Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o przesłanie wzoru dostosowania wymagań dla ucznia z orzeczeniem o niepełnosprawności w stopniu lekkim z przedmiotu historia szkoła podstawowa. Proszę o przykładowe dostosowanie przedmiotowe.
Uczeń niepełnosprawny intelektualnie w stopniu lekkim realizuje tę samą podstawę programową, co jego sprawni rówieśnicy. Dostosowywanie wymagań edukacyjnych nie polega na dokonywaniu zmian względem nauczanych treści z danego przedmiotu, nie oznacza więc pomijania haseł programowych czy zejścia poniżej podstawy programowej. W przepisach prawa oświatowego jest mowa o dostosowaniu wymagań do psychofizycznych możliwości ucznia, a nie o ich obniżeniu. Dlatego właśnie dostosowanie polega na modyfikacji procesu edukacyjnego, tak by umożliwić uczniowi o specjalnych potrzebach edukacyjnych sprostanie im, i dotyczy sposobów realizacji podstawy programowej, w obszarach takich jak:
1) warunki procesu edukacyjnego (stosowane zasady, metody i formy pracy, środki dydaktyczne)
2) zewnętrzna organizacja nauczania (posadzenie ucznia w pierwszej/drugiej ławce, w zasięgu „ręki nauczyciela”)
3) warunki sprawdzania poziomu wiedzy i umiejętności (metody i formy sprawdzania oraz kryteria oceniania)
Dostosowanie wymagań edukacyjnych z historii wobec ucznia niepełnosprawnego intelektualnie w stopniu lekkim w szkole podstawowej może zawierać następujące sformułowania:
- dzielenie materiału na mniejsze partie, wyznaczanie czasu na ich opanowanie i odpytywanie
- wypisywanie kilku podstawowych pytań na które uczeń ma znaleźć odpowiedź czytając dany materiał (w związku z dużym problemem w wyborze i selekcji)
- kontrolowanie stopnia zrozumienia samodzielnie przeczytanych przez ucznia poleceń, szczególnie podczas sprawdzianów
- wydłużenie czasu przeznaczonego na napisanie sprawdzianu
- formułowanie pytań w formie zdań o prostej konstrukcji powołujących się na ilustrujące przykłady
- częste odwoływanie się do konkretu, przykładu
- unikanie trudnych, czy bardzo abstrakcyjnych pojęć,
- stosowanie technik skojarzeniowych ułatwiających zapamiętywanie nazw, nazwisk, dat
- korelowanie nowych wiadomości z już posiadanymi przez ucznia
- urozmaicanie procesu nauczania (film, pokaz, metody aktywne angażujące jak najwięcej zmysłów, atrakcyjne pomoce dydaktyczne)
- w czasie odpowiedzi ustnych dyskretne wspomaganie i naprowadzanie, dawanie więcej czasu na przypomnienie, wydobycie z pamięci nazw, terminów, dat
- skonkretyzowanie pojęć tysiąclecie, wiek, epoka przez częstą pracę na osi czasu, odwoływanie się do osi czasu wiszącej na ścianie
- zezwalanie na zastępowanie liczb rzymskich - arabskimi
- skracanie tekstów źródłowych do najistotniejszych fragmentów
- częste podchodzenie do ucznia w trakcie samodzielnej pracy w celu udzielania dodatkowej pomocy, wyjaśnień
- unikanie pytań problemowych, przekrojowych
- zadawanie do domu tyle, ile uczeń jest w stanie samodzielnie wykonać
- odpytywanie po uprzedzeniu: kiedy i z czego dokładnie uczeń będzie pytany
- stosowanie wzmocnień pozytywnych poprzez pochwałę, nagrodę za niewielkie postępy ucznia
- kontrolowanie postępów edukacyjnych ucznia poprzez zróżnicowane formy, także zabawowe w postaci konkursów, gier dydaktycznych, itp.
- w ocenianiu położenie nacisku na ocenę jako środek pozytywnego wzmacniania osiągnięć ucznia
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jestem dyrektorem małej szkoły podstawowej prowadzonej przez stowarzyszenie. Po zmianach zasad rekrutacji jesteśmy zobowiązani do prowadzenia naboru dzieci zgodnie z nową ustawą. Jak prowadzić rekrutację, gdy szkoła nie posiada ustalonego obwodu, nabór zaś dotyczy około 10-15 uczniów?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor placówki może sfinansować-dofinansować studia I stopnia pracownikowi administracji? Jeśli tak to na jakiej podstawie?
- Proszę o wskazanie właściwego postępowania w sytuacji, gdy po zakończonej rekrutacji uzupełniającej do "zerówki" i uzupełnieniu liczebności przez przyjęcie dzieci spoza rejonu, zgłosili się rodzice (z obwodu) chcąc zapisać dzieci na roczne przygotowanie przedszkolne. Czy zobowiązani jesteśmy zapisać dzieci? Co powiedzieć rodzicom dzieci wcześniej zapisanych?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jestem organem prowadzącym przedszkole niepubliczne, dodatkowo jestem dyrektorem przedszkola. Nie mam pedagogicznego wykształcenia i nie jestem nauczycielem. Czy mogę pobierać wynagrodzenie z dotacji? Jeżeli tak to na jakiej podstawie prawnej?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W kwietniu 2013r. uczeń klasy III naszej szkoły uległ poważnemu wypadkowi samochodowemu. Z końcem roku szkolnego został klasyfikowany i promowany do klasy IV. Uczeń do dnia dzisiejszego przebywa w Klinice Budzik. Pod koniec września rodzic dostarczył zaświadczenie z kliniki, że syn jest ich pacjentem. Dopiero 16.12.2013r. otrzymaliśmy informację ze szkoły specjalnej w W-ie, że uczeń spełnia tam obowiązek szkolny i jest objęty indywidualnymi zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi w roku szkolnym 2013/2014. W związku z tym, czy mamy klasyfikować ucznia za pierwsze półrocze (taką informację uzyskałam z kuratorium) z adnotacją, że spełnia obowiązek w innej szkole, czy należy skreślić go z listy uczniów klasy IV (do momentu, gdy ponownie będzie mógł uczęszczać do naszej szkoły? Czy też należy dalej traktować go jako naszego ucznia, usprawiedliwiać nieobecności. Co wtedy będzie na koniec roku szkolnego?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe