Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Organ prowadząc podjął uchwałę o likwidacji szkoły podstawowej z dniem 31.08.2013 r. W zamian za odprawę, kilku mianowanym nauczycielom zaproponowano pracę w innej szkole na terenie tej samej gminy. Niestety ma być to praca w niepełnym wymiarze w likwidowanej szkole pracują na pełnych etatach. Wójt gminy chce złożyć nauczycielom pisemne propozycje i oczekuje natychmiastowej odpowiedzi.Nauczyciele chcą pracować jednak nie chcą się zgodzić na ograniczenie etatu. Czy takie postępowanie jest zgodne z prawem. Kolejne pytanie: jakie są obowiązki dyrektora likwidowanej szkoły wobec pracowników obsługi i nauczycieli (terminy wypowiedzeń, rozwiązanie umów o pracę na czas określony i nieokreślony itp.).
Nauczyciela mianowanego można przenieść, za jego zgodą, do pracy w innej szkole w trybie art. 18 Karty Nauczyciela:
Art. 18. 1. Nauczyciel zatrudniony na podstawie mianowania może być przeniesiony na własną prośbę lub z urzędu za jego zgodą na inne stanowisko w tej samej lub innej szkole, w tej samej lub innej miejscowości, na takie same lub inne stanowisko.
Nie można jednak przenieść nauczyciela mianowanego na stanowisko o zmniejszonym wymiarze godzin. Nauczyciel mianowany musi być zatrudniony w pełnym wymiarze godzin i na czas nieokreślony, tylko wówczas jest zatrudniony przez mianowanie. Ograniczenie etatu może nastąpić w trybie art. 22 ust. 2 KN. Ograniczenia tego mógłby dokonać dyrektor szkoły, do której przeniesiony został nauczyciel. Ponadto ograniczenia dokonuje się na dany rok szkolny, nie wiadomo więc jak będzie wyglądało zatrudnienie w kolejnych latach.
Nie wyrażając zgody na przeniesienie, jak również nie wyrażając zgody na ograniczenie etatu nauczyciele zostaną zwolnieni w trybie art. 20 ust. 1 KN i otrzymają odprawę w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia zasadniczego.
W przypadku pracowników niepedagogicznych zastosowanie będą miały przepisy kodeksu pracy:
Art. 36. § 1. Okres wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas nie określony jest uzależniony od okresu zatrudnienia u danego pracodawcy i wynosi:
1) 2 tygodnie, jeżeli pracownik był zatrudniony krócej niż 6 miesięcy,
2) 1 miesiąc, jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 6 miesięcy,
3) 3 miesiące, jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 3 lata.
Art. 361. § 1. Jeżeli wypowiedzenie pracownikowi umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony następuje z powodu ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy albo z innych przyczyn niedotyczących pracowników, pracodawca może, w celu wcześniejszego rozwiązania umowy o pracę, skrócić okres trzymiesięcznego wypowiedzenia, najwyżej jednak do 1 miesiąca. W takim przypadku pracownikowi przysługuje odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za pozostałą część okresu wypowiedzenia.
Art. 411. § 1. W razie ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy, nie stosuje się przepisów art. 38, 39 i 41, ani przepisów szczególnych dotyczących ochrony pracowników przed wypowiedzeniem lub rozwiązaniem umowy o pracę.
§ 2. W razie ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy, umowa o pracę zawarta na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy może być rozwiązana przez każdą ze stron za dwutygodniowym wypowiedzeniem.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W związku z wprowadzeniem reformy systemu edukacji, w okresie przejściowym (likwidacja gimnazjów) został uchylony art. 20 dla nauczycieli zatrudnionych w gimnazjach. Jestem dyrektorem Zespołu Szkół Publicznych w których w skład wchodzi szkoła podstawowa i gimnazjum. Nauczyciele są więc zatrudnieni w szkole podstawowej lub gimnazjum ( i taki angaż otrzymali) jednak wykonują pracę w obu szkołach. Czy dla tych nauczycieli ,,przypisanych'' jako miejsce zatrudnienia do gimnazjum w myśl nowego Prawa Oświatowego stosuje się art 20 w postaci jego uchylenia?
- Czy poniższy zapis w umowie, jest prawidłowy (głównie chodzi o podstawę prawną): 1. Strony ustaliły następujące warunki umowy:
a/ Pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy na stanowisku wychowawca świetlicy zgodnie z obowiązkami określonymi dla nauczycieli w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2016 r. poz. 1379 oraz z 2017 r. poz. 60) oraz przepisami wykonawczymi do tych ustaw, a w zakresie nieuregulowanym w wymienionych ustawach, zgodnie z Kodeksem Pracy oraz statutem placówki, w wymiarze 8 godzin tygodniowo (w tym 5 godzin zajęć opiekuńczo - wychowawczych); b/ miejscem wykonywania pracy będzie Szkoła Podstawowa Nr...; c/ Pracodawca zobowiązuje się do wypłaty za wykonywaną pracę wynagrodzenia na zasadach określonych w przepisach powołanej wyżej ustawy - Karta Nauczyciela, rozporządzenia MEN z dnia 1 sierpnia 2013 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz. U. z 2017 r. poz. 630) oraz regulaminu stanowiącego załącznik do Uchwały Nr LII/1581/2009 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 9 kwietnia 2009 r. i Uchwały Nr XXXIX/1036/2012 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 5 lipca 2012 r. w sprawie ustalenia regulaminu dotyczącego niektórych zasad wynagrodzenia nauczycieli zatrudnionych w przedszkolach, szkołach i placówkach prowadzonych przez m. st. Warszawę, w tym miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego w wysokości: ... zł
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Dotyczy urlopu wypoczynkowego dla nauczyciela:
Nauczyciel ma dwie umowy w tej samej szkole - pierwsza na czas nieokreślony, druga na okres zastępstwa od września do kwietnia. Jaki będzie ogólny wymiar urlopu wypoczynkowego nauczyciela?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel ukończył magisterskie studia stacjonarne w latach 1978-1983. Od 01.09.1983 r. nieprzerwanie pracuje na stanowisku nauczyciela.W dniu 31.12.2008 r. posiadał 25 lat pracy przy tablicy. Czy chcąc odejść na emeryturę obecnie nabył prawo do "starej" emerytury nauczycielskiej po doliczeniu okresu studiów dziennych?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka publicznej szkoły podstawowej prowadzi zdalnie zajęcia rewalidacyjno - wychowawcze u ucznia (upośledzenie umysłowe w stopniu głębokim). Zajęcia te są w ramach godzin ponadwymiarowych, czy należy tej nauczycielce wypłacić dodatek za warunki pracy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe