Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytania dotyczą Rady Pedagogicznej i protokołowania posiedzeń Rady Pedagogicznej. 1. Jesteśmy Zespołem Szkół składającym się z przedszkola i szkoły podstawowej. Niektóre sprawy dotyczą tylko szkoły/przedszkola (np. klasyfikacja uczniów klas I-VIII dotyczy tylko SP). W takich sytuacjach mamy zebrania Rady Pedagogicznej oddzielnie dla przedszkola i oddzielnie dla szkoły podstawowej. Protokoły tytułujemy wtedy: "Protokół z posiedzenia Rady Pedagogicznej Zespołu Szkolno- Przedszkolnego nr ... w ... Publicznego Przedszkola im. ... z dnia ..." lub dla SP "Protokół z posiedzenia Rady Pedagogicznej Zespołu Szkolno- Przedszkolnego nr ... w ... Szkoły Podstawowej im. ... z dnia ...". Niektóre sprawy jednak dotyczą zarówno przedszkola jak i szkoły (np. rady szkoleniowe). Czy możemy mieć również Radę Pedagogiczną całego Zespołu? Czy wtedy protokół tytułujemy: "Protokół z posiedzenia Rady Pedagogicznej Zespołu Szkolno- Przedszkolnego nr ... w ... z dnia..."? Czy wystarczy jeden protokół z posiedzenia Rady Zespołu, czy też posiedzenia zawsze muszą być oddzielne dla przedszkola i szkoły podstawowej i co za tym idzie muszą powstać dwa oddzielne protokoły? 2. Czy dyrektor i wicedyrektor zawsze muszą być obecni na posiedzeniu Rady Pedagogicznej? Czy zgodna z prawem jest sytuacja, w której posiedzenie Rady Pedagogicznej dla przedszkola i posiedzenie Rady Pedagogicznej dla szkoły odbywają się jednocześnie i jedno z nich prowadzi dyrektor a drugie wicedyrektor? 3. Czy dyrektor jako przewodniczący Rady Pedagogicznej jest jednocześnie jej członkiem? Czy bierze udział w głosowaniu nad np. uchwałą? Czy w protokole podając liczbę członków uwzględniamy też dyrektora, który jest już wymieniony w protokole jako przewodniczący Rady Pedagogicznej?
W publicznym zespole szkolno-przedszkolnym mogą działać trzy rady pedagogiczne – przedszkola, szkoły i zespołu albo też statut danego zespołu może postanawiać o połączeniu rad i wówczas działa jedna rada pedagogiczna zespołu, zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2020 r., poz. 910. Odpowiedzi na pytanie o sposób oznaczania w protokołach zebrań jednej lub większej liczby rad pedagogicznych należy więc poszukiwać w treści statutu konkretnego zespołu wśród postanowień wskazujących na liczbę funkcjonujących rad. Bez jego znajomości nie można odpowiedzieć na pytanie, czy w sprawach dotyczących przedszkola odbywa się zebranie rady pedagogicznej przedszkola czy rady pedagogicznej całego zespołu i analogicznie, czy w sprawach szkoły (np. klasyfikowania uczniów) zebranie odbywa rada pedagogiczna szkoły czy rada pedagogiczna zespołu. Należy więc sprawdzić, czy dany statut połączył rady pedagogiczne w jeden wspólny organ. W sprawach dotyczących zarówno przedszkola i szkoły (np. rad szkoleniowych) powinien być sporządzany jeden protokół zebrania rady zespołu, chyba że odbywanie zebrań w tym przedmiocie statut zespołu zastrzega do wyłącznej kompetencji rad przedszkola i szkoły, dla których wówczas należałoby sporządzić odrębne protokoły zebrań.
Na podstawie art. 69 ust. 3, 4 i 6 PO dyrektor przedszkola, szkoły i zespołu wchodzi w skład każdej z tych rad, gdy w danym zespole nie utworzono w statucie jednej połączonej rady zespołu. W związku z tym dyrektor jako członek rady w szczególności ma prawo głosu, które jest uwzględniane przy ustalaniu liczby oddanych głosów, a ponadto jest przewodniczącym każdej z tych rad oraz jako przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania. Wynika z tego, że skoro w publicznym zespole tylko dyrektor przewodniczy zebraniom rad to nie można zorganizować w tym samym czasie dwóch zebrań, które w jednej radzie poprowadzi dyrektor, a w innej – wicedyrektor; musiałyby one odbyć się w różnych terminach pod przewodnictwem dyrektora. Wicedyrektor może zastąpić dyrektora w przewodniczeniu radzie pedagogicznej jedynie w sytuacji, gdy dyrektor jest nieobecny w pracy (art. 68 ust. 9 PO).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Sprawa dotyczy ostatnio zadanego pytania. Proszę jeszcze raz przeanalizować odpowiedź. Przesyłam dodatkowe informacje z rozporządzenia.
§ 30. Do dnia 31 sierpnia 2020 r. kwalifikacje do nauczania języków obcych w przedszkolach posiada również osoba, która ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach określone w § 4 oraz legitymuje się świadectwem znajomości danego języka obcego w stopniu co najmniej podstawowym, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia. § 31. Czyli do 31 sierpnia 2020 roku posiada kwalifikacje w przedszkolu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W przedszkolu zatrudniony jest nauczyciel dyplomowany na podstawie umowy na czas niekreślony, pracujący już 15 lat. W tym momencie posiada kwalifikacje do prowadzenia zajęć specjalistycznych: logopedia, terapia pedagogiczna, pedagogika specjalna. Od września 2023 r. nauczyciel ten chciałby pracować tylko jako specjalista, całkowicie zrezygnować z pracy w grupie przedszkolnej. Jak powinna wyglądać umowa z tym nauczycielem-specjalistą? Czy powinien być aneks do istniejącej umowy na czas nieokreślony, czy całkowicie nowa umowa? Jeżeli miałaby być to nowa umowa, to czy zawarta na czas określony czy nieokreślony?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielce przedszkola, która przebywała na urlopie dla poratowania zdrowia w terminie od 1.10.2017 do 30.08.2018 przysługuje urlop wypoczynkowy w jakim wymiarze?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W roku szkolnym 2019/20 zostały utworzone w naszej szkole klasy wstępne. Uczniowie tych klas nie podlegają klasyfikacji oraz na koniec roku nie otrzymują świadectwa.
Chciałem zapytać czy w klasie wstępnej zakładamy normalny arkusz ocen skoro nie będzie tych ocen. I jeszcze jedno pytanie skoro nie wydajemy uczniom tym świadectw, to co im wydajemy na zakończenie roku?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła może podpisać umowę z prywatnym gabinetem psychologicznym na terapię sensoryczną i psychoterapię oraz opłacać te zajęcia? Zajęcia realizowane będą poza szkołą.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe