Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o interpretację Art. 3045 § 3 pkt 4 kodeksu pracy. Jak rozumieć zapis stanowiący o opinii dyrektora szkoły dotyczącej możliwości wypełniania przez dziecko obowiązku szkolnego w czasie wykonywania przez nie pracy lub innych zajęć zarobkowych??? Na czym miałaby polegać taka możliwość wypełnienia obowiązku? Sytuacja dotyczy ucznia szkoły podstawowej. Art. 3045. § 1. Wykonywanie pracy lub innych zajęć zarobkowych przez dziecko do ukończenia przez nie 16 roku życia jest dozwolone wyłącznie na rzecz podmiotu prowadzącego działalność kulturalną, artystyczną, sportową lub reklamową i wymaga uprzedniej zgody przedstawiciela ustawowego lub opiekuna tego dziecka, a także zezwolenia właściwego inspektora pracy. § 2. Właściwy inspektor pracy wydaje zezwolenie, o którym mowa w § 1, na wniosek podmiotu określonego w tym przepisie. § 3. Właściwy inspektor pracy odmawia wydania zezwolenia, jeżeli wykonywanie pracy lub innych zajęć zarobkowych w zakresie przewidzianym w § 1: 1) powoduje zagrożenie dla życia, zdrowia i rozwoju psychofizycznego dziecka; 2) zagraża wypełnianiu obowiązku szkolnego przez dziecko. § 4. Podmiot, o którym mowa w § 1, dołącza do wniosku o wydanie zezwolenia: 1) pisemną zgodę przedstawiciela ustawowego lub opiekuna dziecka na wykonywanie przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych; 2) opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej dotyczącą braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych; 3) orzeczenie lekarza stwierdzające brak przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych; 4) jeżeli dziecko podlega obowiązkowi szkolnemu – opinię dyrektora szkoły, do której dziecko uczęszcza, dotyczącą możliwości wypełniania przez dziecko tego obowiązku w czasie wykonywania przez nie pracy lub innych zajęć zarobkowych.
Opinia dyrektora szkoły, o której mowa w art. 3045 § 4 pkt 4 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, Dz. U. z 2018 r., poz. 917 ma dotyczyć możliwości lub braku możliwości pogodzenia obowiązku szkolnego z konkretnymi zajęciami zarobkowymi. Przykładowo dyrektor może wskazać w jakich godzinach uczeń odbywa obowiązkowe zajęcia i że jeśli w tym samym czasie miałby być nieobecny w szkole z powodu pracy lub innych zajęć zarobkowych, wpłynie to negatywnie na realizację obowiązku szkolnego. W opinii dyrektor może również powołać trudności lub zdolności czy zainteresowania ucznia wskazujące, że podjęcie dodatkowego zajęcia nawet po godzinach obowiązkowych zajęć w jego ocenie wpłynie odpowiednio negatywnie lub nie odbije się negatywnie na wykonywaniu szkolnych obowiązków.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Gdzie należy zapisywać tematy zajęć z wychowania do życia w rodzinie: czy w dzienniku lekcyjnym danej klasy, czy też należy mieć oddzielny dziennik do tych zajęć?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W szkole podstawowej ogólnodostępnej mamy ucznia (obecnie w klasie V), który posiada orzeczenie o indywidualnym nauczaniu oraz orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez Powiatową Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną ze względu na niepełnosprawność sprzężoną: niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim oraz niepełnosprawność ruchową (mózgowe porażenie dziecięce czterokończynowe). Chłopiec potrzebuje nieustannie pomocy innej osoby, nie potrafi samodzielnie się przemieszczać, nie zgłasza potrzeb fizjologicznych, nie pisze samodzielnie, ma niewyraźną mowę. Jak wynika z orzeczenia, wiele zdiagnozowanych funkcji osiągnęło poziom niepełnosprawności stopnia umiarkowanego.
Przez wiele lat przyjeżdżała do dziecka nauczycielka ze szkoły specjalnej. Obecnie przydzieliłam nauczanie indywidualne jednej nauczycielce naszej szkoły, która ukończyła oligofrenopedagogikę (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U.2008.175.1086) - paragraf 3 (szczególne punkt 2).
Przydzielając jedną osobę przychyliłam się do prośby rodziców chłopca, którzy pisali, że „syn bardzo trudno przyzwyczaja się do nowych osób, źle znosi obecność nieznanych sobie osób, w związku z czym ogromnie się stresuje. Znacznie lepiej byłoby dla chłopca, żeby przyzwyczaił się do metod pracy i osobowości jednego nauczyciela. Jedna osoba jest również w stanie zmieniać i dostosowywać treści z różnych przedmiotów do samopoczucia syna i jego chęci pracy w danym dniu”.
Pracująca z uczniem nauczycielka opracowała indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, dostosowując treści programowe do możliwości intelektualnych dziecka. Uczy wszystkich podstawowych przedmiotów przewidzianych ramowym planem nauczania. Ma możliwość modyfikowania, dostosowywania treści poszczególnych przedmiotów do samopoczucia dziecka i jego chęci pracy danego dnia.
Pytania:
- Czy wobec powyższej sytuacji dyrektor może przydzielić uczniowi klasy V nauczanie indywidualne jednemu nauczycielowi czy też muszą to być nauczyciele przedmiotowcy?
- Czy ze względu na bardzo ograniczone możliwości intelektualne chłopca na świadectwie końcoworocznym/arkuszu ocen powinny zostać wystawione oceny z poszczególnych przedmiotów czy tez może to być ocena opisowa - wspierająca?
- Jeżeli uczeń pozostaje w tej samej klasie, to czy w arkuszu wpisuje się adnotację „niepromowany do następnej klasy” czy też można zapisać „wydłużono etap edukacyjny”?
- Czy w pracy z uczniem należy korzystać z podręczników wybranych w szkole dla danej klasy czy tez mogą to być podręczniki dostosowane do możliwości dziecka? (takie podręczniki opracowuje wydawnictwo WSiP)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy organ prowadzący przedszkole przy szkole podstawowej ma obowiązek otwarcia przedszkola 6 maja? Jeżeli nie ma takiego obowiązku to na jakiej podstawie prawnej oraz jaką formę prawną należy przyjąć w celu przesunięcia otwarcia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielce przedszkola, która przebywała na urlopie dla poratowania zdrowia w terminie od 1.10.2017 do 30.08.2018 przysługuje urlop wypoczynkowy w jakim wymiarze?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy niepubliczny ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy może być placówką o uprawnieniach publicznych? Jakie warunki powinien spełniać?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe