Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w placówce niepublicznej musi zostać powołany zespół d/s pomocy psychologiczno-pedagoicznej. W placówce nie przebywają dzieci z orzeczeniami i potrzebie kształcenia specjalnego, ani o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. Z dziećmi w ramach wyrównywania deficytów lub z dziećmi uzdolnionymi prowadzi sie pracę indywidualną i wyrównawczą. Udokumentowanie stanowią karty oddziaływań indywidualnych prowadzone przez nauczycieli.
W prawie oświatowym nie ma takiego terminu, jak zespół d/s pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Taka potoczna nazwa funkcjonuje jednak w wielu szkołach i placówkach na określenie Zespołu, który planuje i koordynuje udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym ustala dla ucznia formy tej pomocy, okres ich udzielania oraz wymiar godzin, w których poszczególne te formy będą realizowane. (§ 20. 1. rozporządzenia MEN z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z dnia 7 maja 2013 r. Poz. 532). Szczegółowe zasady funkcjonowania tego Zespołu oraz zakres jego obowiązków określone są w rozporządzeniu MEN z dnia 24 lipca 2015r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z dnia 7 sierpnia 2015 r. poz. 1113) w § 6 ust. 1 – 12
Zatem:
1. Placówka nie ma obowiązku „tworzyć” takiego Zespołu, albowiem powstaje on dla konkretnego ucznia automatycznie z chwilą dostarczenia przez jego rodziców/prawnych opiekunów orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. W skład tego Zespołu automatycznie wchodzą wszyscy nauczyciele i specjaliści pracujący w szkole/placówce z tym uczniem.
2. Jeśli szkoła/placówka niepubliczna ma prawa szkoły/placówki publicznej to znaczy, że ma obowiązek przestrzegać zapisów prawa oświatowego, które dotyczą wszystkich kwestii związanych z edukacją i wychowaniem dzieci i młodzieży. Dlatego - z chwilą pojawienia się w tej szkole/placówce dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego – będzie musiała postępować wobec niego zgodnie z wytycznymi obu wspomnianych rozporządzeń MEN.
3. Dzieciom szczególnie uzdolnionym oraz dzieciom mającym różnego rodzaju trudności edukacyjno-wychowawcze przysługuje ze strony szkoły/placówki pomoc psychologiczno-pedagogiczna, którą winna być organizowana zgodnie w zapisami rozporządzenia o pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Niedawno zadałam pytanie Czy sekretarz szkoły (stanowisko pomocnicze), który pracuje w gimnazjum w momencie wejścia gimnazjum do szkoły podstawowej czyli przekształcenia szkoły podstawowej z oddziałami gimnazjalnymi może zostać przeniesiony? Czy należy z nim rozwiązać umowę o pracę z przysługującymi mu odprawami, a w szkole podstawowej nawiązać z nim nową umowę o pracę ? otrzymałam odpowiedź:
Jeżeli projekt ustawy wprowadzającej ustawę - Prawo oświatowe wejdzie w życie w wersji aktualnie proponowanej, to na podstawie art. 239 tejże ustawy, pracownicy niepedagogiczni dotychczasowego gimnazjum, tak samo jak nauczyciele, z dniem przekształcenia albo włączenia gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej, o którym mowa w art. 131 ust. 1, staną się z mocy prawa pracownikami ośmioletniej szkoły podstawowej. Dyrektor dotychczasowego gimnazjum, w terminie do dnia 15 maja roku, w którym nastąpi odpowiednio przekształcenie albo włączenie gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej, o którym mowa w art. 131 ust. 1, ma poinformować na piśmie nauczycieli i pracowników niepedagogicznych o tej zmianie.
Bardzo proszę o ponowne rozpatrzenie pytania ponieważ przepisy weszły już w życie, a będąc na szkoleniu uzyskałam odpowiedź negatywną, czyli pracownicy na stanowiskach pomocniczych i obsługi nie zostaną przeniesieni do szkoły podstawowej w momencie włączenia gimnazjum do niej, a umowy zostaną im wypowiedziane i nastąpi rozwiązanie umowy o pracę z tymi pracownikami. Za odpowiedź serdecznie dziękuję.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie przepisy regulują liczbę opiekunów na wycieczce szkolnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam w szkole integracyjnej 2 oddziały specjalne. w tym roku 2 uczniów powinno kończyć 6 klasę w oddziale specjalnym, ale rodzic stwierdził, że dziecko ma prawo do 18 roku życia uczyć się w szkole podstawowej, i racja, i chce z tego skorzystać. jak to powinno prawnie przebiegać. dzieci mają po 14 lat.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielowi zatrudnionemu w niepełnym wymiarze godzin przysługuje urlop dla poratowania zdrowia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy zajęcia rewalidacyjne zawsze muszą być prowadzone poza zajęciami obowiązkowymi? Czy może specjalista pracować z uczniem w czasie zajęć obowiązkowych? Czy zajęcia z logopedą mogą odbywać się w trakcie zajęć obowiązkowych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe