Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Organ prowadzący wstrzymał wypłatę nagród i dodatków motywujących ze względu na brak środków finansowych. Wyjaśniając, zaznaczył, że są to świadczenia uznaniowe i nie muszą być wypłacane. Sprawa dotyczyła 2013r. i może się powtórzyć w 2014r. Jakie kroki prawne można podjąć, aby przeciwdziałać takim procedurom?
Organ prowadzący upoważniony jest przez ustawodawcę do określenia w drodze regulaminu wysokości stawek dodatku motywacyjnego oraz szczegółowych warunków jego przyznawania, jak również wysokości i warunków wypłacania nagród dla nauczycieli.
Ustawa (Karta Nauczyciela) nie daje organowi prowadzącemu uprawnienia do decydowania o wypłacaniu bądź niewypłacaniu powyższych składników wynagrodzenia. Fakt, że świadczenia uznaniowe nie muszą być wypłacane również nie daje OP takiej możliwości.
Dodatek motywacyjny jest jednym ze składników wynagrodzenia nauczyciela i jeżeli tylko spełnia on warunki do jego przyznania, powinien go otrzymać. Znajduje się on bowiem, obok dodatku za wysługę lat, dodatku za warunki pracy, dodatku funkcyjnego w ROZPORZĄDZENIU MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli (...), gdzie zostały określone ogólne warunki jego przyznawania.
Jeżeli w 2014 roku sytuacja się nie zmieni, pomocne może się okazać wsparcie związków zawodowych i dochodzenie swoich praw na drodze sądowej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Sekretarz szkoły zatrudniony na pełen etat ma dodatkowo umowę- zlecenie na dodatkowe zadania nie wynikające ze stanowiska sekretarza. W umowie zlecenie zawarta jest liczba godzin w miesiącu oraz stawka za godzinie pracy na umowie zlecenie. Proszę o odpowiedź czy trzeba prowadzić ewidencję godzin pracy sekretarza z umowy zlecenie, jeżeli tak to proszę o wzór tego druku.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące funkcjonowania w szkole Komisji Socjalnej, która przyznaje zapomogi (rzeczowe, losowe itp.) nauczycielom zatrudnionym w szkole, bądź też nauczycielom-emerytom. Moje pytanie dotyczy składu ww. Komisji. Czy istnieje jakikolwiek przepis mówiący o tym, kto powinien wchodzić w jej skład. Czy są jakiekolwiek regulacje mówiące o tym czy taki, a taki nauczyciel lub pracownik szkoły może lub też nie może wchodzić w skład Komisji Socjalnej. Idąc dalej - czy istnieje jakiś przepis mówiący o tym, iż członkowie Komisji Socjalnej przydzielającej zapomogi nie mogą być beneficjentami przyjmującymi takie zapomogi? Podam konkretny przykład z mojej szkoły. Otóż szkoła, której jestem dyrektorem to CKU przy Zakładzie Karnym w Płocku. Dysponujemy, jako szkoła, wydzielonym funduszem socjalnym. Jesteśmy małą szkołą. Zatrudnionych w sumie jest 13 nauczycieli (włączając w to mnie jako jedynego zatrudnionego na pełen etat; reszta nauczycieli jako 'dochodzący' na część etatu). Dwóch nauczycieli jest członkami Komisji Socjalnej. Raz do roku przydzielamy zapomogi pieniężne. Komisja rozpatruje wnioski i zgodnie z regulaminem udziela zapomóg, w tym te dwie osoby jako członkowie również korzystają z dobrodziejstw funduszu. Komórka kadrowa ZK ostatnio zarzuciła nieprawidłowości między innymi w zakresie składu komisji i faktu, iż jej członkowie pobierają zapomogi (faktycznie przyznając je sobie). Kadry chcą w tej chwili zmienić skład ww. komisji i dokooptować (przynajmniej jedną) osobę z kadr ZK. Bardzo bym nie chciał, aby ktoś, kto nie zasila naszego funduszu decydował o dysponowaniu jego środkami. Chciałbym zapoznać się z przepisem (o ile taki istnieje) mówiącym dość jasno kto, przez kogo w jaki sposób oraz w jakich okolicznościach może być powołany do komisji socjalnej. Jednocześnie czy jest jakikolwiek przepis, który stanowi, że członkowie komisji socjalnej mogą sami sobie przyznawać zapomogi pieniężne (lub jakiekolwiek inne zapomogi)? Będę wdzięczny za jasne i klarowne wytłumaczenie oraz za podanie podstawy prawnej w rzeczonej sprawie.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Witam,
proszę o przesłanie zakresu zadań dla katechety oraz nauczyciela jęz.angielskiego
dziękuję,pozdrawiam
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację, do jakiego momentu nieobecność pracownika wpisuje się pod art. 92 § 1 KP, a od jakiego momentu wpisuje się pod art. 92 § 4 KP. Poniżej podaję nieobecności nauczyciela w 2021 r. Nie wiem, jak mam je wpisać do systemu SIO.
• Zwolnienie lekarskie: 19.02–19.02.2021, 17.05–21.05.2021;
• Zwolnienie lekarskie ciążowe: 19.08–15.09.2021, 16.09–13.10.2021, 14.10–10.11.2021.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel może odmówić dyrektorowi pełnienia funkcji wychowawcy klasy? Jeśli tak to w jakich okolicznościach/przyczynach może to zrobić?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe