Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczycielka od 1 września 2022 r jest zatrudniona w szkole podstawowej ogólnodostępnej na stanowisku wychowawcy świetlicy w pełnym wymiarze godzin (26/26). Wcześniej, tj. w 1985 r. ukończyła studium pedagogiczne (posiada świadectwo ukończenia) zorganizowane przez Oddział Doskonalenia Nauczycieli, na podstawie Zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 22 maja 1981 r. w sprawie zasad uzyskiwania kwalifikacji pedagogicznych przez czynnych nauczycieli szkół podstawowych i placówek oświatowo- wychowawczych, uzyskując tym samym kwalifikacje w rozumieniu art. 9, ust. 1 KN. Nauczycielka posiada także dyplom ukończenia studium kwalifikacyjnego z zakresu pedagogiki specjalnej, na podstawie którego uzyskała kwalifikacje do prowadzenia pracy w szkołach i placówkach kształcenia specjalnego dla dzieci upośledzonych umysłowo (podstawa prawna: zarządzenia Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 5 maja 1983 r. w sprawie utworzenia studium pedagogicznego w zakresie pedagogiki specjalnej). Na bazie ww. przygotowania nauczycielka była zatrudniona przez 7 lat i 9 miesięcy w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym od dnia 4 września 1984 r. do 31 maja 1992 r. na stanowisku wychowawcy internatu, po czym wyjechała za granice i tam pracowała w innej branży. 30 czerwca 2022 r. dyrektor szkoły nadał nauczycielce stopień nauczyciela kontraktowego w oparciu pięcioletni okres pracy i znaczący dorobek zawodowy i mając na uwadze fakt, że nauczycielka uzyskała status nauczyciela mianowanego przed kwietniem 2000 r. (1992 r.), a miała wieloletnia przerwę w oświacie. Jak wygląda w takim przypadku awans zawodowy nauczycielki?
Zgodnie z art. 10 ust. 1 i 2 ustawy z 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r., poz. 1730) nauczyciele, którzy do dnia 31 sierpnia 2022 r. uzyskali stopień nauczyciela kontraktowego, lecz do tego dnia nie uzyskali stopnia nauczyciela mianowanego, stopień nauczyciela mianowanego uzyskują według przepisów dotychczasowych.
Przepisy dotychczasowe to:
1) ustawa z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2023 r., poz. 984) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 sierpnia 2022 r.,
2) rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2020 r., poz. 2200).
Na podstawie art. 9d ust. 4 KN w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 sierpnia 2022 r. nauczyciel kontraktowy może rozpocząć staż na stopień nauczyciela mianowanego po przepracowaniu w szkole co najmniej 2 lat. Zgodnie z art. 9c ust. 4 KN nauczycielowi kontraktowemu odbywającemu staż dyrektor szkoły przydziela spośród nauczycieli mianowanych lub dyplomowanych opiekuna. Na podstawie art. 9d ust. 1 KN staż na stopień nauczyciela mianowanego, na swój wniosek złożony wraz z planem rozwoju zawodowego do dyrektora szkoły, nauczycielka może rozpocząć 1 września 2024 r. i planowo zakończyć 31 maja 2026 r.
Art. 10 ust. 2 ustawy z 5 sierpnia 2022 r. określa, że nauczycielce wymiar stażu na stopień nauczyciela mianowanego skraca się o rok, czyli z 2 lat 9 miesięcy do roku i 9 miesięcy.
Budując plan rozwoju zawodowego nauczycielka winna oprzeć się na zapisach rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy należy zgłaszać rozpoczęcie, kontynuację czy zakończenie awansu zawodowego do kuratorium?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Jakie dokumenty i jakich terminów musi dokonać dyrektor jeżeli ma nauczyciela, który stara się o awans na nauczyciela kontraktowego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel mianowany złożył 9 września wniosek o rozpoczęcie stażu na nauczyciela dyplomowanego, do wniosku nie dołączył planu rozwoju zawodowego, plan złożył 11 października. Czy w takim wypadku odmowa rozpoczęcia stażu musi być wydana w oparciu o decyzję administracyjną?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Awans zawodowy - przedłużenie stażu. Nauczycielka rozpoczęła staż 01.09.2017 r. na stopień n. mianowanego. Ustawowy termin zakończenia stażu: 31.05.2020 r. W 2019 r. była nieprzerwanie nieobecna ponad miesiąc (art. 9d ust. 5 KN). Czy w związku z tym zakończy staż 06.07.2019 r.? Jak wówczas wygląda procedura (złożenie sprawozdania, projekt oceny dorobku zawodowego za okres stażu - opiekun) zważywszy na okres wakacji?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Kto może być opiekunem stażu stażysty psychologa w przedszkolu. W przedszkolu pracuje tylko 1 psycholog, pozostali nauczyciele nie mają kwalifikacji psychologicznych.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe