Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o podanie symboli świadectw dla wszystkich klas szkoły podstawowej oraz symbole arkuszy (szczególnie klasy VII) w roku szkolnym 2017/18 oraz podstawy prawnej.
W rozporządzeniu określono nowe wzory m.in.:1. świadectw szkolnych promocyjnych i świadectw ukończenia szkoły dla uczniów: 8–letniej szkoły podstawowej, 4–letniego liceum ogólnokształcącego, 5– letniego technikum, branżowej szkoły I stopnia i branżowej szkoły II stopnia, szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy i szkoły policealnej;2. indeksów dla słuchaczy szkół dla dorosłych oraz szkół policealnych;3. arkuszy ocen dla: uczniów szkoły podstawowej (także dla uczniów klas VII-VII szkoły podstawowej), uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanymlub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi uczęszczającychdo szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy, uczniów 4–letniego liceum ogólnokształcącego, uczniów 5–letniego technikum, branżowej szkoły I stopnia i branżowej szkoły II stopnia, uczniów szkoły policealnej oraz słuchaczy szkół dla dorosłych;4. zaświadczeń o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty (wzór druku nr 54 będzie obowiązywał w latach szkolnych 2018/2019 – 2020/2021, a wzór druku nr 55 od roku szkolnego 2021/2022), zaświadczenia o zdaniu egzaminów eksternistycznych z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, zaświadczenia o zdaniu egzaminów eksternistycznych z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły II stopnia i świadectwa dojrzałości.Arkusze ocen ucznia lub słuchacza mają format A4 (210 × 297 mm), z tym że wprzypadku arkuszy ocen założonych na drukach według wzorów nr 49, 50 i 51 określonych w załączniku nr 3 do rozporządzenia strony pierwsza i ostatnia mają format A4 (210 × 297 mm), a kolejne strony mają format A3 (420 × 297 mm). Arkusze ocen wypełniane pismem komputerowym są drukowane jednostronnie.Udział uczniów w zajęciach wychowania do życia w rodzinie na świadectwachszkolnych i w arkuszach ocen odnotowuje się w części „Inne zajęcia”. W miejscuprzeznaczonym na wpisanie oceny z tych zajęć wpisuje się odpowiednio „uczestniczył” lub „uczestniczyła”.Na świadectwie szkolnym promocyjnym i na świadectwie ukończenia szkoły, wmiejscu przeznaczonym na wpisanie ocen klasyfikacyjnych z religii/etyki, wpisuje się:1) poziomą kreskę, jeżeli uczeń nie uczęszczał na żadne z tych zajęć;2) ocenę z religii albo etyki, jeżeli uczeń uczęszczał na jedne z tych zajęć, bezwskazywania, z jakich zajęć jest to ocena;3) ocenę z religii i ocenę z etyki, jeżeli uczeń uczęszczał zarówno na zajęcia z religii, jak i zajęcia z etyki.W części świadectwa przeznaczonej na wpisanie obowiązkowych zajęć edukacyjnych należy wpisać obowiązkowe zajęcia edukacyjne zgodnie z kolejnością przyjętą w ramowym planie nauczania dla danego typu szkoły, określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 3 i ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59, z późn. zm.).Na świadectwach szkolnych promocyjnych i świadectwach ukończenia szkoły, wczęści dotyczącej szczególnych osiągnięć ucznia, odnotowuje się:1) uzyskane wysokie miejsca – nagradzane lub honorowane zwycięskim tytułem – wzawodach wiedzy, artystycznych i sportowych, organizowanych przez kuratora oświaty albo organizowanych co najmniej na szczeblu powiatowym przez inne podmioty działające na terenie szkół;2) osiągnięcia w aktywności na rzecz innych ludzi, zwłaszcza w formie wolontariatu, lub środowiska szkolnego.Świadectwa i inne druki szkolne opatruje się w miejscach oznaczonych we wzorach odpowiednich druków pieczęcią urzędową o średnicy 36 mm; w indeksach w miejscu przeznaczonym na umieszczenie fotografii używa się pieczęci urzędowej o średnicy 20 mm.Arkusze ocen ucznia lub słuchacza mają format A4 (210 × 297 mm), z tym że wprzypadku arkuszy ocen założonych na drukach według wzorów nr 49, 50 i 51 określonych w załączniku nr 3 do rozporządzenia strony pierwsza i ostatnia mają format A4 (210 × 297 mm), a kolejne strony mają format A3 (420 × 297 mm). Arkusze ocen wypełniane pismem komputerowym są drukowane jednostronnie.I. Świadectwa szkolne i indeksy1. Świadectwa szkolne promocyjne szkoły podstawowejMEN-I/1/1 dla uczniów klas I–III szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieżyMEN-I/3/1 dla uczniów klas IV–VII szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieżyMEN-I/4-w/1 dla uczniów klas IV–VII szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży – z wyróżnieniem2. Świadectwa ukończenia szkoły podstawowejMEN-I/8/1 dla uczniów szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży oraz dla słuchaczy szkoły podstawowej dla dorosłych, zawierające znak graficzny PRK II9 MEN-I/9-w/1 dla uczniów szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży, zawierające znak graficzny PRK II – z wyróżnieniemII. Arkusze ocen1. Arkusze ocen wypełniane pismem ręcznym36 MEN-I/36/1 dla uczniów szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży37 MEN-I/37/1 dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, uczęszczających do szkoły podstawowej2. Arkusze ocen wypełniane w postaci elektronicznej45 MEN-I/45/1 dla uczniów szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży 46 MEN-I/46/1dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, uczęszczających do szkoły podstawowej.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 kwietnia 2018 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych. Załącznik nr 2WYKAZ WZORÓW ŚWIADECTW, DYPLOMÓW PAŃSTWOWYCH I INNYCH DRUKÓW SZKOLNYCH DLA PRZEDSZKOLI, INNYCH FORM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO, SZKÓŁ PODSTAWOWYCH.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy pełny etat w przedszkolu stanowić będzie w przypadku pensum 22-godzinnego (grupa dzieci 6-letnich),jeśli nauczyciel będzie miał 21 godzin pracy z grupą i 1 godzinę zajęć korekcyjno- kompensacyjnych z dziećmi 6-letnimi. Nauczycielka obawia się, że nie będzie miała wypracowanego etatu w przypadku np. nieobecności dzieci lub w czasie, kiedy zajęcia nie mogą być prowadzone z powodu świąt lub przerwy w pracy przedszkola.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel klasy I SP obecnie realizujący program w oparciu o podręcznik wydawnictwa WSiP ,,Tropiciele"(otrzymany od wydawnictwa bezpłatnie w roku szkolnym 2014/15) powinien nadal pracować z tym podręcznikiem w roku szkolnym 2015/16 (w klasie II) i starać się o jego dotowanie przez organ prowadzący czy powinien (może) wybrać jeden z podręczników dopuszczonych do wieloletniego użytku przez MEN, a tym samym zmienić uczniom podręcznik?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie obowiązki ma dyrektor przedszkola i nauczyciele gdy do placówki zostaje przyjęte dziecko obcokrajowca?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W roku 2022/2023 będzie utworzony w szkole etat nauczyciela wspomagającego (wymiar etatu 20/20), który pełniłby tę funkcję w odniesieniu do uczennicy klasy piątej. W orzeczeniu poradni psychologiczno – pedagogicznej stwierdzono u dziewczynki autyzm (w tym z zespołem Aspergera) i wskazano potrzebę takiej formy pomocy na okres do ukończenia przez nią klasy ósmej. Zainteresowany objęciem tych obowiązków jest jeden z nauczycieli posiadający stopień awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego, zatrudniony dotychczas w wymiarze pełnego etatu na podstawie mianowania, któremu do osiągnięcia wieku emerytalnego pozostały dwa lata pracy. Organ prowadzący tworząc ten etat zastrzegł, że powierzenie obowiązków nauczyciela wspomagającego jest uwarunkowane podpisaniem oddzielnej umowy na realizację takiej formy zatrudnienia i obejmującej tylko okres przebywania uczennicy w szkole. Czy taki warunek oznacza, że nauczyciel zainteresowany pełnieniem tej funkcji, powinien na swój wniosek rozwiązać dotychczasowy stosunek pracy, czy też jest jakaś inna, bezpieczniejsza dla nauczyciela forma przejęcia nowych obowiązków, bez konieczności rozwiązywania aktualnej umowy? Moje pytanie wynika z obawy o dalsze zatrudnienie nauczyciela, ponieważ istnieje ryzyko ewentualnej zmiany miejsca realizacji obowiązku szkolnego przez uczennicę, być może nawet w trakcie trwania roku szkolnego, a to by oznaczało, że nauczyciel zostanie bez pracy, ponieważ w obecnej sytuacji kadrowej szkoły nie będzie możliwe przydzielenie temu nauczycielowi godzin innych zajęć.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do klasy I szkoły podstawowej ogólnodostępnej będzie uczęszczało dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na autyzm. Czy dyrektor powinien zatrudnić dodatkowe osoby do pracy z dzieckiem np. pomoc, asystenta nauczyciela, nauczyciela wspomagającego? Jakie kwalifikacje powinny mieć te osoby? Czy zajęcia rewalidacyjne dla takiego ucznia może prowadzić nauczyciel, który ma skończoną oligofrenopedagogikę czy powinien mieć jeszcze inne kwalifikacje?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe