Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od lutego w naszej szkole funkcjonuje dziennik elektroniczny. Jeden nauczyciel nadal ma trudności z umiejętnością korzystania z dziennika i dokumentuje pracę w formie papierowej. W jaki sposób jako dyrektor mogę wyegzekwować, żeby nauczył się korzystać z dziennika elektronicznego, gdyż od września tylko taka forma będzie obowiązywać? Nauczyciel brał udział w szkoleniach organizowanych w szkole, uzyskał niejednokrotnie pomoc od kolegów i nadal nie potrafi.(osoba ta jest trzy lata przed emeryturą).
Zgodnie z przepisami Rozporządzenia MEN z dnia 25.08.2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania (...), przeprowadzenie zajęć edukacyjnych nauczyciel potwierdza podpisem w dzienniku lekcyjnym (§ 8).
Na podstawie § 21 ust. 5 rozporządzenia, w przypadku prowadzenia dzienników lekcyjnych wyłącznie w postaci elektronicznej, wpisanie przez nauczyciela w dzienniku elektronicznym tematu zajęć, jest równoznaczne z potwierdzeniem przez nauczyciela przeprowadzenia tych zajęć.
Jeżeli wprowadzą Państwo prowadzenie dziennika lekcyjnego wyłącznie w formie elektronicznej, wszyscy nauczyciele będą zobowiązani dokonywać wpisów w tych dziennikach, gdyż jak wynika z powyższych przepisów, wpisanie przez nauczyciela tematu lekcji jest potwierdzeniem jej przeprowadzenia, a tym samym obecności nauczyciela w pracy. Jest to istotne zarówno ze względu na realizację podstawy programowej, jak i ze względów dot. porządku pracy.
Zgodnie z art. 75 ust. 2 Karty Nauczyciela, za uchybienia przeciwko porządkowi pracy, w rozumieniu art. 108 Kodeksu pracy, wymierza się nauczycielom kary porządkowe zgodnie z kodeksem pracy:
Za nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów przeciwpożarowych, a także przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy (odpowiednie zapisy w regulaminie pracy) oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy, pracodawca może stosować:
1) karę upomnienia,
2) karę nagany.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Chciałabym się upewnić czy nauczyciel, który ma uprawnienia do świadczenia kompensacyjnego może skorzystać z urlopu na poratowanie zdrowia? Według mnie tak, gdyż świadczenie nie jest emeryturą, ale pojawiły się wątpliwości ze strony urzędu. Z góry dziękuję za odpowiedź.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- W szkole jest dwóch wicedyrektorów. Kto decyduje o tym, który z nich zastępuje nieobecnego dyrektora "w pełnym zakresie obowiązków"? [art. 68 ust. 9 - prawo oświatowe]Czy potrzebne jest dodatkowe upoważnienie dla jednego z nich (od kogo)? Nieobecność trwa od grudnia 2017 roku i potrwa do końca roku szkolnego. Jaką pieczątką powinien się posługiwać 'wicedyrektor" czy z "upoważnienia dyrektora"?
- Mam problem jako dyrektor 5-cio oddziałowego przedszkola samorządowego, gdzie w każdej grupie jest 25 dzieci mam przyznane przez organ prowadzący tylko dwa etaty woźnych oddziałowych. Nadmieniam, iż są to dzieci od 2,5 do 5 lat przebywające w przedszkolu 10 godzin dziennie oraz spożywające trzy posiłki przygotowywane przez własną kuchnię. Nie znam przepisu, który mówi ile woźnych oddziałowych powinnam zatrudnić. Jako dyrektor z długoletnią praktyką pedagogiczną sytuację tą pamiętam, iż zawsze w każdej grupie wiekowej była 1 woźna oddziałowa. Dziś w dobie oszczędności a także braku regulacji prawnych nie mogę od organu prowadzącego wyegzekwować dodatkowych zatrudnień. Z problemem tym boryka się wiele placówek przedszkolnych. Do kogo zwrócić się z pismem w tej kwestii. Z nauczycieli przedszkoli zrobiono nianie, woźne oddziałowe i sprzątaczki. Mówi się ciągle o prawidłowej realizacji podstawy programowej. Jak może być ona prawidłowo realizowana skoro nauczycielka nie może zorganizować zajęć w terenie, zapewnić wymagany pobyt dziecka na świeżym powietrzu, ponieważ poza teren nie wolno jej wyjść z grupą 25 osobową. Proszę o pomoc do kogo się zwrócić.
- Nauczycielka została zwolniona z 3-miesięcznym okresem wypowiedzenie, który upłynie 31.08.2014 r. Czy ma prawo udziału w plenarnym zebraniu rady pedagogicznej, które odbędzie w sierpniu?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Wychowawca w internacie (bursie) Centrum Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego pracuje tam 32 lata. Jest nauczycielem mianowanym (1992 rok i 2000 r.). Ma ukończone Pedagogiczne Studium Techniczne, kurs kwalifikacyjny z pedagogiki opiekuńczej i uzyskał kwalifikacje do pracy opiekuńczo- wychowawczej (1999 r.). Czy według rozporządzenia może dalej pracować w tej bursie? Jak rozumieć zapis rozporządzenia: § 27. Nauczyciele zatrudnieni w dniu wejścia w życie rozporządzenia na podstawie mianowania, którzy spełniali wymagania kwalifikacyjne na podstawie dotychczasowych przepisów, zachowują nabyte kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe