Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pan Minister w nowym rozporządzeniu w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 wskazał,że dyrektor szkoły musi ustalić z nauczycielami tygodniowy zakres materiału dla poszczególnych klas, uwzględniając m.in.: równomierne obciążenie ucznia zajęciami w danym dniu, zróżnicowanie tych zajęć czy możliwości psychofizyczne ucznia. Jak to zrobić w praktyce? Dużo dyrektorów ma z tym problem. Jedni kopiują dosłownie plan lekcji obowiązujący przed zawieszeniem zajęć, inni układają nowe plany. Czy jest w tym wszystkim jakiś złoty środek? Ile przeznaczyć tych godzin na poszczególne zajęcia w tygodniu?
Przepisy nie odpowiadają na powyższe pytania, ponieważ za organizację zdalnego nauczania w danej szkole odpowiada jej dyrektor, który ma obowiązek uwzględnienia możliwości sprzętowych i technicznych szkoły, nauczycieli i uczniów, na podstawie informacji, które miał obowiązek zebrać na polecenie MEN przed wejściem w życie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, Dz.U. z 2020 r., poz. 493. Uczniowie nie są zwolnieni z żadnych obowiązkowych zajęć, a więc obowiązują ramowe plany nauczania z tym, że należy pogodzić warunki bhp nauki uczniów oraz pracy nauczycieli poprzez odpowiednie dostosowanie czasu nauki i pracy z użyciem urządzeń elektronicznych (komputera, telefonu, ewentualnie telewizora). W uzasadnieniu projektu ww. rozporządzenia wskazano: „dzienny rozkład zajęć uczniów oraz dobór narzędzi pracy zdalnej powinny uwzględniać możliwości psychofizyczne ucznia, jego wiek i etap edukacyjny oraz zalecenia medyczne odnoszące się do czasu korzystania z urządzeń umożliwiających pracę zdalną”. Jeszcze przed wprowadzeniem obowiązku nauki zdalnej, Świętokrzyski Kurator Oświaty sugerował zdalną naukę z użyciem urządzeń elektronicznych do 5 godzin dziennie (Komunikat Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty, https://kuratorium.kielce.pl/42329/komunikat-swietokrzyskiego-kuratora-oswiaty-2/). Nie można więc wymagać od nauczycieli i uczniów, że spędzą np. przed komputerem co najmniej po 45 minut na każdej lekcji zgodnie z dotychczasowym planem i jeszcze będą wykorzystywali urządzenia elektroniczne do rozwiązywania zadań domowych/przygotowywania się do zajęć w dalszym czasie. Jeśli np. nauczyciele prowadzą zajęcia przez komunikatory video lub przesyłają materiały w wersji elektronicznej, czas na śledzenie ich powinien zostać skrócony w porównaniu do standardowych lekcji, a część pracy powinna polegać na pracy z podręcznikiem, materiałami lub zeszytami ćwiczeń, którymi dysponują uczniowie. W razie wątpliwości można zwrócić się o sugestie do kuratora oświaty, który jest organem uprawnionym do nadzorowania sposobu organizacji kształcenia i stopień obciążenia uczniów realizacją zleconych zadań (§ 6 ust. 1 ww. rozporządzenia).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor w każdym roku szkolnym kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodzie szkoły? W styczniu br. przeciwko rodzicom jednej uczennicy zaczęła się toczyć egzekucja administracyjna. We wrześniu br. w dalszym ciągu nie mamy informacji o pobycie i obowiązku uczęszczania do szkoły dziecka. Szkoła wystąpiła ponownie o wszczęcie egzekucji. Organ prowadzący poinformował, że nie mogą się toczyć dwie takie same sprawy. Co w takim razie ma zrobić dyrektor?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy zajęcia rewalidacyjne powinny odbywać się poza podstawą programową te wynikające z przeczenia o kształceniu specjalnym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy wychowawcy bursy, pełniącemu funkcję wychowawcy grupy należy wypłacić dodatek za wychowawstwo?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy po zmianie rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych sekretarzowi szkoły, głównej księgowej, kierownikowi ds. gospodarczych przysługuje dodatek funkcyjny? Ewentualne zmiany mają dotyczyć 2020 roku.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę uściślić czy symbol świadectwa promocyjnego dla tegorocznej klasy 6 to numer wzoru 3a, 4a czy też 7b,8b?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe