Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel zatrudniony w niepełnym wymiarze etatu realizuje doraźne zastępstwa. Czy przy wyliczeniu wynagrodzenia za godzinę zastępstwa należy brać pod uwagę wynagrodzenie nauczyciela z części etatu, czy z całego?
Stosownie do art. 30 ust. 5c ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 2215 z późn. zm.) wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe i godziny zastępstw doraźnych jest jednym z głównych składników nauczycielskiego wynagrodzenia. Ten sam art. 30 ust. 6 KN ceduje na organy prowadzące szkół konieczność uchwalenia szczegółowych warunków obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, z zastrzeżeniem, że wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe i za godziny doraźnych zastępstw wypłaca się według stawki osobistego zaszeregowania nauczyciela, z uwzględnieniem dodatku za warunki pracy. Z uwagi na to szczegółowych regulacji w tym zakresie trzeba szukać w uchwale właściwej Rady Gminy.
Jak podaje Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej: „Kodeks pracy nie zawiera definicji ustawowej pojęcia wynagrodzenia wynikającego z osobistego zaszeregowania. Na podstawie bogatego orzecznictwa Sądu Najwyższego odnoszącego się m.in. do treści art. 81 Kodeksu pracy można jednak wskazać, że pod pojęciem tym należy rozumieć wynagrodzenie o charakterze stałym i bezpośrednio związanym z funkcją wykonywaną przez pracownika lub zajmowanym przez niego stanowiskiem, a nie wynagrodzenie, którego „uruchomienie” jest uzależnione od spełnienia przez niego dodatkowych przesłanek, jak np. okres pracy, świadczenie pracy w warunkach szkodliwych dla zdrowia, wykonanie określonych zadań itp.
Tym samym to pojęcie należy odnosić do stawki wynagrodzenia zasadniczego ustalonej przez strony w umowie o pracę lub innym akcie będącym podstawą stosunku pracy oraz ewentualny dodatek funkcyjny (w przypadku gdy pracownikowi przysługuje prawo do takiego składnika wynagrodzenia). Natomiast inne (dodatkowe) składniki wynagrodzenia nie wynikają z osobistego zaszeregowania pracownika określonego stawką godzinową lub miesięczną. Nie są one bezpośrednią zapłatą za pracę określonego rodzaju lub na określonym stanowisku i wymagane do jej wykonywania kwalifikacje, lecz przysługują pracownikowi po spełnieniu dodatkowych, wobec przesłanek uzyskania wynagrodzenia zasadniczego, warunków. Tytułem do nich są np. określone dodatkowe wyniki pracy, wykonywanie pracy w warunkach szkodliwych dla zdrowia bądź uciążliwych, zwiększona odpowiedzialność, przepracowanie określonego okresu w danym zakładzie, praca w godzinach nadliczbowych, praca w porze nocnej itd. (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 25 kwietnia 1985 r., I PRN 28/85, OSNCP z 1986 r., nr 1–2, poz. 19; uchwała składu 7 sędziów Sądu Najwyższego z dnia 30 grudnia 1986 r., III PZP 42/86, OSNCP z 1987 r., nr 8, poz. 10 oraz wyrok Sądu Najwyższego z dnia 22 czerwca 2011 r., II PK 3/11, OSNAPiUS z 2012 r., nr 15–16, poz. 191, s. 639)”.
Artykuł 39 ust. 4 KN stanowi, że składniki wynagrodzenia, których wysokość może być ustalona jedynie na podstawie już wykonanych prac, wypłaca się miesięcznie lub jednorazowo z dołu w ostatnim dniu miesiąca. Takim składnikiem wynagrodzenia jest wynagrodzenie za godziny doraźnych zastępstw, gdyż wypłaca się je z dołu, na podstawie przepracowanych przez nauczyciela godzin. W podobnym tonie wypowiada się ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1320), który w art. 80 wskazuje, że wynagrodzenie należy się za pracę wykonaną.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy z dotacji oświatowej można sfinansować zakup dmuchańców (zamków dmuchanych) dla dzieci do ogrodu przedszkolnego? Jeśli tak, to czy wartość jednego zamku może przekraczać kwotę 10 000 zł?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy regulacje dotyczące tego, w jaki sposób należy wnioskować o przyznanie świadczenia, można zapisać w regulaminie ZFŚS w następujący sposób? 1. Pracownik ubiegający się o przyznanie świadczenia ZFŚS jest zobowiązany złożyć do dyrektora szkoły wniosek o przyznanie świadczenia w trybie i terminie określonym w dalszych postanowieniach regulaminu. 2. Wysokość świadczenia przyznanego pracownikowi jest uzależniona od jego sytuacji socjalnej (materialnej, życiowej, rodzinnej). 3. Jednym z kryteriów określenia sytuacji materialnej jest złożone przez pracownika oświadczenie o dochodach w rodzinie (załącznik nr 1). 4. Pracownik, który nie złoży oświadczenia o dochodach w rodzinie, zostanie uznany jako osoba o najwyższych dochodach.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Poświadczanie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem. Proszę o informację, czy w przypadku, gdy ustawodawca pisze o poświadczeniu kopii za zgodność z oryginałem przez dyrektora szkoły - bez wyraźnego wskazania: "lub osoba przez niego upoważniona", kopię za zgodność powinien poświadczać wyłącznie dyrektor szkoły?
Zapisy np w: § 9 ust.1 pkt 3 i 4 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2018 r. poz 1574); § 14 ust. 6 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2017 r. poz 1646).
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Niezbędne są dla nas dokumenty, które trzeba uzupełniać w programie HACCP oraz wyznaczenie miejsc krytycznych.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W regulaminie ZFŚS w szkole jest zapis mówiący, że do Komisji powołuje się 3 przedstawicieli z nauczycieli, po 1 przedstawicielu administracji i obsługi oraz przedstawiciele związków zawodowych funkcjonujących w szkole. W grudniu kończy się 4 letnia kadencja i w okresie kadencji komisja poszerzyła się z 2 związkowców do 6 (każdy związek jest oddzielny z siedzibą po całej Polsce - czyli odrębne związki). Komisja liczy obecnie 11 osób, choć czynnych tj. działających tak naprawdę 7.Czy w komisji oprócz związkowców ponadto powinni być dalej przedstawiciele nauczycieli, administracji, obsługi? Dodam, że związkowcy to nauczyciele, a uważam, że obecna komisja jest za duża. Dodatkowo informuję, że w szkole pracuje razem z obsługą i administracją 123 osób.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe