Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Osoba fizyczna jest organem prowadzącym niepubliczną szkołę podstawową. Szkoła posługuje się tym samym numerem NIP co osoba fizyczna, odrębne są numery REGON. Z dniem 31 sierpnia szkoła niepubliczna będzie likwidowana, a w jej miejsce z dniem 1 września powstanie szkoła publiczna prowadzona przez tę samą osobę fizyczną.
1. Czy w związku z tym konieczne są zmiany w CDEiG w związku z likwidacją szkoły?
2. Jak powinna wyglądać likwidacja takiej szkoły w kwestiach kadrowych i podatkowych? Czy powinniśmy dać wypowiedzenia pracownikom i zawrzeć z nimi nowe umowy w szkole publicznej? Co z PIT 11, PIT 4R i wyrejestrowaniem pracowników? Co z pracownicą, która jest w ciąży i w dniu likwidacji będzie na zasiłku macierzyńskim? Pracownicy mają umowy z niepubliczną szkołą, natomiast płatnikiem podatku i składek ZUS jest osoba fizyczna.
3. Osoba fizyczna prowadząca szkołę prowadzi KPiR, czy w związku z likwidacja powinna być otwarta nowa KPiR? Co z wyposażeniem zakupionym z dotacji? Czy powinny być przekazane protokołem przekazania kolejnej placówce?
Ad. 1.
Osoba fizyczna prowadząca szkołę jest wpisana do CDEiG jako przedsiębiorca. Z treści pytania wynika, że osoba fizyczna nadal będzie prowadziła działalność polegającą na prowadzeniu szkoły podstawowej. Kody PKD nie ulegną zatem zmianie. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 541) wpisowi do CEIDG podlegają dane ewidencyjne takie jak dodatkowe określenia, które przedsiębiorca włącza do firmy, o ile przedsiębiorca takich używa. Jeżeli zatem w CDEiG jest wpisane, jako firma przedsiębiorcy, oznaczanie „Jan Kowalski Niepubliczna szkołą podstawowa w Mostach”, a od 1 września 2022 r. przedsiębiorcą będzie prowadził już szkołę publiczną, to należy również to odnotować w firmie przedsiębiorcy.
Ad. 2.
W stanie faktycznym, o którym mowa w pytaniu osoba fizyczna nadal będzie prowadziła szkołę podstawową, ale zmieni się jej status prawny – z placówki niepublicznej na placówkę publiczną. Nie zmieni się podstawowy wymiar działalności – czyli prowadzenie placówki oświatowej. Pracodawca obecnych pracowników – szkoła niepubliczna ulegnie likwidacji, ale na jej miejsce postawnie nowa szkoła publiczna. Jeżeli szkoła publiczna przejmie uczniów szkoły niepublicznej, to można mówić o przypadku przejścia zakładu pracy na nowego pracodawcę. Przez przejście zakładu pracy na nowego pracodawcę należy rozumieć wszelkie czynności i zdarzenia, które powodują przejście na inną osobę zakładu pracy w znaczeniu przedmiotowym w całości lub w części. Przejęcie zakładu pracy ma miejsce wówczas gdy dochodzi do przejęcia zadań jednego zakładu pracy na rzecz drugiego zakładu pracy.
Zgodnie z art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1320) w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Za zobowiązania wynikające ze stosunku pracy, powstałe przed przejściem części zakładu pracy na innego pracodawcę, dotychczasowy i nowy pracodawca odpowiadają solidarnie. Należy zatem zastosować procedurą z art. 231 Kodeksu pracy. Nie będzie wtedy potrzeby wypowiadania stosunków pracy i nawiązywania nowych stosunków pracy z tymi samymi pracownikami.
Ad. 3.
Stosownie do art. 24a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1128) obowiązek prowadzenia podatkowej księgę przychodów i rozchodów spoczywa na osobach fizycznych wykonujących działalność gospodarczą. Skoro działalność gospodarcza będzie nadal prowadzona (powstanie nowa szkoła), to nie ma potrzeby zakładania nowej księgi.
Zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1930) prowadzone przez osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego oraz osoby fizyczne publiczne szkoły, w których jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, niebędące szkołami specjalnymi otrzymują na każdego ucznia dotację z budżetu jednostki samorządu terytorialnego będącej dla tych szkół organem rejestrującym. W świetle art. 35 ww. ustawy dotacje mogą być przeznaczone na sprzęt i materiały dydaktyczne. Jednocześnie obowiązkiem organu prowadzącego szkołę jest wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych, przeprowadzania egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych (art. 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, Dz. U. z 2021 r., poz. 1082). Po likwidacji placówki organ prowadzący decyduje co zrobić z wyposażeniem szkoły. Może ono być przekazane do korzystania innej placówce na podstawie protokołu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Wypłacamy ekwiwalent za pranie odzieży z dołu tzn. za rok poprzedni w 2020 za 2019 (dotyczy obsługi i nauczycieli wf). Czy należy się ekwiwalent nauczycielowi wf który w 2019 był zatrudniony na zastępstwo od stycznia do czerwca, a obecnie nie jest już pracownikiem naszej szkoły?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2019 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków duplikat świadectwa ukończenia szkoły należy wydać na poddruku duplikatu (wzór określony jest w załączniku nr 3 do rozporządzenia) moje pytanie zatem brzmi w jaki sposób należy wypełnić ten gilosz? Czy dozwolone jest utworzenie tego dokumentu w edytorze tekstów i wydrukowanie na obowiązującym giloszu? Nie posiadamy programu, który mógłby nam w tym pomóc
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o udzielenie mi informacji dot. kary upomnienia. Kiedy, wg Kodeksu Pracy kara może być cofnięta, jakie warunki muszą być spełnione? N-l otrzymał karę upomnienia za brak powiadomienia Dyrektora o nieobecności w pracy z powodu choroby. W porozumieniu z prawnikiem wniósł sprzeciw od nałożonej kary z informacją, że pracodawca został poinformowany o jego nieobecności w terminie, a uczniowie mieli zapewnioną opiekę na wszystkich zajęciach oraz na dyżurach podczas przerw. Pani Dyrektor nie przyjęła sprzeciwu i karę podtrzymała. Po kolejnej konsultacji z prawnikiem jako nowy dyrektor (poprzednia Pani dyrektor, od której n-l otrzymał karę, została zawieszona w czynnościach Dyrektora przez Burmistrza Miasta) cofnęłam karę, ponieważ został naruszony art. 112 § 1 Kodeksu Pracy. Czy postąpiłam właściwie? Proszę również o informację, czy z teczki akt osobowych usunąć upomnienie i dokument potwierdzający cofnięcie kary upomnienia.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jak powinno wyglądać dokumentowanie alternatywnej formy wychowania fizycznego? Czy należy te godziny wpisywać do dziennika lekcyjnego, czy też dokumentować te zajęcia inaczej, np. w dzienniku zajęć dodatkowych? Nasi uczniowie realizują zajęcia w-f wg schematu 3 + 1 (3 obow. + 1 altern.)
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy placówką prowadzoną przez stowarzyszenie. Zgodne z Art. 80. sys. oświaty Przedszkola, o których mowa w ust. 1, otrzymują na każdego ucznia z budżetu gminy dotację w wysokości równej wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego ucznia w przedszkolach publicznych prowadzonych przez gminę, pomniejszonym o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu gminy, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na niepełnosprawnego ucznia przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego. W przypadku braku na terenie gminy przedszkola prowadzonego przez gminę, podstawą do ustalenia wysokości dotacji są wydatki bieżące ponoszone przez najbliższą gminę na prowadzenie przedszkoli publicznych, pomniejszone o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu gminy. Podstawą do ustalenia w/w kwoty dotacji są wydatki bieżące ponoszone przez gminę. Czy w związku z tym do ustalenia kwoty przewidzianej na jedno dziecko gmina może brać pod uwagę liczbę dzieci biorących udział w projekcie unijnym (utworzenie 3 nowych oddziałów ), a nie uwzględnia kwoty przewidzianej na realizację projektu. Takie obliczanie kwoty dotacji dla przedszkoli prowadzonych w naszej gminie przez stowarzyszenia znacznie zaniżyło koszty przekazywane przez gminę na jedno dziecko w tychże placówkach.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe