Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Moje zapytanie dotyczy druku orzeczenia do kształcenia specjalnego oraz określenia wsparcia ze strony dodatkowo zatrudnionej kadry. Zapis w pkt. 1 brzmi: "1) (należy określić zalecane warunki i formy wsparcia umożliwiające realizację indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka lub ucznia [...], oraz jeżeli zachodzi potrzeba indywidualnego wsparcia dziecka lub ucznia ze strony dodatkowo zatrudnionej kadry – zakres tego wsparcia, wraz z uzasadnieniem)". Moje zapytanie dotyczy ściśle dodatkowo zatrudnionej kadry. Co ustawodawca miał na myśli pisząc o ZAKRESIE wsparcia? Czy chodzi tutaj o zakres obowiązków zatrudnianej osoby? Czy poradnia powinna wskazać co taka osoba ma z dzieckiem robić w szkole? Jak rozumieć ten zapis? Wydaje się, iż o doborze konkretnego specjalisty decyduje sam dyrektor szkoły po uwzględnieniu zapisów w orzeczeniu. Uprzejmie proszę o wyjaśnienie zawiłości.
W przypadku uczniów, którzy legitymują się orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego istnieje możliwość zatrudnienia dodatkowej kadry, w celu realizacji indywidualnego programu edukacyjno- terapeutycznego (IPET).
Przykładem zatrudnionej dodatkowo kadry jest sytuacja ucznia uczęszczającego do szkoły ogólnodostępnej, który legitymuje się orzeczeniem o kształceniu specjalnym wydanym między innymi ze względu na autyzm, zespół Aspergera lub niepełnosprawności sprzężone. W takim wypadku zatrudnia się dodatkowo (decyzję o takim zatrudnieniu podejmuje dyrektor szkoły) - z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego:
1. nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów lub
2. do 31 sierpnia 2018 r. istniała możliwość zatrudnienia także asystenta nauczyciela lub osoby niebędącej nauczycielem, ale posiadającej przygotowanie uznane przez dyrektora szkoły za odpowiednie do prowadzenia danych zajęć, prowadzących zajęcia w klasach I - III szkoły podstawowej, lub asystenta wychowawcy świetlicy- jednak z uwagi na uchylenie art. 15 ust. 7 ustawy Prawo oświatowe (ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. tj. Dz. U. 2019, poz. 1148 z późniejszymi zmianami), taka sytuacja jest już niemożliwa lub
3. pomoc nauczyciela.
W przypadku, gdy kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na inne niż wyżej wymienione niepełnosprawności, niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym, pracowników tych można zatrudnić za zgodą organu prowadzącego.
Tym samym, aby określić zakres działań dodatkowej kadry, w pierwszej kolejności z orzeczenia musi wynikać konieczność zapewnienia tejże kadry.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel, który ukończył kurs kwalifikacyjny z oligofrenopedagogiki, może prowadzić zajęcia rewalidacyjne lub z wczesnego wspomagania rozwoju?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziecko w wieku 4 lat uczęszcza do przedszkola publicznego. Posiada orzeczenie - stwierdzony zespół Dawna i niepełnosprawność umysłowa w stopniu lekkim. Czy dla tego dziecka można ubiegać się o nauczyciela wspierającego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie działania służbowe powinien podjąć dyrektor szkoły w odpowiedzi na oficjalną pisemną skargę rodzica dotyczącą słownego ośmieszania ucznia podczas lekcji („zachowujesz się jak typowa blondynka”; wskutek tego dziecko zostało ośmieszane przez innych uczniów z tej klasy)? Rodzic takie samo pismo złożył do kuratorium oraz burmistrza miasta. Co powinna zawierać notatka służbowa? Jakie konsekwencje powinien wyciągnąć dyrektor wobec nauczyciela?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Na jakim druku powinien być założony i prowadzony arkusz ocen ucznia, który przyszedł z innej szkoły do klasy czwartej w roku szkolnym 2019/2020?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielowi posiadającemu gospodarstwo rolne o kilku hektarowej powierzchni przysługuje urlop dla poratowania zdrowia
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe