Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel ukończył studia pierwszego stopnia z pedagogiki ogólnej, drugiego stopnia z pedagogiki zawodowej z zarządzaniem w oświacie. Poza tym posiada studia podyplomowe z pedagogiki rewalidacyjnej oraz terapii pedagogicznej oraz kurs z oligofrenopedagogiki. Czy może być pedagogiem specjalnym bezterminowo?
Szczegółowe kwalifikacje wymagane od nauczycieli, w szczególności poziom wykształcenia i jego zakres w odniesieniu do poszczególnych typów szkół i rodzajów placówek określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
Zgodnie z § 19a rozporządzenia, kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga specjalnego w przedszkolach i szkołach posiada osoba, która ukończyła:
1) jednolite studia magisterskie na kierunku pedagogika specjalna oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
2) jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego lub drugiego stopnia, w zakresie pedagogiki specjalnej, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
3) jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego i drugiego stopnia, w zakresie pedagogiki, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, a ponadto ukończyła kurs kwalifikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej albo studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej lub edukacji włączającej.
Zgodnie z § 30a rozporządzenia, w okresie przejściowym do dnia 31 sierpnia 2026 r. kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga specjalnego:
1) w przedszkolach - posiada również osoba, która ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej, określone w § 4, a ponadto ukończyła studia podyplomowe w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
2) w szkołach i przedszkolach - posiada również osoba, która ma kwalifikacje określone w wyżej, a ponadto ukończyła kurs kwalifikacyjny lub studia podyplomowe, w zakresie pedagogiki specjalnej.
W opinii Ministerstwa Edukacji i Nauki 21 , przez pojęcie „pedagogiki specjalnej” należy rozumieć następujące kierunki studiów/specjalizacje:
1) Rewalidacja (niegdysiejsza nazwa „pedagogiki specjalnej”).
2) Resocjalizacja.
3) Surdopedagogika.
4) Tyflopedagogika.
5) Oligofrenopedagogika.
6) Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
7) Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną.
8) Pedagogika resocjalizacyjna.
9) Pedagogika zdolnych i uzdolnionych.
10) Logopedia tylko jeśli są to studia pięcioletnie, dające tytuł magistra pedagogiki specjalnej ze specjalnością logopedia.
11) Pedagogika korekcyjna.
Moim zdaniem nauczyciel posiada kwalifikacje, aby być pedagogiem specjalnym bezterminowo.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel kontraktowy posiadający umowę na czas nieokreślony pracujący obecnie na pełnym etacie 25/25 w przyszłym roku będzie miał tylko 22/25. Jaki dokument można wręczyć takiemu nauczycielowi? Proszę o pomoc.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy można z nauczania wczesnoszkolnego wyłączyć w-f i przydzielić go nauczycielowi w-fu?
Dwóch nauczycieli w-fu gimnazjum traci pracę, w szkole podstawowej godzin w-fu jest 30 godzin,czy jest taki przepis,że muszą dać jednemu z nich cały etat,a drugiemu to co zostanie?Czyli jeden nauczyciel ma 18 godzin, a drugi 12? Pani wójt twierdzi, że tak mówi prawo.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jaki dokument powinna przedstawić dyrektorowi pracownica, która podejmuje pracę po zakończonym pobieraniu zasiłku macierzyńskiego? Wcześniejsza umowa uległa rozwiązaniu z dniem porodu, była to umowa na czas określony, przedłużona do dnia porodu. Pracownica za ten okres ma świadectwo pracy. Chyba do stażu pracy powinnam jej wliczyć nie tylko okres wskazany na świadectwie, ale też okres pobierania zasiłku, stąd moje pytanie o to, jakich dokumentów się domagać?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o odpowiedź, czy do pensum nauczyciela zaliczamy:koła zainteresowań,zajęcia rekreacyjno-sportowe,zajecia logopedyczne,zajęcia rewalidacyjne,koła przedmiotowe, SKS, zaj.dydaktyczno wyrównawcze.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Witam. Proszę o odpowiedź na pytania:
1. Czy katechetka może być wychowawcą klasy?
2. Nauczycielka miała umowę na czas określony od 01.09.2009r. do 31.08.2010r. W lipcu 2010r. poszła na urlop macierzyński, wydłużono jej umowę do 31.08.2011r.Obecnie kończy jej się umowa 31.08.2011r.jest to nauczyciel kontraktowy i twierdzi, że druga umowa na czas określony jest umową na czas nieokreślony. Czy ma rację?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe