielka ma 17 lat stażu pracy jako bibliotekarz w bibliotece miejskiej oraz 25 lat stażu pracy jako nauczyciel biblioteki Proszę o odpowiedź na następujące pytania: 1) Jaka jest rola dyrektora w tym przypadku? ; 2) Czy rozwiązanie stosunku pracy odbywa się na wniosek pracownika? ; 3) Czy w świetle nowych przepisów emerytalnych-nauczycielka, która osiągnęła wiek 60 lat i 10 m-cy, do tej pory pozostaje w stosunku pracy, czy w każdej chwili może ona odejść na emeryturę, czy po przekroczeniu jakiegoś terminu ta osoba będzie musiała pracować do 67 lat?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel może odmówić opieki nad samorządem uczniowskim? (jeśli zostanie wybrany w drodze wyborów przez uczniów)
- Czy wg. nowych przepisów można rozdzielić urlop macierzyński i urlop rodzicielki tzn. pracownik najpierw składa wniosek o urlop macierzyński, a dopiero pod koniec urlopu chce się zadeklarować na jaki czas weźmie urlop rodzicielski (wstępnie na 24 tyg. rodzicielskiego) i jakie wówczas przysługuje mu wynagrodzenie? Tzn. 100% urlopu macierzyńskiego - w przypadku gdy początkowo decyduje się tylko na ten urlop, 21 dni przed upływem urlopu podstawowego może się starać o rodzicielski ( pierwsze 6 tyg. jest płacone 100%, a reszta 60%). Czy pracownik musi od razu zadeklarować się ile weźmie urlopu rodzicielskiego po wykorzystaniu urlopu macierzyńskiego i jakie przysługuje mu wynagrodzenie jeżeli nie zamierza wykorzystać od początku całego urlopu rodzicielskiego (np. 24 ty. zamiast 32 tyg.?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel wspomagający zatrudniony od 1 września 2018r na czas określony (1 rok)rozpoczyna staż na stopień nauczyciela kontraktowego
- Dyrektor szkoły zamierza zrezygnować z funkcji dyrektora szkoły z końcem grudnia 2015r. Od 1 stycznia zostaje nauczycielem dla którego zgodnie z jego kwalifikacjami nie ma godzin. Czy nowy dyrektor zwalnia go? Czy były dyrektor - nauczyciel dyplomowany otrzymuje odprawę?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe