Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel ma ukończone studia magisterskie na kierunku pedagogika, specjalność: pedagogika resocjalizacyjna, z przygotowaniem pedagogicznym. Dodatkowo ma ukończony kurs kwalifikacyjny (w 2008 r.) z pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej. Czy taka osoba posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga w publicznej szkole podstawowej?
Zgodnie z § 19 Rozporządzenia MEN z dnia 01.08.2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga w przedszkolach i szkołach posiada osoba, która ukończyła:
1) studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga w przedszkolach i szkołach podstawowych posiada również osoba, która ukończyła:
1) studia pierwszego stopnia na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
2) studia pierwszego stopnia na kierunku innym niż wymieniony w pkt 1 i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Specjalność ukończonego kierunku powinna zatem odpowiadać prowadzonym przez pedagoga zajęciom (kurs kwalifikacyjny nie wystarczy). Rozporządzenie MEN z dnia 09.08.2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach określa, co należy w szczególności do zadań pedagoga szkolnego:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu szkoły;
3) udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
8) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jestem dyrektorem szkoły od kwietnia 2013 roku. Po przeprowadzonej kontroli dokumentacji kadrowej stwierdziłam brak aktów mianowania ( zatrudnienie na podstawie mianowania) w teczkach akt osobowych nauczycieli. Jestem w trakcie przygotowywania brakującej dokumentacji. Czy prawidłowy będzie zapis: Na podstawie art. 11 w związku z art. 10 ust. 1 i 5 oraz art. 13 -15 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela ( Dz. U. z 2006 Nr 97, poz. 674, z póź. zm.) mianuję
Panią/Pana z dniem 15.05.2013 na stanowisko NAUCZYCIELA. ( czy należy tu sprecyzować np. nauczyciela matematyki)
Data 15.05.2013 roku została zakwestionowana przez jednego z nauczycieli gdyż twierdzi on, że jest zatrudniony od np. 1992 r. i zatrudnienie na podstawie mianowania powinno zawierać datę kiedy ten akt powinien być przyznany - zgodnie z posiadaną dokumentacją np. uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego w roku 2005.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jak prawidłowo naliczyć urlop wypoczynkowy pracownicy, która przebywała da długotrwałym L-4, a następnie na świadczeniu rehabilitacyjnym? (nieobecność ciągła od 2014r. do 20 maja 2016r.) Tzn. z roku 2014 nie wykorzystała 6 dni, za rok 2015 - należałoby się 26 dni, a za 2016r - ok 10 dni. W związku z tym czy pracownik może łącznie wykorzystać tyle dni urlopu wypoczynkowego?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Pracownik obsługi(sprzątaczka) przebywała na długotrwałym zwolnieniu lekarskim, następnie na zasiłku rehabilitacyjnym, obecnie otrzymała decyzję o przyznaniu renty chorobowej na okres 3 lat. Na zastępstwo za w/w pracownika została zatrudniona osoba, która również przebywa na zwolnieniu lekarskim (6grudnia 2015 mija 182dni) . 1) Kiedy można rozwiązać z tą osobą(z Panią będącą na zastępstwie-w umowie ma wpis, że jest zatrudniona na czas nieobecności spowodowanej chorobą) umowę o pracę?; 2) Czy decyzja o przyznaniu renty pracownikowi, który jest zastępowany jest podstawą do rozwiązania umowy o pracę?; 3)Pracownik będący na zwolnieniu lekarskim pracował w komisji podczas wyborów parlamentarnych, ZUS został poinformowany o tym fakcie i zakwestionował zwolnienie lekarskie, wystąpił o zwrot pobranych pieniędzy za czas zwolnienia. Jakie są obowiązki pracodawcy w tym względzie, czy taka sytuacja jest podstawą do dyscyplinarnego rozwiązania stosunku pracy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy do lat stażu pracy, a zarazem do Nagrody Jubileuszowej można wliczyć pracownikowi niepedagogicznemu, który dostarczył do szkoły oświadczenie, podpisane przez dwóch świadków, pracowników zakładu w którym w latach 1970-1972 tz. przez dwa lata odbywał przyuczenie do zawodu przez 3 dni w tygodniu, a przez pozostałe dni uczęszczał do Przyzakładowej Szkoły Zawodowej? Pracownik w ówczesnych latach nie otrzymał świadectwa pracy z zakładu, w którym odbywał przyuczenie, ale posiada świadectwo ukończenia Szkoły Przyzakładowej. Nadmieniam, że ten zakład pracy istnieje do dnia dzisiejszego, niestety w archiwach nie ma już dokumentacji z lat 70, a świadkowie, którzy podpisali oświadczenie są czynnymi pracownikami do dnia dzisiejszego.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy osoba posiadająca kwalifikacje pedagogiczne może pracować w przedszkolu w grupie z 2 dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego jako nauczyciel wspomagający od marca 2017 r. jeśli rozpoczęła studia podyplomowe z wychowania przedszkolnego i oligofrenopedagogiki we wrześniu 2016 r., a dyplom uzyska dopiero w lipcu 2017 r.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe