Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Na czym polega instytucja uzupełnienia pensum? Kogo dotyczy? Jakie są zasady jej stosowania?
Karta Nauczyciela przewiduje pewne specyficzne rozwiązania w sferze stosunków pracy. W sytuacji braku możliwości zapewnienia nauczycielowi zatrudnionemu na podstawie mianowania (dotyczy również nauczycieli kontraktowych zatrudnionych na podstawie umowy na czas nieokreślony) pełnego wymiaru godzin, organ prowadzący może nałożyć na niego obowiązek uzupełnienia pensum w innej szkole lub szkołach. Aby zastosować tę konstrukcję, w macierzystej szkole musi się znaleźć dla nauczyciela co najmniej 1/2 etatu.
Karta nauczyciela wprowadziła instytucję uzupełnienia etatu
Instytucję uzupełnienia etatu określono w art. 22 ust. 1 Karty Nauczyciela (dalej: KN). Jej istota polega na tym, że nauczyciel mimo zatrudnienia w jednej szkole, spełnia swoje obowiązki nauczycielskie w kilku szkołach w celu uzupełnienia obowiązkowego wymiaru zajęć. W drugiej szkole nauczyciel wypełnia zadania edukacyjne, uzupełniając swój etat ze szkoły macierzystej.
Uzupełnianie przez nauczyciela obowiązującego go wymiaru zajęć może się odbywać nie tylko w szkołach znajdujących się w tej samej miejscowości, w której mieści się dotychczasowa szkoła, lecz także w innej miejscowości.
Zgoda na uzupełnienie pensum nie zawsze jest wymagana
Odnośnie do uzupełniania etatu można wyróżnić dwie sytuacje szczególne. Pierwsza polega na tym, że organ prowadzący nakłada na nauczyciela obowiązek podjęcia pracy w innej szkole lub szkołach na tym samym stanowisku. W tym przypadku zgoda nauczyciela jest niepotrzebna, ponieważ zobowiązuje się go, by zastosował się do polecenia przełożonych: dotyczy to także nauczyciela zatrudnionego na podstawie mianowania.
Druga sytuacja polega na tym, że organ prowadzący nakłada na nauczyciela obowiązek podjęcia pracy w innej szkole lub szkołach na innym stanowisku. W tym przypadku jest wymagana zgoda nauczyciela, także zatrudnionego na podstawie mianowania.
W przypadku niewyrażenia zgody nauczyciel otrzymuje wynagrodzenie za część obowiązkowego wymiaru zajęć.
W wyroku z 20 marca 1991 r. (sygn. akt IPR 6/91) Sąd Najwyższy stwierdził, że nie jest wymagana zgoda nauczyciela na pracę w innej szkole w tej samej miejscowości w celu uzupełnienia obowiązującego wymiaru zajęć dydaktycznych (wychowawczych) w wymiarze nie większym niż 1/2 etatu. Jest ona, zgodnie z art. 22 KN, wymagana wyłącznie w przypadku zatrudnienia na innym stanowisku.
Nauczyciel jest pracownikiem wyłącznie dotychczasowej szkoły
Między nauczycielem a szkołą, w której uzupełnia on wymiar zajęć, nie powstaje nowy stosunek pracy. Przez cały czas uzupełniania etatu nauczyciel pozostaje wyłącznie pracownikiem dotychczasowej szkoły i to nadal zatrudnionym w pełnym wymiarze zajęć.
W treści dotychczasowego stosunku pracy zmienia się jedynie miejsce wykonywania niektórych czynności pracowniczych.
W przeciwnym razie mielibyśmy do czynienia z dwoma stosunkami pracy, a nie z instytucją uzupełnienia zatrudnienia. Wszystkie obowiązki pracodawcy w stosunku do nauczyciela wypełnia dyrektor szkoły macierzystej, a organ prowadzący zabezpiecza środki na wynagrodzenie i inne świadczenia przysługujące nauczycielowi.
Godziny ponadwymiarowe
Uzupełnianie odbywa się wyłącznie do pełnego wymiaru pensum nauczyciela. Nauczyciel w szkole (szkołach), w której uzupełnia pensum, nie może mieć przydzielonych godzin ponadwymiarowych.
Jeżeli szkoła chce powierzyć nauczycielowi prowadzenie zajęć w wymiarze przekraczającym liczbę godzin koniecznych do uzupełnienia pensum, zawiera z nim odrębny stosunek pracy na liczbę godzin ponad pensum.
W razie reorganizacji szkoły nauczyciel może uzupełniać pensum w innej szkole
W razie częściowej likwidacji szkoły albo w razie zmian organizacyjnych powodujących zmniejszenie liczby oddziałów w szkole lub zmian planu nauczania uniemożliwiających dalsze zatrudnianie nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć (art. 20 ust. 1 KN), nauczyciel może być zobowiązany do uzupełniania pensum w innej szkole (szkołach), jeżeli istnieją możliwości takiego uzupełniania.
Jeśli nie ma takich warunków, nauczyciel może wyrazić zgodę na ograniczenie wymiaru zatrudnienia i zmniejszenie wysokości wynagrodzenia, jeżeli w szkole pomimo zachodzących w niej zmian jest w stanie nadal realizować co najmniej połowę obowiązującego go wymiaru zajęć.
Jeśli nauczyciel zatrudniony na podstawie mianowania nie wyrazi takiej zgody, dyrektor szkoły rozwiązuje z nim stosunek pracy lub przenosi - na wniosek nauczyciela - w stan nieczynny.
Organ prowadzony jako dysponent uzupełnienia zatrudnienia
Instytucji uzupełnienia etatu nie stosuje dyrektor szkoły, lecz organ prowadzący szkołę. To organ prowadzący ma uprawnienie do nałożenia na nauczyciela obowiązku pracy w innej szkole (szkołach) w celu uzupełnienia pensum.
W przypadku nałożenia przez organ prowadzący obowiązku uzupełnienia przez nauczyciela etatu w szkole, dla której nie jest organem prowadzącym, pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego powinno zostać zawarte stosowne porozumienie o refundacji kosztów.
Jest to bardzo istotne, ponieważ nauczyciel otrzymywałby wynagrodzenie ze szkoły prowadzonej przez jeden organ, a część godzin dydaktycznych realizowałby w szkole prowadzonej przez inny organ, który nie ponosiłby z tego tytułu żadnych kosztów.
Możliwość uzupełnienia wymiaru godzin pracy w innej szkole, należy rozważać przede wszystkim w odniesieniu do szkół prowadzonych i finansowanych przez daną jednostkę samorządu terytorialnego.
Dopiero gdy nie ma takiej możliwości, należy rozważać możliwość nałożenia na nauczyciela obowiązku uzupełnienia etatu w szkole, dla której dana jednostka samorządu terytorialnego nie jest organem prowadzącym. Wtedy oba organy prowadzące powinny podpisać stosowne porozumienie i dopiero potem zobowiązać nauczyciela do uzupełnienia etatu w tej konkretnej szkole.
Uzupełnienie etatu na wniosek dyrektora szkoły lub nauczyciela
Przepisy nie określają procedury uzupełniania etatu. W szczególności nie jest wskazane na podstawie jakiego impulsu organ podejmuje decyzję o uzupełnieniu etatu. Oznacza to, że z inicjatywą może wystąpić zarówno dyrektor szkoły zatrudniającej nauczyciela, jak i sam nauczyciel.
W związku z tym, że owo wystąpienie nie ma charakteru ściśle proceduralnego, pismo skierowane do organu prowadzącego też nie musi spełniać ścisłych wymogów formalnych. Powinno zawierać elementy istotne z punktu widzenia ustalenia treści oświadczenia woli, czyli oznaczenie petenta oraz, wniosek o uzupełnienie etatu w trybie art. 22 ust. 1 Karty Nauczyciela w związku z niemożnością utrzymania przez nauczyciela zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy.
W sytuacji wystąpienia z wnioskiem przez nauczyciela właściwe wydaje się, aby jego wniosek zawierał także oświadczenie dyrektora szkoły, że w związku z przyjętą organizacją pracy szkoły nie ma warunków do zatrudnienia tegoż nauczyciela w pełnym wymiarze czasu pracy.
Cofnięcie zobowiązania do uzupełnienia pensum
Ponieważ nauczyciel cały czas pozostaje zatrudniony w macierzystej szkole w pełnym wymiarze zajęć, nie ma przeszkód, by – jeśli pojawi się taka możliwość – realizował w szkole macierzystej pełny wymiar obowiązującego go pensum. W takiej sytuacji organ, który nałożył na nauczyciela obowiązek uzupełniania pensum, powinien cofnąć to zobowiązanie.
Nałożonego przez organ prowadzący zobowiązania nie może bowiem uchylić umowa między stronami stosunku pracy.
Taka zmiana może nastąpić także w trakcie roku szkolnego, ponieważ art. 22 ust. 1 KN nie określa momentu zastosowania tej normy. Jeśli w kolejnym roku szkolnym nauczyciel nie będzie mógł realizować pełnego obowiązującego go wymiaru zajęć w szkole macierzystej, to działania dotyczące nałożenia na nauczyciela obowiązku uzupełniania pensum powinny zostać wszczęte na nowo.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy uczeń trenujący w klubie sportowym 10 godzin tygodniowo może być zwolniony z zajęć wychowania fizycznego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy przedszkole publiczne prowadzone przez osobę fizyczną można zamknąć wyłącznie z końcem roku szkolnego i ogłaszając to min. 6 miesięcy wcześniej?
Czy istnieją jakieś okoliczności umożliwiające zrobienia tego bez spełnienia ww. warunków?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem wicedyrektorem w szkole podstawowej, gdzie od dwóch lat funkcjonują, na podstawie odpowiedniego rozporządzenia, ODDZIAŁY PRZYGOTOWAWCZE dla dzieci cudzoziemskich. Oddziały te mają za zadanie przygotowanie dzieci do nauki w regularnej polskiej klasie. W naszym mieście są tylko dwie takie szkoły. Nasza szkoła była pierwsza i sama musi się przedzierać przez nieprecyzyjne w tym zakresie prawo oświatowe.
Dzieci w tych ODDZIAŁACH nie porozumiewają się w języku polskim lub porozumiewają się w mało komunikatywny sposób, który uniemożliwia im rozumienie lekcji w regularnej polskiej klasie. Dzieci przyjmowane są do tych oddziałów cały rok w zależności od tego kiedy przyjadą do Polski. Są w tych oddziałach dzieci, które zapisały się do szkoły (do tych oddziałów) np. we wrześniu ale są i takie, które przybyły do Polski i zostały przyjęte do tych oddziałów w maju. Zatem jedno dziecko może być w tym oddziale przygotowawczym np. 10 miesięcy a inne dziecko tylko miesiąc. Dla tych „dwóch” uczniów czas nauki w tym oddziale jest diametralnie różny. Jednak koniec roku szkolnego jest w tym samym czasie. Mamy 3 takie ODDZIAŁY PRZYGOTOWAWCZE: odział dla dzieci najmłodszych (i tu są dzieci z klasy 1, 2 i 3), odział dla dzieci starszych (i tu są dzieci z klasy 4, 5 i 6) oraz oddział dla dzieci najstarszych (i tu są dzieci z klasy 7, 8 i 3 klasy wygasającego gimnazjum). Tak więc w jednym oddziale znajdują się dzieci, które mają nieporównywalnie różny poziom rozumienia języka polskiego (od zerowego do względnie dobrego) i jeszcze bardziej zróżnicowany poziom wiadomości i umiejętności z zakresu różnych przedmiotów (ponieważ jedne dzieci w swoich krajach skończyły np. klasę 1 a inne chodziły do 4 klasy, której nie ukończyły a teraz w naszej szkole są w tym samym oddziale przygotowawczym. Głównym i najważniejszym zadaniem tych oddziałów jest nauka języka polskiego, jako języka obcego. Niemniej jednak realizowane są także treści z pozostałych przedmiotów, tak aby poza nauką polskiego dzieci, na tyle na ile się da, zdobywały także różnorodne wiadomości i nabywały różnorodne umiejętności. Nietrudno zrozumieć, że najważniejszą rzeczą w takim oddziale jest zachowanie atmosfery życzliwości i możliwie jak największa redukcja stresu, tak, aby dzieci nie obawiały się mówić w języku dla nich obcym, czyli po polsku. I tu jest sedno problemu. Rozporządzenie dotyczące nauki cudzoziemców w polskiej szkole mówi wiele o organizacji pracy w takim oddziale, ale nie mówi nic o ocenianiu takich cudzoziemskich uczniów, którzy znajdują się w takich oddziałach przygotowawczych, w rozporządzeniu nie ma również informacji JAKIM DOKUMENTEM POWINIEN SIĘ ZAKOŃCZYĆ DLA NICH ROK SZKOLNY. W zeszłym roku szkolnym (pierwszy rok istnienia tych oddziałów w naszej szkole) na koniec roku szkolnego Zespół Nauczycieli uczących w tych oddziałach przygotowawczych spotkał się i omówił możliwości językowe i dydaktyczne każdego dziecka a potem sporządził odpowiedni opis (rekomendację dla każdego ucznia), dając rodzicowi wskazówki, co do dalszej nauki ich dziecka. I tak jedne dzieci, zdaniem nauczycieli, mogły w przyszłym roku (czyli obecnym) kontynuować naukę w regularnej polskiej klasie X a inne powinny jeszcze raz (po wakacjach) kontynuować naukę w takim oddziale (dotyczyło to np. dzieci, które były w tym oddziale tylko miesiąc np. maj – czerwiec).
Ostatnio pojawiły się głosy, że skoro dzieci cudzoziemskie są W SZKOLE (to, że w oddziale przygotowawczym to nieistotne, bo szkoła to szkoła) to tak jak w każdej klasie nauka w danym roku szkolnym powinna się zakończyć regularnym tradycyjnym świadectwem ukończenia klasy X lub w ogóle świadectwem ukończenia szkoły. Nie jest to dla nas logiczne, bo jak może dostać świadectwo ukończenia klasy X uczeń, który nie zdążył być może poznać polskiego alfabetu. Oczywiście zawsze może nie dostać promocji, ale na jakiej podstawie? Jak można sprawdzać wiadomości np. z biologii, która była uczona w języku obcym dla ucznia i to od września a on przyszedł do oddział przygotowawczego w maju. Zasadą główną idei nauczania dzieci cudzoziemskich jest ich głęboka imersja w język polski i w polską kulturę (w tym na różnych przedmiotach). Prawdą jest, że z założenia dzieci cudzoziemskie z oddziałów przygotowawczych „tracą” rok w rozumieniu promocji, ale gdyby były od początku pobytu w szkole w polskiej regularnej klasie ich promocja też by była często niemożliwa.
Zatem GŁÓWNE PYTANIA to:
1. JAKI DOKUMENT na koniec roku szkolnego POWINIEN DOSTAĆ UCZEŃ cudzoziemski z oddziału przygotowawczego? Czy musi być to TRADYCYJNE ŚWIADECTWO (takie jakie dostają uczniowie z regularnych polskich klas)? Czy powinno / może być to ZAŚWIADCZENIE mówiące, w jakim czasie dany uczeń uczył się w tym oddziale, jakim poziomem języka polskiego dysponuje ten uczeń, ocena opisowa stopnia nabytych przez niego wiadomości, wskazanie frekwencji ucznia oraz wskazanie regularnej, polskiej klasy X, w której dany uczeń mógłby kontynuować naukę po wakacjach lub zalecenie powtórzenia takiego oddziału przygotowawczego.
Nie ukrywam, że nie wyobrażamy sobie, aby uczniowie cudzoziemscy poddawani byli takie samej ocenie jak polskie dzieci. Oczywiście można zawsze powiedzieć, że po to jest indywidualizacja podejścia do uczniów. Ale w przypadku dzieci cudzoziemskich z tych oddziałów przygotowawczych byłoby to „rozdawanie” świadectw, nawet po miesięcznym pobycie w polskiej szkole.
2. Jak wygląda prawny aspekt oceniania tych uczniów, ponieważ w rozporządzeniu o nauce dzieci cudzoziemskich w polskich szkołach nie ma o tym mowy. Czy można to zrozumieć, jako brak oceniania w ogóle, gdyż nie taki jest cel tych ODDZIAŁÓW PRZYGOTOWAWCZYCH?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o informację. Czy można uczniowi kl. III szkoły podstawowej wydłużyć o rok okras kształcenia. Uczeń ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim). Ile godzin rewalidacji można przydzielić? Dziękuję.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń w czerwcu 2020 r. otrzymał opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej o odroczeniu obowiązku szkolnego w roku szkolnym 2020/2021. Rodzice dostarczyli opinię do przedszkola z oddziałami integracyjnymi, ale nie dopełnili obowiązku dostarczenia jej do szkoły, która poszukiwała ucznia od września. W styczniu dyrektor przedszkola poinformował, że uczeń uczęszcza do placówki integracyjnej bez decyzji o odroczeniu. Zgodnie z prawem taką decyzję dyrektor szkoły wydaje do 31 sierpnia. Co zrobić w takiej sytuacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe