Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczycielka ukończyła 6-letnie zaoczne studia teologiczne na Papieskim Wydziale Teologicznym w W-wie, zdając egzamin ex universa theologia (równoznaczny z absolutorium wyższych studiów) - 23.03.2006 r., a także ma świadectwo ukończenia specjalizacji katechetycznej. Nie ma tytułu magistra teologii. Czy nauczycielka ma kwalifikacje do nauczania religii, w szczególności w klasach I-III szkoły podstawowej?
Kwalifikacje do nauczania religii reguluje POROZUMIENIE pomiędzy KONFERENCJĄ EPISKOPATU POLSKI oraz MINISTREM EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 6 września 2000 r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli religii. Zgodnie z jego przepisami, w szkole podstawowej religii mogą nauczać następujące osoby:
1) księża, którzy ukończyli wyższe diecezjalne lub zakonne seminarium duchowne i legitymują się dyplomem lub zaświadczeniem ukończenia seminarium,
2) osoby świeckie i zakonne, które ukończyły wyższe studia teologiczne i posiadają przygotowanie katechetyczno-pedagogiczne,
3) alumni wyższych seminariów duchownych po ukończeniu piątego roku studiów,
4) osoby świeckie i zakonne, które ukończyły wyższe studia magisterskie bez przygotowania teologicznego, ale przygotowanie to uzupełniły w formie teologiczno-katechetycznych studiów podyplomowych lub kolegium teologicznego prowadzonego zgodnie z zasadami ustalonymi przez Konferencję Episkopatu Polski, zwanego dalej "kolegium teologicznym",
5) osoby świeckie i zakonne, które posiadają dyplom ukończenia kolegium teologicznego,
6) alumni wyższych diecezjalnych lub zakonnych seminariów duchownych oraz studenci wyższych studiów teologicznych po ukończeniu czwartego roku - jeśli kontynuują studia.
Nauczycielka opisana w pytaniu nie posiada odpowiedniego wykształcenia. Uzyskanie absolutorium nie jest równoznaczne z uzyskaniem wyższego wykształcenia. Dopiero po złożeniu egzaminu dyplomowego absolwent wyższej uczelni może legitymować się takim wykształceniem.
USTAWA z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym:
Art. 167.
1. Absolwenci studiów otrzymują uczelniane dyplomy ukończenia studiów, potwierdzające uzyskanie odpowiedniego tytułu zawodowego i suplementy do dyplomów. Absolwenci studiów podyplomowych i kursów dokształcających otrzymują świadectwa ukończenia tych studiów lub kursów.
2. Datą ukończenia studiów jest data złożenia egzaminu dyplomowego, w przypadku kierunków lekarskiego, lekarskodentystycznego i weterynarii – data złożenia ostatniego wymaganego planem studiów egzaminu, a w przypadku kierunku farmacja – data zaliczenia ostatniej, przewidzianej w planie studiów praktyki.
Nauczycielkę można zatrudnić na stanowisku nauczyciela religii za zgodą organu prowadzącego pamiętając, że nauczyciela religii zatrudnia się wyłącznie na podstawie imiennego pisemnego skierowania do danego przedszkola lub szkoły wydanego, w przypadku Kościoła Katolickiego, przez właściwego biskupa diecezjalnego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielowi będącemu kierownikiem w placówce wychowania pozaszkolnego (placówce nieferyjnej) zatrudnionego na 30 godzin dydaktycznych-powierzono kierowanie wypoczynkiem (półkolonie) w czasie ferii zimowych. Półkolonie są przewidziane w godz. od 8-16. Czy należy mu się wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe (10 godzin)?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielka wychowująca dziecko w wieku do lat 4 realizująca pensum dydaktyczne w wymiarze 18 godz/tygodniowo może realizować zastępstwa doraźne wynikające z potrzeb organizacyjnych szkoły za nieobecnych nauczycieli.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel złożył podanie o doliczenie lat pracy w gospodarstwie rolnym rodziców. Do podania dołączył takie dokumenty jakie składa się do Zus celem doliczenia lat do emerytury. Złożył zeznania dwóch świadków potwierdzające , że pracował w tym gospodarstwie oraz zaświadczenie z Urzędu Gminy, że jego rodzice prowadzili gospodarstwo. Na jakiej podstawie dyrektor może doliczyć staż pracy i ewentualnie ile tego stażu?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- 1. Czy i jeśli tak, to na jakiej podstawie prawnej można zatrudnić nauczyciela wspomagającego w szkole ogólnodostępnej na wniosek rodziców dziecka kl. I o stwierdzonej potrzebie kształcenia specjalnego (asperger) orzeczeniem poradni psychologiczno-pedagogicznej.
2. Czy i jeśli tak, to na jakiej podstawie prawnej można zatrudnić w oddziałach przedszkolnych przy szkole podstawowej pomoc nauczyciela.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel pedagog jest zatrudniony w naszej szkole od 1.09.2019 roku w wymiarze 6/22. Złożył wypowiedzenie z pracy z dniem 31.10.2019 roku. Ile dni urlopu należy mu się za te dwa miesiące pracy? Dodam, że ten nauczyciel jednocześnie pracuje i będzie pracował w innej szkole na cały etat.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe