Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczycielka wychowania przedszkolnego ma w ramach dodatkowych obowiązków prowadzenie księgi i organizację zastępstw w przedszkolu oraz układanie harmonogramu pracy nauczycieli. Przydział prac dodatkowych w przedszkolu reguluje Uchwała Rady Pedagogicznej z sierpnia. W listopadzie nauczycielka nie otrzymała dodatku motywacyjnego i odmówiła prowadzenia zastępstw stwierdzając że nie będzie tego robiła za darmo. Dodatek motywacyjny nie jest przyznawany za wywiązywanie się z dodatkowych obowiązków. Każdy nauczyciel w placówce takie obowiązki ma. Czy nauczycielka mogła tak postąpić? Czy dyrektor może wyciągnąć konsekwencje i jakie? W jaki sposób powinien tę sytuację rozwiązać?
Nauczyciel obowiązany jest: 1) rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę; 2) wspierać każdego ucznia w jego rozwoju; 3) dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego; 4) kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka; 5) dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów. Statut przedszkola określa szczegółowo zakres zadań nauczycieli związanych z: 1) współdziałaniem z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania dzieci, 2) planowaniem i prowadzeniem pracy wychowawczo-dydaktycznej oraz odpowiedzialnością za jej jakość, 3) prowadzeniem obserwacji pedagogicznych, 4) współpracą ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotna i inną. Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać 40 godzin na tydzień. W ramach tego czasu pracy oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować: 1) zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, w wymiarze określonym poniżej; 2) inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów; 3) zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym. Tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, nauczycieli zatrudnionych w pełnym wymiarze zajęć ustala się według następujących norm: nauczyciele przedszkoli, z wyjątkiem nauczycieli pracujących z grupami dzieci 6-letnich – 25 godzin, nauczyciele przedszkoli i innych placówek przedszkolnych pracujących z grupami dzieci 6-letnich – 22 godziny. Zatem, wg mojej opinii zadanie, o którym mowa w pytaniu nie mieści się w obowiązkach ustawowych nauczyciela: prowadzenie księgi zastępstw. Natomiast przy ocenianiu pracy nauczyciela dyrektor może wziąć pod uwagę wykonywanie zadań dodatkowych przez nauczyciela.
Odmowa wykonania zadań o charakterze administracyjnym (prowadzenie ksiąg, organizacja zastępstw polegająca na wyznaczaniu nauczyciela do ich realizowania, układanie harmonogramu pracy) nie stanowią podstawy do pociągnięcia nauczyciela do odpowiedzialności dyscyplinarnej, ponieważ nie wiążą się z wykonywaniem funkcji dydaktyczno – opiekuńczo - wychowawczej jednostki oświatowej (art. 75 ust. 1 w zw. z art. 6 pkt 1 KN). Można natomiast rozważyć zwolnienie nauczycielki.
Jeśli natomiast nauczycielka realizuje zastępstwa (prowadzi zajęcia z dziećmi), w placówce publicznej są one zawsze odrębnie płatne, niezależnie od wynagrodzenia otrzymywanego za godziny z pensum (art. 35 ust. 3 KN). Na polecenie dyrektora nauczycielka powinna przeprowadzić zajęcia z dziećmi, a następnie domagać się wynagrodzenia. Odmowa poprowadzenia takich zajęć może skutkować pociągnięciem do odpowiedzialności dyscyplinarnej.
Podstawa prawna: 1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela. (ze zm.), w szczególności art. 6, 42. 1; 2. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 39; 3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (ze zm.), w szczególności § 15. 1 załącznika nr 1.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jakie warunki powinien dopełnić dyrektor szkoły,aby utworzyć w szkole oddział specjalny?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa oświatowego za 100% uzyskanych punktów na sprawdzianie lub kartkówce (lub za pełną odpowiedź ustną z bieżących lekcji) nauczyciel ma obowiązek stawiać oceny celujące w ocenianiu bieżącym? Czy zapisy w WO mówiące o wymaganiach wykraczających poza program nauczania na ocenę celującą są niezgodne z prawem? Czy zapis, że ocenę celującą może dostać tylko uczeń biorący udział w konkursach przedmiotowych, jest także niezgodny z prawem? Czy też ustalenie wymagań na ocenę celującą należy do nauczyciela i może on oczekiwać od ucznia spełnienia wymagań wynikających z realizowanego przez niego programu, ale także wiedzy wykraczającej poza ten program? Jak to poprawnie zapisać w statucie?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Regulamin ZFŚS przewiduje dwukrotną wypłatę środków w grudniu oraz w czerwcu. Czy emeryci i renciści mają prawo do otrzymania dofinansowania do tzw. indywidualnych form wypoczynku (czerwiec) jeśli w regulaminie zapisano „Pracownik otrzymuje dofinansowanie do indywidualnych form wypoczynku pod warunkiem wykorzystania nieprzerwanego urlopu w wymiarze co najmniej 14 dni”? Czy ten zapis jest zgodny z literą prawa?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Jak opracować procedurę postępowania w placówce z dzieckiem , które ma stomię wątrobową. Jaki jest stan prawny. Czy nauczyciel ma obowiązek wymiany worka stomijnego gdy np. się odklei i dziecko zanieczyści się żółcią? Jakie warunki higieniczne są wymagane do tego typu zabiegów ? Jakie jest ryzyko zainfekowania stomii wątrobowej? Jakie obowiązki spoczywają na dyrektorze placówki w związku z takim dzieckiem? Jak prawidłowo zgodnie z obowiązującym prawem zorganizować pracę i pomoc takiemu dziecku?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy jest obowiązek zamieszczenia w statucie zapisu o sposobie poprawy oceny proponowanej. Jeśli tak to na jakiej podstawie prawnej i co taki zapis powinien zawierać?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe