Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
O czym należy pamiętać podczas zmiany w statucie szkoły zapisów dotyczących oceniania? Kiedy można mówić o sytuacji, że ocena została wystawiona niezgodnie z przepisami?
W szkole powinny funkcjonować dwa regulaminy: ogólny, czyli wewnątrzszkolny i szczegółowy, czyli systemowy lub jeden, który określi zasady oceniania, klasyfikowania i promowania wraz z wymaganiami i warunkami uzyskania odpowiedniej oceny z danego przedmiotu.
Sposób oceniania określa statut szkoły
Zgodnie z § 3 ust. 4 rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (dalej: r.w.s.o.) szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły.
Należy jednak pamiętać, że sposób oceniania wewnątrzszkolnego, który został określony w statucie danej szkoły, musi uwzględniać przepisy ww. rozporządzenia.
Klasyfikacja śródroczna
W § 11 ust. 3 r.w.s.o. zostało określone, że klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się co najmniej raz w ciągu roku szkolnego w terminach określonych w statucie szkoły.
Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym:
- podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z
- zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania,
- zachowania,
- ustaleniu według skali określonej w statucie szkoły śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z:
- zajęć edukacyjnych,
- zachowania.
Nauczyciel ustala ocenę klasyfikacyjną
Zgodnie z § 12 ust. 1 r.w.s.o. śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne. Nauczyciel ustala śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne na podstawie uzyskanych przez ucznia ocen bieżących. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego (§ 3 ust. 1 r.w.s.o.).
Nauczyciel ma prawo ustalania wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania, oraz określania sposobów sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.
Obowiązek poinformowania o wymaganiach edukacyjnych, metodach sprawdzania osiągnięć ucznia, prawie do poprawy ocen przez ucznia
Na podstawie § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 r.w.s.o. ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje m.in. formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych.
Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
- wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, które wynikają z realizowanego przez programu nauczania;
- sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.
Ponadto każdy nauczyciel powinien poinformować uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
- warunkach i zasadach poprawy ocen bieżących.
Przedmiotowe systemy oceniania wchodzą w zakres wewnątrzszkolnego systemu oceniania.
Tworząc przedmiotowy system oceniania, nauczyciel bierze pod uwagę:
- cele oceniania,
- wybrany program,
- kryteria i zasady oceniania,
- metody i narzędzia sprawdzania osiągnięć i postępów,
- sposób dokumentowania oraz powiadamiania rodziców;
- zasady poprawiania ocen niedostatecznych,
- metody ewaluacji.
Przedmiotowy system oceniania zgody z wewnątrzszkolnym systemem oceniania
Przedmiotowy system oceniania zawierając informacje o wymaganiach i kryteriach stosowanych w trakcie oceniania przedmiotowego, jest podporządkowany wewnątrzszkolnemu systemowi oceniania i spójny z podstawą programową w zakresie nauczania danego przedmiotu oraz przyjętym do realizacji programem nauczania.
Prawo zgłoszenia zastrzeżenia do oceny
Zgodnie z § 19 r.w.s.o. uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeśli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
Zastrzeżenia mogą być zgłaszane od dnia ustalenia tej oceny, nie później jednak niż w ciągu 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
Ocena wystawiona niezgodnie z przepisami stanowi podstawę do przeprowadzenia egzaminu poprawkowego
Wystawienie oceny semestralnej niezgodnie z przepisami prawa stwierdza dyrektor szkoły.
Podstawą do przeprowadzenia egzaminu poprawkowego jest tylko i wyłącznie ustalenie oceny niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tejże oceny. Szkoła nie musi przeprowadzać takiego egzaminu tylko dlatego, że uczeń czy jego rodzice nie są zadowoleni z oceny.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jakie dokumenty szkolne podpisują związki zawodowe, czy musi to być przewodnicząca związków, czy może to podpisać nauczyciel danej szkoły będący w tych związkach?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła niepubliczna może przyjąć ucznia, który ma zgodę innej placówki na edukację domową jako wolnego słuchacza do niższej klasy? Dziecko miało trudności w niektórych tematach z niektórych przedmiotów, rodzice chcieliby aby czasem uczestniczyło w lekcjach u wybranego przez nich nauczyciela.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- 1. Czy w statucie przedszkola powinien się znaleźć zapis w jakich godzinach jest realizowana podstawa programowa wychowania przedszkolnego w oddziałach 9,5-godzinnych?; 2.Czy w umowie świadczenia usług w zakresie wychowania przedszkolnego zawartej z rodzicami należy zawrzeć punkt dotyczący opłaty za przedszkole, czy też nie ma takiej konieczności, a jeśli należy czy można go sformułować następująco: przedszkole pobiera opłaty za korzystanie ze świadczeń udzielonych w czasie przekraczającym godziny bezpłatnego pobytu dziecka w przedszkolu?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące tekstu uchwały wprowadzającej nowy statut. Próbowałem znaleźć jakiś przykładowy tekst takiej uchwały niestety bez powodzenia. Czy dysponują Państwo jakimś wzorem? Z góry dziękuję za pomoc.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Witam, zastanawiam się czy ująć w Wewnątrzszkolnych Zasadach Oceniania nową formułę organizowania sprawdzianu. Ma składać się z j. polskiego, matematyki i języka obcego. W roku szkolnym 2013/2014 uczniowie przystępujący do sprawdzianu realizują przecież starą podstawę programową
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe