Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Sprawa dotyczy ZFŚS. Jesteśmy szkołą pracującą w systemie zaocznym, część zajęć odbywa się popołudniami. Posiadamy pracowników etatowych i oraz takich których zatrudniamy na umowę o pracę na czas określony na część etatu np. 5/18. Są to zazwyczaj nauczyciele, których nasza szkoła nie jest podstawowym miejscem pracy. Oznacza to, iż pełne etaty i zatrudnienie na czas nieokreślony posiadają w innych szkołach, a nasza placówka jest dodatkowym miejscem pracy. Czy w związku z powyższym osoby takie powinny otrzymywać pełne świadczenia z ZFŚS czy powinno być to różnicowane? Ostatnio pracownicy etatowi stwierdzili, iż jest to niesprawiedliwe gdyż pracownicy zatrudnieni dodatkowo w naszej szkole z ZFŚS korzystają podwójnie (tj. w podstawowym miejscu pracy i dodatkowym miejscu pracy) w pełnym wymiarze. Wnosili, że czym innym jest praca na np. pół etatu gdy jesteśmy podstawowym miejscem pracy a czym innym praca na pół etatu gdy pracownik posiada inne podstawowe miejsce pracy, a tu przychodzi dodatkowo. Proszę o odpowiedź i ewentualne orzeczenia w tej sprawie.
Wysokość świadczenia nie zależy od wymiaru zatrudnienia, ale od sytuacji finansowej, życiowej, losowej uprawnionego. Oczywiście, że otrzymywanie wynagrodzenia z dwóch różnych źródeł, tj. z macierzystej szkoły oraz wynikającego z dodatkowego zatrudnienia, powoduje zwiększenie dochodów. W związku z tym – zgodnie z zapisami w szkolnym regulaminie ZFŚS – takiemu nauczycielowi może w ogóle nie przysługiwać świadczenie lub przysługiwać w znacznie zmniejszonej kwocie. Dyrektor szkoły może zażądać dokumentów potwierdzających dochody pracowników starających się o świadczenie. Zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z funduszu oraz zasady przeznaczania środków funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej określa regulamin zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Ustalanie zasad wykorzystania zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, w tym podział środków z tego funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności, ustala pracodawca w regulaminie uzgodnionym z zakładową organizacją związkową. Ustawa określa zasady tworzenia przez pracodawców zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, zwanego dalej „Funduszem”, i zasady gospodarowania środkami tego Funduszu, przeznaczonego na finansowanie działalności socjalnej organizowanej na rzecz osób uprawnionych do korzystania z Funduszu, na dofinansowanie zakładowych obiektów socjalnych oraz na tworzenie zakładowych żłobków, klubów dziecięcych, przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego. Użyte w ustawie określenie: osoby uprawnione do korzystania z funduszu oznacza pracowników i ich rodziny, emerytów i rencistów – byłych pracowników i ich rodziny oraz inne osoby, którym pracodawca przyznał, w regulaminie prawo korzystania ze świadczeń socjalnych finansowanych z funduszu. Należy przy tym pamiętać, że przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z funduszu. Zatem przyznawanie dopłat uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej (należy zatem zróżnicować dofinansowanie).
Podstawa prawna: 1. Ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (ze zm.), w szczególności art. 8.; 2. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (ze zm.), w szczególności art. 53.; 3. Ustawa z dnia 23 maja 1991 roku o związkach zawodowych, (ze zm.) w szczególności art. 27.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Podczas zajęć rekreacyjnych z nauczycielami (siatkówka) na szkolnej sali gimnastycznej dyrektor zerwał ścięgno Achillesa. Zdarzenie odbyło się bez udziału osób trzecich - złe stąpnięcie. Jak traktować ten wypadek: w domu, w drodze do pracy czy też w pracy? Proszę o podstawę prawną.
- Mam wątpliwość, czy poniższy wniosek jest rzeczywiście wnioskiem o udzielenie informacji publicznej, czy nie narusza prawa podmiotów gospodarczych zawartych w art.61 Konstytucji RP:
Wniosek
o udostępnienie informacji publicznej
Na podstawie art. 2 ust. 1 i art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 z późn. zm.) wnoszę o udzielenie informacji publicznej dotyczącej poniższych zagadnień:
1. Czy na terenie placówki znajduje się sklepik szkolny, w którym uczniowie mogą się zaopatrzyć w artykuły spożywcze?
2. Jaki jest średni miesięczny koszt dzierżawy powierzchni pod sklepik szkolny w skali 12 miesięcy przez ajenta?
3. Czy szkoła posiada na swoim terenie maszyny vendingowe (automaty/ dystrybutory żywności)?
4. Jaki jest średni miesięczny koszt dzierżawy miejsca pod maszynę vendingową w skali 12 miesięcy?
5. Jaki jest średni miesięczny koszt opłaty za zużycie mediów (np. prąd, woda) przez dzierżawcę miejsca pod maszynę vendingową w skali 12 miesięcy?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy istnieje podstawa prawna do tego, aby nauczycielkom wychowania przedszkolnego zakupywać obuwie miękkie do pracy z dziećmi?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o przykładowy wzór regulaminów:
-samorządu uczniowskiego,
-dyżurów nauczycielskich,
-rady pedagogicznej,
dla szkoły podstawowej
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Na prośbę miejscowego klubu sportowego dyrektor zgodził się przyjąć do internatu młodzież, która uprawia ciężary i uczęszcza do szkół prowadzonych przez powiat i miasto. Klub zaproponował korzystne stawki za wyżywienie i znacznie wyższe od przyjętych przez Zarząd Powiatu w uchwale. Mieszkańcy naszej szkoły płacą za tak zwany wkład do kotła. Szefowa finansów szkoły nie wyraża zgody na płacenie przez klub zapisanej w umowie kwoty za wyżywienie. Prawnik twierdzi, jeśli strony się zgadzają to nie ma przeszkód tym bardziej, że posiłki z uwagi na wysiłek ćwiczących będą bardziej obfite. Zaznaczam, że kwota zaproponowana przez klub jest kilka razy wyższa. Dodam, że za korzystanie z hali sportowej będą dodatkowe opłaty zgodne z uchwałą Zarządu Powiatu. Czy dyrektor popełnił uchybienie podpisując umowę na określony czas. Szkoła posiada obiekty sportowe i udostępnia instytucjom. osobom fizycznym po stawkach określonych w uchwale Zarządu Powiatu.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe