Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jestem właścicielką niepublicznego dziennego liceum z uprawnieniami szkoły publicznej. Utrzymuję szkołę jedynie z dotacji z budżetu jednostek samorządu terytorialnego. Czy mogę być w tej szkole zatrudniona jako wicedyrektor szkoły do spraw administracyjno-finansowych? W statucie jest formuła dająca dyrektorowi możliwość powołania takiej funkcji z jednoczesnym ustaleniem wysokości wynagrodzenia. Jaka dokumentacja takiego zatrudnienia jest wymagana?
Jeśli uprawnienie do zatrudnienia pracowników posiada dyrektor szkoły niepublicznej, powinien on zawrzeć umowę o pracę z wicedyrektorem. Dokumentacja zatrudnienia będzie taka sama, jak dla wszystkich innych pracowników szkoły. Wykorzystanie środków z dotacji na wynagrodzenie wicedyrektora będącego jednocześnie osobą prowadzącą szkołę niepubliczną nie może skutkować zakwestionowaniem sposobu wykorzystania dotacji, sama zaś dokumentacja wypłaty wynagrodzeń powinna odpowiadać dokumentacji, która jest zwyczajowo prowadzona przy wypłacie wszystkich wynagrodzeń.Prowadzenie szkoły nie jest działalnością gospodarczą, ale właściciel szkoły podlega obowiązkowi ubezpieczenia społecznego jako osoba prowadząca działalność gospodarczą
Sytuacja, w której osoba prowadząca jest jednocześnie wicedyrektorem to szczególna forma samozatrudnienia. Omawiając możliwość zatrudnienia wicedyrektora, nie sposób pominąć wyroku Sądu Najwyższego.
Nie oznacza to jednak, że niemożliwe jest uznania tego rodzaju formy aktywności za działalność gospodarczą również dla celów ubezpieczeń społecznych.
Właściciel szkoły nie prowadzi działalności gospodarczej w świetle przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej
Ww. przepis prowadzi do wniosku, że aktualna treści ust. 1, z której wynika, że prowadzenie szkoły nie jest działalnością gospodarczą, nawiązuje do przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej i oznacza brak możliwości stosowania jej regulacji przy podejmowania i prowadzeniu działalności oświatowej w takiej formie.
Za takim rozumieniem sformułowania zawartego w art. 83a ust. 1 ustawy o systemie oświaty przemawia wykładnia historyczna i celowościowa. Jeśli wziąć pod uwagę podstawowe funkcje szkoły (dydaktyka i wychowanie dzieci lub młodzieży) i wynikające z tego odrębności (ewidencjonowanie i samo prowadzenie tego rodzaju działalności) poddanie szkoły zakresowi normatywnemu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej napotyka na przeszkody
Nie oznacza to jednak, że prowadzący szkoły są w ogóle pozbawieni przymiotu osób prowadzących działalność gospodarczą.
Właściciel szkoły to osoba, która prowadzi działalność gospodarczą, ponieważ szkoła przynosi mu dochody
Przy ocenie, czy osoba prowadząca szkołę niepubliczną jest prowadzącą działalność gospodarczą, nie można się ograniczać jedynie do twierdzenia, że głównym celem takiego przedsięwzięcia jest dydaktyka i wychowanie dzieci lub młodzieży.
Dla prowadzącego taką szkołę istotne jest, by prowadzenie jej przynosiło określone dochody. Z ekonomicznego punktu widzenia szkoła jest środkiem do osiągania celów ekonomicznych poprzez działalność gospodarczą. Prowadzi to do wniosku, że jeżeli szkoła niepubliczna nie jest prowadzona przez daną osobę fizyczną z motywów charytatywnych czy ogólnospołecznych, a stanowi dla niej instrument uzyskiwania dochodów i w tym celu zostaje przez nią zorganizowana, to w istocie służy jej do prowadzenia działalności gospodarczej i nie ma podstaw, aby tego rodzaju aktywność postrzegać w inny sposób.
Jaką działalność uznaje się za zarobkową?
Tego rodzaju aktywność odpowiada definicji działalności gospodarczej zawartej w art. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Działalnością gospodarczą jest m.in. zarobkowa działalność:
- wytwórcza,
- budowlana,
- handlowa,
- usługowa,
- zawodowa (wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły).
Według systemu podatkowego właściciel szkoły to osoba prowadząca działalność gospodarczą
Tak kwalifikowany jest także ten sposób zarobkowania przez przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na potrzeby której osoba prowadząca szkołę niepubliczną jest uważana za prowadzącą działalność gospodarczą (art. 5a pkt 6) i nie ma żadnych podstaw do innego potraktowania takiej sytuacji z punktu widzenia przepisów ubezpieczeniowych.
Za takim stanowiskiem przemawiają przede wszystkim względy systemowe. Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych w zakresie pojmowania działalności gospodarczej odsyła bowiem nie tylko do przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, lecz także do przepisów innych ustaw. Nieusprawiedliwione byłoby identyfikowanie zakresu podmiotowego obowiązku ubezpieczenia z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej z zakresem podmiotowym przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą wyłącznie na podstawie przepisów ustawy o działalności gospodarczej (niezależnie od jej kolejnych tytułów).
Prowadzenie szkoły niepublicznej zobowiązuje właściciela do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych
Wykładnia taka jest zgodna z podstawowymi zasadami ubezpieczeń społecznych – powszechności i równości.
Powszechność polega na objęciu przymusem ubezpieczenia wszystkich zarobkujących własną pracą (niezależnie od podstawy jej świadczenia). Równość polega z kolei na równym traktowaniu wszystkich ubezpieczonych, m.in. w zakresie objęcia obowiązkiem ubezpieczenia (art. 2a ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy systemowej).
W świetle tych zasad brak jest przesłanek, aby twierdzić, że prowadzenie szkoły niepublicznej dla uzyskiwania dochodów – czyli prowadzenie działalności gospodarczej – nie jest tytułem do podlegania obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym tylko z tej przyczyny, że reguły zakładania i prowadzenia szkoły nie mogą wynikać z przepisów ustaw o charakterze ściśle gospodarczym.
W mojej ocenie, niezależnie od poglądu Sądu Najwyższego, nie ulega wątpliwości, że wicedyrektorowi przysługuje wynagrodzenie z racji sprawowania stanowiska.
Czy można finansować wynagrodzenie wicedyrektora z dotacji?
Istotą problemu opisanej w pytaniu sytuacji jest możliwość sfinansowania wynagrodzenia wicedyrektora z dotacji.
Organy jednostek samorządu mogą kontrolować wydatki szkoły niepublicznej z dotacji. Należy zwrócić uwagę na treść art. 90 ust. 3e ustawy o systemie oświaty, zgodnie z którym organy jednostek samorządu terytorialnego mogą kontrolować prawidłowość wykorzystania dotacji przyznanych szkołom niepublicznym z budżetów tych jednostek samorządu. Natomiast – stosownie do treści ust. 3f i 3g – osoby upoważnione do przeprowadzenia kontroli mają prawo wstępu do szkoły oraz wglądu do prowadzonej przez nią dokumentacji organizacyjnej, finansowej i dokumentacji przebiegu nauczania.
Przepisy prawne regulujące zasady wydatkowania dotacji nie dotyczą szkół niepublicznych
Problem polega na tym, że przepisy dotyczące dotacji w sposób niejasny określają możliwe przeznaczenie środków uzyskanych od jednostki samorządu terytorialnego. Art. 90 ust. 3d ustawy o systemie oświaty wskazuje, że dotacje mogą być wykorzystane wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących szkoły. Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych określa rodzaje tych wydatków dla szkół publicznych.
Zgodnie z załączniku nr 4 do ww. rozporządzenia wydatki bieżące jednostek budżetowych obejmują m.in. wynagrodzenia osobowe pracowników. Jednak to rozporządzenie i przywołana w nim klasyfikacja wydatków odnosząca się do jednostek budżetowych nie mogą mieć zastosowania do szkół niepublicznych.
Zatem ani ustawa o systemie oświaty, ani żaden inny przepis nie definiuje pojęcia „wydatki bieżące” dla szkoły niepublicznej.
Wynagrodzenie dyrektora szkoły niepublicznej jest wydatkiem bieżącym
Trzeba sięgnąć do potocznego znaczenia tego słowa. Wydatki bieżące to wydatki o charakterze stałym, ponoszone periodycznie w comiesięcznych okresach w ciągu działalności jednostki oświatowej i służące realizacji zadań w zakresie kształcenia, wychowania i opieki. Charakteru wydatków bieżących nie mają wydatki o charakterze inwestycyjnym.
Mimo że braku regulacji pozwalających wprost finansować z dotacji wynagrodzenia wicedyrektora, który jest jednocześnie właścicielem szkoły niepublicznej, należy przyjąć, że wynagrodzenie stanowi wydatek bieżący, jest bowiem wydatkiem cyklicznym i nie ma charakteru inwestycyjnego.
Samorząd nie może podważyć sposobu wydatkowania dotacji, jeśli nie doszło do nieprawidłowości
Jednostka samorządu udzielająca dotacji nie może kwestionować sposobu ich wydatkowania.
Dotacja przyznawana szkołom wymienionym w zaskarżonej uchwale ma charakter dotacji podmiotowej i nie powinna podlegać obowiązkowi rozliczania, co do kierunków jej wykorzystania. A zatem wypłacenie wynagrodzenia wicedyrektorowi nie może być dotacją wykorzystaną niezgodnie z przeznaczeniem.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W związku z likwidacją gimnazjum konieczne jest ograniczenie zatrudnienia pracowników obsługi. W związku z tym jeden z pracowników otrzyma wypowiedzenie umowy o pracę na czas nieokreślony. Moje pytanie dotyczy odprawy. Jest ona uzależniona od ilości zatrudnianych osób. Na dzień wręczenie wypowiedzenia będzie to 19 osób, natomiast na dzień zakończenia stosunku pracy z pracownikiem będzie to 20 osób. Którą datę należy brać pod uwagę przy ustalaniu odprawy? Stan zatrudnienia na dzień wypowiedzenie, czy na dzień zakończenia zatrudnienia? Proszę o odpowiedź.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel dyplomowany zatrudniony na podstawie mianowania otrzymał wypowiedzenie umowy o pracę z art. 20KN z trzymiesięcznym okresem wypowiedzenia. W bieżącym roku szkolnym nauczyciel pracuje na 10/18 etatu. Czy nauczycielowi przysługują dni wolne na poszukiwanie pracy? Nauczyciel wybrał sobie trzy dni, takie w których pracuje w szkole (oprócz tego jest zatrudniony na 8/18 w innej placówce). Nadmienia, że jesteśmy placówką feryjną.
- Czy pracownik, który pracuje na stanowisku psychologa od 1992 r. i ma mianowanie oraz jest nauczycielem dyplomowanym, powinien udokumentować kwalifikacje pedagogiczne? Aktualnie Kuratorium oświaty wymaga takiego udokumentowania poprzez np. zaświadczenie z uczelni o przedmiotach pedagogicznych lub poprzez pokazanie indeksu. Pracownik uważa, że jeśli jest zatrudniony na podstawie mianowania to nie musi tego udowadniać.
- Czy jako dyrektor muszę zatrudnić w szkole podstawowej ksiedza proboszcza, który obecnie uczy religii w gimnazjum (oddzielne placówki). W szkole podstawowej mam zatrudnioną katechetkę w pełnym wymiarze godzin i zatrudnienie ksiedza wiazałoby się z redukcją etatu dla mojego pracownika.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Woźna jest zatrudniona w placówce na cały etat, na czas nieokreślony. Ma również kwalifikacje (licencjat z przygotowaniem pedagogicznym) do pracy jako nauczyciel. Czy mogę zawrzeć z nią porozumienie zmieniające warunki pracy i płac i zatrudnić ją na pół etatu jako woźna i pół etatu jako nauczyciel na czas określony? Zmiana wynika z potrzeb placówki. Jest to osoba , która pracuje od 2016 r. jako woźna i do dziś nie nabyła prawa dodatku stażowego na tym stanowisku. Natomiast jako nauczyciel wlicza się jej dodatek stażowy 3% czy dopiero po przepracowaniu jako nauczyciel? Czy zatrudniona osoba jako nauczyciel na pół etatu może rozpocząć staż? Czy mogę prosić o wzór dokumentu takiego porozumienia i podstawy prawne takiego zatrudnienia (2 umowy z 1 pracodawcą)?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe