Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel języka polskiego chciałby prowadzić indywidualny program nauki dla ucznia klasy pierwszej. W związku z powyższym, proszę o wyjaśnienie jaki jest zakres obowiązków nauczyciela opiekuna ucznia? Czy nauczycielowi przysługuje dodatkowa godzina z uczniem?
Zakładam, że chodzi o ucznia zdolnego, czyli o indywidualny program nauczania (lub tok). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki z dnia 19 grudnia 2001 r. (Dz. U. z 2002 r. Nr 3, poz. 28) - na podstawie art. 66 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty z 7.09.1991 r. (ze zm.).
Przez indywidualny tok nauki rozumiemy proces kształcenia się ucznia w zakresie np. jednego przedmiotu, na podstawie programu nauczania objętego szkolnym zestawem lub na podstawie indywidualnego programu.
Uczeń, który realizuje indywidualny tok nauki:
•może w ciągu roku szkolnego realizować· program nauczania z zakresu co najmniej dwu klas;
•może być zwolniony z obowiązku uczestniczenia w zajęciach przewidzianych planem nauczania dla jego klasy;
•może uczęszczać na wybrane zajęcia edukacyjne do klasy programowo wyższej, w tej lub innej szkole, w szkole wyższego stopnia albo realizować· program we własnym zakresie;
•jest klasyfikowany na podstawie egzaminu klasyfikacyjnego.
Indywidualny program nauki nie może obniżyć wymagań edukacyjnych wynikających ze szkolnego zestawu programów dla danej klasy.
Zgody na indywidualny program i tok nauki udziela dyrektor szkoły - na wniosek rodziców lub pełnoletniego ucznia, po uzyskaniu pozytywnej opinii rady pedagogicznej i poradni psychologiczno-pedagogicznej.
W/w Rozporządzenie określa warunki organizowania indywidualnego programu nauki dla ucznia:
1) wniosek rodzica/prawnego opiekuna,
2) opinia Rady Pedagogicznej,
3) opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, określającej ew. zalecenia i wskazówki do pracy z uczniem,
4) pisemna decyzja dyrektora określająca szczegóły nauczania.
Należy pamiętać, że uczeń taki powinien zdawać egzaminy klasyfikacyjne zgodnie z Rozporządzeniem z dnia 30.04.2007 r (ze zm.) w sprawie oceniania (...).
Opinię i potrzeby edukacyjne ucznia określa poradnia, jednak każde zwiększenie godzin pracy, które wiąże się ze zwiększonym nakładem finansowym, musi być wprowadzone w (pisemnym) porozumieniu i za zgodą oragnu prowadzącego.
W przepisach prawa nie ma wyraźnego wskazania do wprowadzenia dodatkowych godzin pracy z uczniem, ale można je realizować wykorzystując np. godziny w ramach art. 42 KN.
Jeśli jednak chodziłoby o inne rozwiązania edukacyjne - indywidualne nauczanie - regulacje znajdziemy w niżej wymienionym Rozporządzeniu.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 18 września 2008 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży - na podstawie art. 71 b ust. 8 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.2):
§ 1. Indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne, zwane dalej "indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym", oraz indywidualne nauczanie organizuje się na czas określony w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania, wydanym przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwanym dalej "orzeczeniem".
§ 2. Dyrektor przedszkola lub szkoły, zwany dalej "dyrektorem", organizuje indywidualne przygotowanie przedszkolne lub indywidualne nauczanie w sposób zapewniający wykonanie określonych w orzeczeniu zaleceń dotyczących warunków realizacji potrzeb edukacyjnych dziecka oraz form pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy uczniów z III kl. gimnazjum specjalnego dla niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym ze sprzężeniami obowiązuje od września 2017r. "nowa" podstawa programowa czy " stara" z 2012r?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Na jakiej podstawie można udzielić urlopu bezpłatnego wicedyrektorowi szkoły? Czy można to zrobić na podstawie Kodeksu Pracy czy trzeba udzielić go na podstawie Karty Nauczyciela a jeśli tak to na jakiej podstawie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dodatek motywacyjny dla nauczycieli musi być wypłacany obligatoryjnie każdemu nauczycielowi miesięcznie? Bardzo proszę o uzasadnienie odpowiedzi.
- Podejmując jakie działania pisze się uchwałę rady pedagogicznej? Jak zapisuje się inne decyzje podejmowane przez radę pedagogiczną?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy psycholog szkolny dokonujący obserwacji zachowania ucznia ma prawo uczestniczyć w lekcji tego ucznia bez uzyskania zgody nauczyciela prowadzącego wówczas lekcję?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe