Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Moim problemem są rodzice ucznia klasy 2 szkoły podstawowej, którzy nie mogą dojść do porozumienia co do uczęszczania ich syna na lekcje religii i etyki.Mama ucznia chce, aby uczeń chodził na etykę /etyka jest zorganizowana w szkole/, a tata chce, aby syn chodził na religię/religia również jest zorganizowana w szkole/. Na razie uczeń uczęszcza i tu i tu ale czy to jest zgodne z prawem? co z oceną na koniec roku? proszę o pomoc
Podstawa prawna:
1) Ustawa o systemie oświaty z 7.09.1991 r. (ze zm.) art. 12. 1: Publiczne przedszkola, szkoły podstawowe i gimnazja organizują naukę religii na życzenie rodziców, publiczne szkoły ponadgimnazjalne na życzenie bądź rodziców, bądź samych uczniów; po osiągnięciu pełnoletności o pobieraniu nauki religii decydują uczniowie.
2) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach.
§ 1. 1. W publicznych szkołach podstawowych, gimnazjach, ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych, zwanych dalej «szkołami», organizuje się w ramach planu zajęć szkolnych naukę religii i etyki:
1) w szkołach podstawowych i gimnazjach - na życzenie rodziców (opiekunów prawnych),
2) w szkołach ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych - na życzenie bądź rodziców (opiekunów prawnych), bądź samych uczniów; po osiągnięciu pełnoletności o pobieraniu religii i etyki decydują sami uczniowie.
2. Życzenie, o którym mowa w ust. 1, jest wyrażane w najprostszej formie oświadczenia, które nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, może natomiast zostać zmienione.
3. Uczestniczenie lub nieuczestniczenie w przedszkolnej albo szkolnej nauce religii lub etyki nie może być powodem dyskryminacji przez kogokolwiek w jakiejkolwiek formie.
Ważne jest, czy rodzic złożył pisemną deklarację i czy któryś z rodziców nie ma ograniczonych praw rodzicielskich.
Zakładając, że w szkole są sprzeczne oświadczenia złożone na piśmie, a każdy z rodziców korzysta z pełni praw rodzicielskich, należy podjąć rozmowę z obojgiem rodziców kierując się dobrem dziecka i wyjaśnić problem. Mimo, że dziecko nie może decydować o sobie, proponuję jednak także zapytać je o opinię: co by wybrało, gdyby musiało zdecydować się na jedne z tych zajęć.
Prawo oświatowe nie podpowiada żadnych rozwiązań w takich sytuacjach, dlatego należy jednak rozmawiać (nawet kilkakrotnie) z rodzicami dla ujednolicenia ich stanowisk. Jeśli natomiast w szkole złożono na piśmie jedno oświadczenie, należy się kierować właśnie tą deklaracją.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak postąpić z nauczycielem, który po hospitacji lekcji pomimo stwierdzonych błędów w prowadzeniu zajęć nie przyjmuje zaleceń pohospitacyjnych nie podpisuje karty, lekceważy i ignoruje dyrektora.
- Pytanie dotyczy dokumentacji klasyfikacji ucznia korzystającego z edukacji domowej. Uczeń zdał wszystkie potrzebne egzaminy klasyfikacyjne. W szkole funkcjonuje dziennik elektroniczny (Librus). Za pomocą Librusa wystawiane są świadectwa i arkusze ocen. Uczeń widnieje w systemie, ale jako uczeń ED więc nie da się mu sprawdzać frekwencji i wystawiać ocen cząstkowych.
1. Czy wpisywać uczniowi oceny do klasyfikacji rocznej (z egzaminów) do dziennika? Z Librusa dostałam informację, że to jest częsta praktyka dla uczniów z ED. Z drugiej strony wiem, że uczniów na ED nie wpisuje się do dziennika w ogóle.
2. Co wpisać w arkuszu ocen? Przy ocenie zachowania i przedmiotach, których uczeń nie musiał zdawać, wpisuje się poziomą kreskę, ale co zrobić z przedmiotami z których uczeń zdał egzamin? Czy wpisać „nieklasyfikowany” i w uwagach o egzaminach na dole arkusza dopisać datę i ocenę otrzymaną z egzaminu klasyfikacyjnego? Czy na arkuszu zamieścić informację o edukacji domowej, a oceny wpisywać tak jak dla pozostałych uczniów?
3. Jeżeli jednak powinno się wpisać uczniowi oceny do dziennika w klasyfikacji rocznej (lub wpisać „nieklasyfikowany” w ich miejsce) – kto powinien to zrobić? Nauczyciel przedmiotowy czy dyrektor?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź - Uczennica uczęszcza do szkoły podstawowej. Posiada orzeczenie o kształceniu specjalnym (upośledzenie w stopniu głębokim oraz niedowład kończyn górnych i dolnych). Uczennica posiada także orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego wystawione na okres: do ukończenia 25 lat. W szkole prowadzone są dla niej zajęcia wychowawczo-rewalidacyjne.
PYTANIE: Kiedy kończy się edukacja uczennicy, która 25 lutego br kończy 25 lat? (26 lutego 2013 czy na koniec roku szkolnego 2012-2013)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Z inicjatywy dyrektora szkoły, nauczyciel zostanie poddany ocenie pracy. Proszę o wskazówki, co powinno zawierać pismo informujące nauczyciela o tym fakcie (na miesiąc przed dokonaniem oceny).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam jednooddziałowe przedszkole z grupą mieszaną "poniżej 0". Kilkoro rodziców chciałoby zostawić u mnie dzieci, które już od września będą podlegać obowiązkowi przedszkolnemu. Nie widzę w przepisach prawa przeszkód, aby istniała w przedszkolu grupa mieszana "zerówkowiczów" i dzieci młodszych. Ale mam wątpliwości - ponieważ w SIO, rejestrując grupę, mogę tylko wybrać albo "0", albo "poniżej 0". Więc co powinnam wybrać mając jedno i drugie razem? I na jakiej podstawie? Czy zarejestrować dwie grupy i prowadzić je razem? A jeżeli nie mogę stworzyć takiej mieszanej grupy - to dlaczego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe