Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pani otrzymała misję na prowadzenie religii w szkole. Jest po pedagogice opiekuńczo-wychowawczej i profilaktyce. Ukończyła I rok studiów Podyplomowych Studiów Teologii w Papieskim Wydziale Teologicznym we Wrocławiu. Uczyła już wcześniej pól roku w innej szkole. Ma uczyć religii 17 godzinin, od 1 września chce rozpocząć staż, bo tak ją poinformowano. Ja uważam, że ona nie ma kwalifikacji i nie może rozpocząć awansu. Powiedziała, że przyniesie mi pismo. Czy mam rację?
Kwalifikacje do nauczania religii posiadają m.in. osoby świeckie i zakonne, które ukończyły wyższe studia magisterskie bez przygotowania teologicznego, ale przygotowanie to uzupełniły w formie teologiczno-katechetycznych studiów podyplomowych. W tym zakresie § 1 pkt 4 Porozumienia pomiędzy Konferencją Episkopatu Polski oraz Ministrem Edukacji Narodowej z dnia 6 września 2000 r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli religii (Dz. Urz. MEN z 2000 r. Nr 4, poz. 20) jest nieprecyzyjny, ponieważ nie określa wprost, że studia podyplomowe mają być ukończone tak, jak ma to miejsce w odniesieniu np. do osób, które ukończyły wyższe studia teologiczne i posiadają przygotowanie katechetyczno-pedagogiczne (§ 1 pkt 2 Porozumienia). Ponadto w § 4 ust. 3 Porozumienie stanowi, że skierowanie nauczyciela religii do danej szkoły, wydane przez właściwego biskupa diecezjalnego zaświadcza o posiadaniu kwalifikacji do nauczania religii. Należałoby przyjąć wykładnię celowościową co do wymogu ukończonych studiów podyplomowych, mając na względzie również zmianę przepisów. W obowiązującym od dnia 1 września 2016 r. Porozumieniu pomiędzy Konferencją Episkopatu Polski oraz Ministrem Edukacji Narodowej z dnia 31 maja 2016 r. w sprawie kwalifikacji zawodowych wymaganych od nauczycieli religii (Dz. Urz. MEN z 2016 r., poz. 21) zagadnienia te są doprecyzowane w ten sposób, że skierowanie nauczyciela religii do danej szkoły lub placówki, jest możliwe, o ile nauczyciel posiada kwalifikacje do nauczania religii w danej szkole (§ 7), zaś kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela religii w szkołach podstawowych posiada m.in. osoba, która ukończyła studia magisterskie na kierunku innym niż teologia oraz posiada przygotowanie pedagogiczne do nauczania religii uzyskane w wyniku ukończenia teologiczno-katechetycznych studiów podyplomowych (§ 3 pkt 2 w zw. z § 4).
Staż może rozpocząć jedynie nauczyciel z kwalifikacjami, a w mojej ocenie nauczyciel nie posiadał ich na gruncie Porozumienia z dnia 6 września 2000 r. (i w związku z tym nie mógł ich zachować w związku ze zmianą regulacji - § 8 Porozumienia z dnia 31 maja 2016 r.), pomimo wystawienia skierowania do nauczania religii (art. 9b ust. 1 KN). Warto jeszcze ustalić, czy pogląd ten podziela kurator oświaty, upoważniony do stwierdzenia nieważności czynności związanych z awansem zawodowym nauczyciela w przypadku, gdy naruszają przepisy (art. 9h ust. 2KN).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- 1.Czy dyrektor (nauczyciel mianowany) może być opiekunem stażu nauczyciela stażysty i być jednocześnie przewodniczącym w komisji postępowania kwalifikacyjnego?
2. Czy członkiem komisji kwalifikacyjnej może być nauczyciel pracujący w danej placówce na umowę zlecenie?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- W roku szkolnym katecheta rozpoczął awans zawodowy w szkole podstawowej w klasach I-VI. Dekretem biskupa został przeniesiony do innej placówki. Będzie uczył religii w zespole placówek oświatowych min. gimnazjum. Jakie obowiązują go procedury w celu kontynuacji awansu zawodowego w nowej placówce?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Jakie dokumenty musi przygotować nauczyciel rozpoczynający staż 1 września 2022r. na stopień nauczyciela mianowanego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Staż na nauczyciela kontraktowego. Czy nauczyciel może w dowolnym czasie zrezygnować z kontynuowania stażu i w następnym roku szkolnym rozpocząć go od nowa?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Mam zapytanie dotyczące awansu zawodowego nauczyciela mianowanego po urodzeniu dziecka.
Nauczycielka rozpoczęła staż na kolejny stopień awansu nauczyciela dyplomowanego z dniem 01-09-2015 r. Termin zakończenia stażu przypadał na 31 maja 2018 roku. W związku z ciążą nauczycielka przebywała na zwolnieniu lekarskim od 4 kwietnia 2018 r. przerywając kontynuację stażu. Do urodzenia dziecka tj. do 13.10.2018 r. nadal przebywała na zwolnieniu lekarskim . następnie do 1 marca 2019 r. korzystała z urlopu macierzyńskiego w wymiarze 20 tygodni. (od 13.10.2018-01.03.2019)
Czy w takiej sytuacji może kontynuować dalej staż i w jakim wymiarze? Kiedy dla niej upłynie termin zakończenia stażu ? (czy to jest jednak 31 maja 2019 ).
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe