Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jeżeli nauczycielka chce skorzystać z prawa do przerwy na karmienie dziecka to jak to prawo należy interpretować. Jeżeli nauczycielka przedszkola pracuje w poniedziałek od 7.00 do 16.00 to 1 godzina przerwy, we wtorek od 7.00 do 12 to jedna godzina przerwy, we środę od 12.30 do 15.30 pracuje 3 godziny więc przerwa nie przysługuje, w czwartek pracuje od 7.00 do 11.00 więc przerwa też się nie należy i w piątek od 12.00 do 15.30 więc też bez przerwy. Nie wiem czy dobrze interpretuję art. 69 ust.2 w zw.z art.3 pkt 1 KN. Mam również wątpliwości jak ująć czas pracy nauczyciela bo jeśli jako 40 godzin tygodniowo w tym czas poświęcony na przygotowanie do pracy również w domu to czy każdego dnia powinna być przerwa również w te dni kiedy nauczycielka realizuje 4 i mniej godzin dydaktycznych?
Przedstawiona w pytaniu interpretacja przepisu art.69 ust.2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2017r. poz.1189 z późn.zm.) jest prawidłowa. W przypadku, gdy czas pracy kobiety karmiącej dziecko wynosi ponad 4 godziny ciągłej pracy dziennie, przysługuje jej prawo do korzystania z jednej godziny (60 minut) przerwy wliczanej do czasu pracy. W dni, w które nauczycielka pracuje więcej niż 4 godziny ciągłej pracy dziennie (w omawianym przypadku: w poniedziałek i we wtorek) pracuje o jedna godzinę mniej i zachowuje prawo do wynagrodzenia, jakby faktycznie była w pracy. Z powyższego wynika, że zakres uprawnień do przerw kobiety karmiącej może się zmieniać, jeżeli rozkład czasu pracy pracownicy w poszczególnych dniach jest różny.
Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać 40 godzin na tydzień i nie składają się na niego tylko godziny pensum. Przepis art.69 ust.2 ustawy Karta Nauczyciela daje nauczycielce karmiącej dziecko prawo do jednej jednogodzinnej przerwy, jeżeli jej czas pracy wynosi ponad 4 godziny ciągłej pracy dziennie. Szczególny charakter tej regulacji przejawia się w tym, że nie przewiduje ona dodatkowych przerw w przypadku dłuższego dnia pracy, ani też dłuższych przerw w przypadku karmienia większej liczby dzieci. W każdym tego typu przypadku przerwa zawsze będzie jedna i zawsze będzie trwała jedną godzinę.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2017r. poz.1189 z późn.zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w świetle obowiązujących przepisów dopuszczalne jest zatrudnienie w przedszkolu nauczyciela wspomagającego (pedagoga specjalnego) lub pomocy nauczyciela osobno dla każdego dziecka z orzeczeniem o kształceniu specjalnym? Ilu maksymalnie podopiecznych może mieć jeden nauczyciel wspomagający?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy Szkolny Zestaw Programów i Szkolny Zestaw Podręczników na rok szkolny opiniuje rada rodziców i rada pedagogiczna? Proszę o podanie podstawy prawnej. Czy ewentualna opinia rady rodziców powinna być wyrażona w formie uchwały?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Obecnie jesteśmy jako placówka zespołem szkół który prowadzi oddziały specjalne dla uczniów z lekką niepełnosprawnością. W najbliższym czasie Organ Prowadzący zamierza uruchomić szkołę specjalną wchodzącą w skład naszego zespołu szkół. Tłumaczenie takiej decyzji jest związane z tym, że ponoć utworzenie szkoły specjalnej wpłynie na zwiększenie wartości subwencji oświatowej dla organu prowadzącego. Mam pytanie czy powołanie szkoły specjalnej włączonej w zespół szkół wpłynie na zwiększenie subwencji dla Organu Prowadzącego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dotyczy liceum ogólnokształcącego - co zrobić z uczniami, którzy w tym roku szkolnym 2012/2013 nie uzyskają promocji do klasy trzeciej?
Powinni powtarzać klasę II, ale przecież klasa II w roku szkolnym 2013/2014 realizować będzie program z nowej podstawy programowej (niektóre przedmioty będą zakończone).
Co zrobić z takimi uczniami?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy protokół z egzaminu poprawkowego musi być załączony do arkusza ocen ucznia, czy może być przechowywany w teczce z załącznikami?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe