Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Sprawa dotyczy szkoły publicznej ogólnodostępnej - szkoły podstawowej. Mamy w szkole ucznia, który ma orzeczenie o niepełnosprawności oraz orzeczenie PPP o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnych. Uczeń w stopniu upośledzenia głębokiego, leżący w zaleceniach PPP ma zapisane: 1. Zajęcia indywidualne zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w oparciu o indywidualny program IPET; 2. systematyczną rehabilitację ruchową, wygaszanie napięć mięśniowych i przykurczy; 3. rehabilitację metodą Bobath oraz PNF. Zatrudniając nauczyciela do pracy z tym dzieckiem mam do dyspozycji ludzi, którzy spełniają realizację pierwszego zalecenia, jednak nie posiadają uprawnień do rehabilitacji. Czy mogę zatrudnić do pracy z dzieckiem nauczyciela z oligofrenopedagogiką, który będzie realizował zadanie 1 i rehabilitanta bez przygotowania pedagogicznego, który będzie realizował zadanie 2 ?
Organizację zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim reguluje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz.U. 2013 poz. 529).
1. Dyrektor ma obowiązek przydzielenia tych zajęć nauczycielowi, który posiada kwalifikacje określone w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (§ 6. 1.) A to oznacza, że w opisanym przypadku musi być to nauczyciel z kwalifikacjami z oligofrenopedagogiki.
2. Nauczyciel musi realizować z dzieckiem zajęcia w wymiarze 10 godzin tygodniowo, nie więcej niż 4 godziny dziennie. Godzina zajęć trwa 60 minut.
Zajęcia obejmują w szczególności:
1) naukę nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika zajęć;
2) kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestnika zajęć;
3) usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej;
4) wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia;
5) rozwijanie zainteresowania otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu;
6) kształtowanie umiejętności współżycia w grupie;
7) naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań uczestnika zajęć oraz przejawianej przez niego aktywności.
3. Nauczyciel musi opracować dla tego dziecka indywidualny program zajęć zawierający:
- cele realizowanych zajęć;
- metody i formy pracy z uczestnikiem zajęć;
- zakres współpracy z rodzicami (opiekunami prawnymi) uczestnika zajęć.
Indywidualny program zajęć opracowuje prowadzący zajęcia nauczyciel we współpracy z psychologiem oraz, w zależności od potrzeb, z innymi specjalistami pracującymi z dziećmi i młodzieżą, na podstawie diagnozy oraz zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz obserwacji funkcjonowania uczestnika zajęć.
Indywidualny program zajęć to nie jest IPET, bo ten opracowuje się tylko dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym.
4. Jeśli idzie o wskazania zawarte w orzeczeniu a dotyczące systematycznej rehabilitacji ruchowej, wygaszanie napięć mięśniowych i przykurczy oraz rehabilitacji metodą Bobath oraz PNF – to trzeba zauważyć, że nie są to wskazania dla szkoły a dla rodziców, którzy powinni zgłosić dziecko do specjalistycznej poradni rehabilitacyjnej. Szkoła ogólnodostępna nie jest bowiem placówką, która realizuje wskazania medyczne finansowane przez NFZ.
Zatem – dyrektor szkoły na zatrudnienie rehabilitanta dla tego ucznia musiałby mieć zgodę organu prowadzącego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Ile dni ekwiwalentu za urlop powinien otrzymać nauczyciel zatrudniony na zastępstwo na czas określony od 01.09.2015 do 31.01.2016 r. oraz nauczyciel zatrudniony na czas określony od 21 września 2015 do 26 listopada 2015 r.?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel - dyrektor ma prawo do nagrody jubileuszowej wcześniej tak jak nauczyciele przechodzący na emeryturę bądź rentę. Prawo do nagrody nabędzie w styczniu 2019 r., w sierpniu 2018 planuje przejść na świadczenie kompensacyjne - problemy zdrowotne. Jaka jest podstawa prawna decyzji organu prowadzącego mówiąca o jego przyznaniu bądź nie?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie podstawy prawnej w sytuacji, kiedy uczeń nie stawi się na godziny nauczania indywidualnego /rewalidacyjne /wspomagające, a nauczyciel tak naprawdę wykonuje pracę w dany dzień (np. inne zajęcia zlecone przez dyrektora szkoły lub pozostaje w gotowości do pracy).
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jaka jest tygodniowa liczba godzin specjalizacji dla trenerów, dla pięciu oddziałów mistrzostwa sportowego (trzy klasy pierwsze oraz jedna klasa druga i jedna klasa trzecia) oraz dwóch oddziałów sportowych (klasa druga i klasa trzecia) w liceum ogólnokształcącym? Czy liczba godzin specjalizacji ma związek z liczebnością uczniów w klasach ?
- Pracownik obsługi dostał wezwanie do sądu w celu przesłuchania w charakterze świadka, w sprawie nie związanej z zakładem pracy. Czy należy się w takiej sytuacji dzień wolny usprawiedliwiony płatny czy pracownik powinien na ten dzień wziąć dzień urlopu wypoczynkowego?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe