Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel ukończył studia I stopnia (licencjat) w latach 2004-2008 na Uniwersytecie Warszawskim w Centrum Kształcenia nauczycieli języków obcych, Uniwersyteckim Kolegium Kształcenia Nauczycieli Języka angielskiego kierunek nauczanie. Czy może podjąć pracę w szkole ponadpodstawowej?
Zgodnie z § 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2020 r., poz.1289 z późn. zm.) kwalifikacje do nauczania języka angielskiego w szkole ponadpodstawowej posiada przede wszystkim osoba, która ukończyła:
1) studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, na kierunku filologia w specjalności języka angielskiego lub lingwistyki stosowanej w zakresie języka angielskiego, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
2) studia w kraju, w którym językiem urzędowym jest język angielski, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub;
3) studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, na dowolnym kierunku (specjalności), i legitymuje się świadectwem egzaminu z języka angielskiego w stopniu zaawansowanym lub biegłym, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
4) nauczycielskie kolegium języków obcych w specjalności języka angielskiego.
Zgodnie z § 29 ust. 2 pkt 1a cytowanego rozporządzenia kwalifikacje do nauczania języka angielskiego w szkole ponadpodstawowej posiada również osoba, która ukończyły studia pierwszego stopnia prowadzone na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela na kierunku filologia w specjalności filologia angielska oraz posiadająca przygotowanie pedagogiczne.
W tym przypadku studia na kierunku filologia o specjalności filologia angielska zostały ukończone w 2008 r.
Zatem, kierując się informacjami zawartymi w pytaniu można stwierdzić, że wymieniony nauczyciel może zostać zatrudniony w szkole ponadpodstawowej na stanowisku nauczyciela języka angielskiego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam, czy nauczyciel języka obcego ma prawo wpisać wyniki matury próbnej jako oceny cząstkowe, wpisując za każde zadanie osobną ocenę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kto jest administratorem danych osobowych w szkole - dyrektor szkoły, czy szkoła, którą reprezentuje dyrektor?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie nr 1: Czy jest jakaś zasadnicza różnica pomiędzy klasyfikacją roczną a śródroczną (dotyczy szkół, w których rok szkolny dzieli się na 2 okresy)? Czy uczeń nieklasyfikowany za I półrocze ma prawo zdawać egzamin klasyfikacyjny, czy też dotyczy to tylko nieklasyfikowania na koniec roku szkolnego? Czy uczeń z jedną oceną niedostateczną za I okres również ma prawo zdawać egzamin poprawkowy, czy też ewentualne "poprawki" są wyłącznie następstwem rocznej klasyfikacji?
Pytanie nr 2: Czy do arkuszy ocen obowiązkowo należy wpisywać wyłącznie wyniki klasyfikacji rocznej, czy też konieczne jest wpisywanie również wyników klasyfikacji śródrocznej? Jeśli konieczny jest wpis przy klasyfikacji śródrocznej, to co należy wpisać w rubryce PROMOWANY, jeżeli uczeń za I okres uzyskał np. kilka ocen niedostatecznych?
Pytanie nr 3: Czy zgodne z prawem jest dołączanie do arkuszy ocen załączników np. w postaci komputerowych wydruków wyników klasyfikacji rocznej zamiast wpisywania wszystkich danych odręcznie?
Pytanie nr 4: Czy nauczyciel ma prawo odmówić dyrektorowi podjęcia płatnej godziny zleconej, jeżeli jej realizacja odbywa się zaraz po zakończeniu planowych godzin dydaktycznych nauczyciela w danym dniu, a wymaga tego bieżąca organizacja pracy szkoły, np. w związku ze zwolnieniem lekarskim innego nauczyciela?
Pytanie nr 5: Czy nauczyciel ma prawo odmówić dyrektorowi podjęcia obowiązków wychowawcy klasy? Czy ma prawo samowolnej rezygnacji z wychowawstwa w trakcie prowadzenia danej klasy?
Pytanie nr 6: Czy nauczyciel ma prawo odmowy opieki nad uczniami np. podczas wycieczki szkolnej odbywającej się w dzień ustawowo wolny (np. sobota) lub udziału w imprezie szkolnej w taki dzień, jeżeli w zamian dyrektor zwalnia go od pracy w inny roboczy dzień?
Pytanie nr 7: Czy nauczyciel może odmówić dyrektorowi opieki nad uczniami podczas kilkudniowej wycieczki w dni robocze, jeśli ma zapewnione bezpłatne wyżywienie, noclegi i wszystkie inne świadczenia na równi z wszystkimi uczestnikami wyjazdu?
Pytanie nr 8: Czy dyrektor jest zobowiązany z konkretnym wyprzedze4niem informować o zwołaniu konferencji? Czy nauczyciel ma prawo odmowy udziału w konferencji bez zgody dyrektora w związku z jej zwołaniem np. na 1 dzień przed jej terminem?
Pytanie nr 9: Czy nauczyciel, powołując się na swoje przekonania światopoglądowe, ma prawo odmówić pełnienia opieki nad uczniami np. w kościele, jeżeli wymaga tego organizacja danego dnia szkolnego?
Pytanie nr 10: Czy uczeń lub jego rodzice mają prawo odmowy wpłaty pieniężnej na organizację np. koncertu umuzykalniającego, który odbywa się w szkole w ramach zajęć szkolnych, a który jest częścią zapisów programowych lub statutowych szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń w klasie I może nie być promowany do klasy II szkoły podstawowej. Uczeń w klasie I nie radzi sobie z obowiązkami. Rodzic nie wyraził zgody na badanie w PPP, a jeżeli dziecko będzie badane to nie przekaże opinii do szkoły.
Proszę o wyjaśnienie.
Danuta Kuchta
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor placówki nieferyjnej może odmówić nauczycielowi urlopu z tytułu opieki nad dzieckiem? Podanie wpłynęło mailem bez uzgodnienia z przełożonym terminu. Wcześniej dyrektor informował n-li, że ma problemy z zapewnieniem prawidłowego funkcjonowania placówki ze względu na braki kadrowe i urlopy wypoczynkowe innych pracowników.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe