Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
PYTANIE 1: Pracuje u mnie w przedszkolu niepublicznym nauczyciel będący jednocześnie dyrektorem ds. pedagogicznych, który ukończył studium pedagogiczne o specjalności edukacja wczesnoszkolna. W związku z chęcią poszerzania swoich kwalifikacji – w tym roku osoba ta ukończyła studia wyższe (licencjat) z pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Studia magisterskie natomiast chciałaby zrobić już z innej specjalności, np. logopedia, oligofrenopedagogika lub terapia pedagogiczna, co bardzo by się przydało w naszym przedszkolu. Uczelnia, na której studiowała ta pani, upiera się, że w związku ze zmianą przepisów nie ma możliwości robić magisterki z innej specjalności, konieczna jest kontynuacja pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej, a dopiero potem, na studiach podyplomowych można zrobić wspomniane kierunki. Wydaje mi się nonsensem studiowanie kolejnych lat kierunku, z którego już nauczyciel ma kwalifikacje uzyskane podczas studium, i których już przecież nie utraci. Moje pytanie zatem brzmi: czy nauczycielka może kontynuować studia na magisterce z innego kierunku niż licencjat (np. logopedia lub oligofrenopedagogika) i czy tak zdobyte kwalifikacje będą zgodne z prawem oświatowym? PYTANIE 2: Rozumiem, że tak jest, gdyby nie było tego wykształcenia ze studium. Ale nauczycielka ma ukończone studium z edukacji wczesnoszkolnej, o czym pisałam w pytaniu 1, czyli już na dzień dzisiejszy ma kwalifikacje do nauczania w przedszkolu. Czy te kwalifikacje tracą ważność? Studium nie uprawnia już do nauczania dzieci? Bo jeśli nie traci ważności, to przecież studia II stopnia mogłyby być z czegoś innego?
AD 1
W związku ze zmianami jakie zaszły w szkolnictwie wyższym na podstawie wprowadzonej tzw. Konstytucji dla Nauki 2.0, od 1 października 2019 r. uczelnie będą mogły rozpocząć cykl kształcenia nauczycieli przedszkola i klas I–III szkoły podstawowej jedynie w ramach kierunku studiów o ściśle określonej nazwie: „pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna” w ramach jednolitych studiów magisterskich ( § 8 ust. 1 pkt 9, § 39 ust. 1 oraz § 48 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów, Dz. U. 2018, poz. 1861, z późniejszymi zmianami). Możliwość rekrutacji na studia drugiego stopnia jest ograniczona wyłącznie do kierunku „pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna” i dotyczy tych uczelni, które 1 października 2018 r. prowadziły kształcenie nauczycieli przedszkola i klas I–III szkoły podstawowej na kierunku pod nazwą „pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna” na studiach pierwszego i drugiego stopnia (ostatnia rekrutacja na studia drugiego stopnia w tym przypadku może mieć miejsce na rok akademicki 2021/2022, czyli przed 1 października 2022 r.). Ograniczenie to wynika z konieczności zapewnienia osobom, które rozpoczęły kształcenie na tym kierunku w ramach studiów licencjackich mogły kontynuować naukę na studiach II stopnia, żeby w związku ze zmianami po ukończeniu studiów nabyły prawa do nauczania w klasach I–III oraz w przedszkolu.
Tym samym ukończenie jedynie studiów licencjackich z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej nie będzie uprawniało do nauczania w przedszkolu i klasach I-III, z uwagi na brak legitymowania się w tym zakresie tytułem magistra. Dlatego też stanowisko uczelni w tej sprawie jest jak najbardziej właściwe.
AD 2
Ukończenie przez dyrektora studium edukacji wczesnoszkolnej jest bez znaczenia, chyba, że na dyplomie ukończenia tego studium widnieje zapis, że dana osoba uzyskała tytuł naukowy magistra z pedagogiki przedszkolnej. To założenie, głównie z uwagi na treść pytania jest niemożliwe. Zmiany w prawie o szkolnictwie wyższym i prawie oświatowym, powodują, że osoby, chcące nauczać w przedszkolu i w klasach I–III będą obowiązane posiadać wyższe wykształcenie magisterskie na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna. Tym samym osoby, które ukończyły studia w systemie bolońskim i legitymują się jedynie stopniem licencjackim z edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, aby móc podjąć lub kontynuować pracę w przedszkolu lub w klasach I–III, będą musiały uzupełnić wykształcenie. Dlatego w okresie przejściowym jest możliwość podjęcia studiów II stopnia, aby uzyskać docelowo tytuł magisterki i mieć prawa do nauczania. Tym samym od tego roku akademickiego w ogóle nie jest możliwe rozpoczęcia studiów licencjackich na kierunku pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna, albowiem zostały wprowadzone studia jednolite.
Dyrektor może kontynuować edukację na studiach magisterskich na innym kierunku niż edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, jest to jego prawo, ale posiadać jedynie dyplom studiów licencjackich nie będzie miał prawa do nauczania w przedszkolu. Ponadto osoby, które „nie skorzystają z szansy” wynikających z przepisów przejściowych, dotyczącej rekrutacji na studia drugiego stopnia jeszcze na rok akademicki 2021/2022. Jeśli do tego czasu wykształcenie nie zostanie uzupełnione osoba ta nie będzie mogła uczyć w przedszkolu i także nie będzie mogła uzupełnić wykształcenia w systemie bolońskim (kończąc studia II stopnia), co wiąże się z koniecznością podjęcia studiów jednolitych magisterskich 5 letnich na kierunku edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna. W takim wypadku bez znaczenia będzie uprzednie ukończenie zarówno studium edukacji przedszkolnej jak i studiów I stopnia z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka przebywała na urlopach związanych z rodzicielstwem od 2010 r. do kwietnia 2022 r., od 1 stycznia 2019 r. do 29 kwietnia 2022 r. na urlopie wychowawczym, następnie przedstawiała zwolnienia lekarskie od 27 kwietnia 2022 r. do 1 września 2022 r. Równolegle również otrzymała rentę z tytułu częściowej niezdolności do pracy. Z końcem sierpnia 2022 r. nauczycielka planuje rozwiązać stosunek pracy za porozumieniem stron. W związku z przebywaniem na zwolnieniach lekarskich pracownica nie ma zdolności do pracy. Czy mimo braku zdolności do pracy nabywa prawo do urlopu uzupełniającego w formie ekwiwalentu pieniężnego za urlop? Czy w związku z faktem, że nauczycielka równocześnie przebywa na rencie z tytułu częściowej niezdolności należy przy zwolnieniu (za porozumieniem stron) wypłacić jej odprawę emerytalno-rentową. Jeśli tak to jaką? Jest nauczycielem kontraktowym zatrudnionym od 1 maja 2005 r. w naszej jednostce.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy pracownik może wliczyć pracę w gospodarstwie rolnym w każdym okresie kiedy nie pracował, oraz jeśli prowadził działalność gospodarczą? Chcę wliczyć następujące okresy: 1997 r. – 2001 r., 2006 r. – 2012 r. (pracownik był na KRUS), 2012 r. – 2019 r. (prowadził działalność gospodarczą).
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jakie dodatki przysługują pracownikom samorządowym (nie nauczycielom) za pracę w niedzielę zgodnie z umową (nie są to nadgodziny)?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel złożył wniosek o sprostowanie świadectwa pracy dot. okresu zatrudnienia. Nauczyciel na własną prośbę przeniósł się do innej szkoły, w której obecnie pracuje. Pierwszą umowę zawierał z nauczycielem poprzedni dyrektor z dniem 2.09.1996, ponieważ 1.09.1996 był niedzielą. Po sprawdzeniu w kartach wynagrodzenia liczony do wypłaty był pełen miesiąc. Czy mogę dokonać takiego sprostowania, wiem że następne pismo od nauczyciela będzie dotyczyło sprostowania daty zawarcia umowy. Faktycznie nauczyciel rozpoczął świadczenie pracy od 2.09.1996
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- A) Mamy zatrudnionego nauczyciela kontraktowego do 31.08.2018r. i chce skorzystać z urlopu dla poratowania zdrowia od 01.09.2016r.
Był u nas zatrudniony : 1/ 1.9.2009-31.8.2010; 2/1.9.2010-31.8.2011; 3/1.9.2011-31.8.2012; 4/1.9.2012-31.8.2013 ( za nieobecnego nauczyciela); 5/1.9.2013-31.8.2014; 6/1.9.2014-31.8.2015; 7/1.9.2015-31.8.2018 ( wszystkie umowy z wyjątkiem poz. 4, zostały zawarte ze względów organizacji szkoły na w/w okresy). Nauczyciel przebywał w okresach zatrudnienia razem przez 84 dni na zwolnieniu lekarskim oraz przez 10 dni na urlopie bezpłatnym. Czy nauczyciel ma prawo do urlopu dla poratowania zdrowia i od kiedy.; B) Nauczyciel dyplomowany jest zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy na czas nieokreślony w naszej szkole. Jest to jego drugi zakład pracy. Szkołą macierzystą jest inna szkoła podstawowa. Od 01.09.2016r. nauczyciel ten chce, aby nasza szkoła była jego pierwszym zakładem pracy. W jaki sposób, kiedy i kto ma dokonać przeniesienia tego nauczyciela do naszej szkoły.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe