Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o opinię w sprawie ZFŚS, a konkretnie zagadnienia dot. statusu emeryta - byłego pracownika zakładu pracy jako osoby uprawnionej do świadczeń z ZFŚS. Jeśli pracownik odchodzi na emeryturę z naszego zakładu pracy, to zostaje objęty opieką ZFŚS naszego zakładu pracy i ma prawo do świadczenia u nas. Czy, gdy przebywając na emeryturze osoba ta podejmie pracę w innym zakładzie pracy, przestanie być objęta ZFŚS naszego zakładu pracy jako emeryt, a zostanie objęta ZFŚS tego zakładu pracy, w którym jest pracownikiem? Gdy ww. zatrudnienie ustanie, to pod opiekę ZFŚS którego z zakładów pracy przejdzie ta osoba? Czy pod opiekę naszego ZFŚS, ponieważ z naszego zakładu pracy odchodziła na emeryturę, czy pod opiekę zakładu pracy, w którym to była zatrudniona po raz ostatni? Jeśli jest tak, że w przedstawionej sytuacji prawo do świadczeń ZFŚS istniałoby nie w zakładzie pracy, z którego odchodzi się na emeryturę, a w ostatnim miejscu pracy, to w jakiej formie weryfikować, czy emeryt naszego zakładu pracy, przebywając na emeryturze nie podjął zatrudnienia w jakimś zakładzie pracy, co skutkowałoby utratą prawa do świadczeń ZFŚS w naszym zakładzie pracy i przejściem pod opiekę ZFŚS zakładu pracy, w którym podjął zatrudnienie? Czy przy każdorazowym składaniu wniosku o świadczenie z ZFŚS przez dotychczasowego emeryta należy wymagać oświadczenia, że nasz zakład pracy jest jego ostatnim miejscem zatrudnienia czyli, że po odejściu na emeryturę z naszego zakładu pracy nigdzie nie podjął zatrudnienia? I jeszcze jedno pytanie dot. omawianego zagadnienia: Jeżeli tzw. "nasz" emeryt podejmie pracę w zakładzie pracy, w którym nie jest tworzony ZFŚS, to po zakończeniu pracy w tym zakładzie pracy pozostanie bez opieki socjalnej, czy może zwrócić się o świadczenie z ZFŚS u nas jako ostatniego zakładu pracy, który tworzył ZFŚS?
Większość powyższych zagadnień wyjaśnia uchwała Sądu Najwyższego z dnia 15 listopada 1991 r., I PZP 56/91 (OSNC 1992/4/63). Wynika z niej, że emeryt – były pracownik jest uprawniony do korzystania z ZFŚS tylko u jednego, a mianowicie ostatniego pracodawcy (art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, Dz.U. z 2019 r., poz. 1352 ze zm.). Były pracownik, który przeszedł na emeryturę od danego pracodawcy korzystania u niego z ZFŚS tylko do czasu podjęcia nowego zatrudnienia. U nowego pracodawcy korzysta z ZFŚS jako jego pracownik i jeśli ponownie przejdzie na emeryturę (będzie miał status tylko emeryta) – tylko u tego byłego pracodawcy będzie mógł korzystać z ZFŚS. W uchwale podkreślono, że taka osoba nie ma prawa wyboru (byłego) pracodawcy, u którego będzie korzystała z ZFŚS.
Jeśli więc ten ostatni pracodawca nie tworzy ZFŚS, to emeryt nie co do zasady nie ma prawa do objęcia pomocą socjalną. Wyjątek zachodziłby jedynie, gdyby regulamin ZFŚS obowiązującym u pierwszego pracodawcy wśród „innych osób uprawnionych” do korzystania z ZFŚS wymieniałby byłych pracowników, którzy nie mają prawa do opieki socjalnej u innego pracodawcy (art. 2 pkt 5 w zw. z art. 8 ust. 2 UoZFŚS).
Przepisy nie uprawniają pracodawcy do weryfikowania w żadnym szczególnym trybie, czy emeryt – były pracownik podjął następnie zatrudnienie np. poprzez zasięgnięcie informacji z ZUS. To regulamin ZFŚS obowiązujący u danego pracodawcy musiałby określać, w jaki sposób emeryci – byli pracownicy mają taką okoliczność wykazywać, a więc czy jest wystarczające samo oświadczenie osoby uprawnionej oraz jak często ma ono być składane – np. w każdym wniosku, raz w roku i w razie zmiany stanu faktycznego, itp. (art. 8 ust. 2 UoZFŚS).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o wzór obowiązującej dokumentacji od 25 maja br. dotycząca RODO w bursie.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Mam w szkole uczennice z cukrzycą typu II. Chcę zakupić rewerek treningowy stacjonarny( do postawienia w klasie i używania przez uczennicę w przypadku skoku poziomu cukru). Jakie certyfikaty powinien posiadc ten sprzęt?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Fundacja prowadzi przedszkole niepubliczne. Chcą utworzyć drugie przedszkole dla dzieci niepełnosprawnych w tym samym budynku co pierwsze, jako działalność gospodarczą. Czy potrzebują osobną dokumentację (odbiory, sanepid itp) czy mogą wykorzystać dokumenty z pierwszej placówki?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy w placówce niepublicznej (ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy) muszę organizować zajęcia z religii dla uczniów posiadających orzeczenie o kształceniu specjalnym i w jakim wymiarze?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- 1.Bardzo proszę o podanie, jak powinien wyglądać porządek obrad rady klasyfikacyjnej oraz rady podsumowującej pracę za I semestr roku szkolnego.
2. W jakiej formie powinny być zapisane uchwały Rady Pedagogicznej.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe