Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Na podstawie świadectwa z zagranicy uczeń z Ukrainy został przyjęty od razu do klasy II Technikum (z pominięciem klasy I) z zastrzeżeniem, iż do końca klasy II musi zdać egzamin klasyfikacyjny z przedmiotów, które zakończyły się w klasie I. Proszę o podanie składu komisji przeprowadzającej egzamin oraz podstawę prawną dla takiego przypadku (uczeń z zagranicy, przyjęty do klasy programowo wyższej).
Zgodnie z zapisami art. 165 ust. 2 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 z późn. zm.) osoby niebędące obywatelami polskimi, podlegające obowiązkowi nauki, korzystają z nauki i opieki w publicznych szkołach ponadpodstawowych na warunkach dotyczących obywateli polskich do ukończenia 18 lat lub ukończenia szkoły ponadpodstawowej (w tym przypadku technikum).
Zgodnie z zapisami art. 44l ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r., poz. 2230) egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się tylko w przypadkach, o którym mowa w art. 44k ust. 2 i 3 ustawy o systemie oświaty, a także w art. 37 ust. 4, art. 115 ust. 3 i art. 164 ust. 3 ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.
Dotyczy to przypadków:
1) art. 44k ust. 2 i 3 ustawy o systemie oświaty – uczeń nieklasyfikowany z racji nieobecności,
2) art. 37 ust. 4 ustawy Prawo oświatowe – uczeń spełniający obowiązek nauki poza technikum (tzw. „edukacja domowa”),
3) art. 115 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe – uczeń realizujący indywidualny tok nauki,
4) art. 164 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe – przechodzenia ucznia ze szkoły publicznej jednego typu do szkoły publicznej innego typu.
Na podstawie § 15 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 373 ze zm.) ustalono, że:
1) egzamin klasyfikacyjny we wszystkich wyżej wymienionych przypadkach przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej,
2) egzamin klasyfikacyjny w przypadku 2, 3 i 4 z plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych,
3) w technikum egzamin klasyfikacyjny z zajęć praktycznych, zajęć laboratoryjnych i innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których programy nauczania przewidują prowadzenie ćwiczeń lub doświadczeń, ma formę zadań praktycznych,
4) dla ucznia w przypadku 2, nie przeprowadza się egzaminów klasyfikacyjnych z:
a) obowiązkowych zajęć edukacyjnych: plastyki, muzyki, techniki i wychowania fizycznego oraz
b) dodatkowych zajęć edukacyjnych.
Egzamin klasyfikacyjny, o którym mowa w przypadku 1 i 3 przeprowadza komisja, w której skład wchodzą:
1) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako przewodniczący komisji,
2) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
Egzamin klasyfikacyjny, o którym mowa w przypadku 2 i 4 przeprowadza komisja, w której skład wchodzą:
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji,
2) nauczyciel albo nauczyciele zajęć edukacyjnych, z których jest przeprowadzany ten egzamin.
Uczeń, jak wynika z zapisów w pytaniu został przyjęty do klasy II technikum na podstawie § 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (Dz. U. z 2020 r., poz. 1283 z późn. zm.). Powyższy przepis nie określa możliwości organizacji egzaminów klasyfikacyjnych z jakichkolwiek przedmiotów.
Także rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz. U. z 2022 r. poz. 645 z późn. zm.) nie określa możliwości organizacji egzaminów klasyfikacyjnych z jakichkolwiek przedmiotów.
Uwaga – uważam, że przepisy prawa oświatowego nie przewidują przeprowadzenia egzaminów klasyfikacyjnych w przypadku wskazanym w pytaniu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor szkoły w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty powinien pisemnie poinformować nauczycieli o zmianie przydzielonych godzin – zamiast wspomagania zajęcia opiekuńcze?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kto może prowadzić rewalidację z dzieckiem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność ruchową?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od marca 2016r. nauczycielka przebywa na zwolnieniu lekarskim. Jest wicedyrektorem. W połowie marca złożyła wypowiedzenie z funkcji wice. Otrzymała już stosowne wypowiedzenie pełnionej funkcji do 31 marca2016. Ma zwolnienie do 29 kwietnia.19 kwietnia przyniosła wniosek o urlop zdrowotny od 01.maja do 30 kwietnia 2017 roku. Jest nauczycielem j.pol. dyplomowanym z 10 letnim stażem pracy. W roku szkolnym 2016/17 w projekcie arkusza, ze względu na brak możliwości zatrudnienia jej jako polonistki (w szkole 3 polonistów - ona najkrócej pracuje) ujęłam nauczycielkę do pracy w świetlicy (arkusz wysyłamy 28 kwietnia). 1. Czy mogę w takim przypadku ująć tę nauczycielkę w arkuszu na świetlicę (cały etat) jeśli przyniosła wniosek o urlop teraz? 2. Czy w maju powinnam jej listownie dostarczyć info o proponowanym miejscu pracy - świetlica, a nie j. polski,bo nie nadgodzin? 3. Ani w roku 2016/17 ani w 2017/18 nie będzie j.polskiego dla opisywanej nauczycielki. Proszę o informacje co mogę jako dyrektor w tym zakresie zrobić jakie pisma muszę wysłać nauczycielce i kiedy, co zaproponować? Proszę o szybką odpowiedź.
- Jakie dokumenty należy przesłać do innej szkoły lub wydać rodzicom ucznia w przypadku przejścia ucznia niepełnoletniego do innej szkoły po okresie nauki krótszym niż rok?
Poniższe rozporządzenie mówi:
§ 14 ust.7 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2017 r. poz. 1646) - 7. W przypadku przejścia ucznia albo słuchacza do innej szkoły po okresie nauki krótszym niż okres, o którym mowa w ust. 6, przesyła się do tej szkoły lub wydaje rodzicom ucznia, pełnoletniemu uczniowi albo słuchaczowi zaświadczenie o przebiegu nauczania ucznia albo słuchacza. Rodzice ucznia, pełnoletni uczeń albo słuchacz potwierdzają podpisem otrzymanie zaświadczenia
Natomiast:
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 29 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2019 r. poz. 1664) - punkt 6) w § 14:d) uchyla się ust. 6 i 7
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor po zapoznaniu nauczyciela z projektem oceny pracy i otrzymaniu od niego uwag na piśmie (korzystnych dla nauczyciela) może jednocześnie wprowadzić także poprawki ze swojej strony (fakty, których nie ujął w pierwszym projekcie -niekorzystne dla nauczyciela) i po tych poprawkach wystawić kartę oceny. Czy też powinien zrobić drugi projekt, zapoznać go z nim nauczyciela, dać ponowną możliwość słownej i pisemnej ingerencji i dopiero karta oceny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe