Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń klasy czwartej technikum, który w szkolnym planie nauczania m. in. ma przedmioty: język niemiecki, język angielski oraz język niemiecki w budownictwie, uzyskał opinię z poradni PP o zwolnieniu z języka niemieckiego. Powstały wątpliwości, co z językiem niemieckim w budownictwie. Stanowisko poradni PP jest akie, że uczeń powinien być zwolniony z języka niemieckiego oraz języka niemieckiego w budownictwie. Jako dyrektor szkoły jestem jednak w stanie zapewnić uczniowi udział w zajęciach z języka angielskiego w budownictwie w zamian za język niemiecki w budownictwie. Jaka jest wykładnia prawna w sprawie? Jak należy postąpić? Jaki dokument skierowany do ucznia jako dyrektor muszę przygotować?
W pytaniu nie podano, czy uczeń spełnia wymogi do zwolnienia z zajęć, a mianowicie, czy uczeń ma wadę słuchu, głęboką dysleksję rozwojową, afazję, niepełnosprawnościami sprzężone, autyzm, w tym zespół Aspergera, a także czy język niemiecki jest dla niego drugim językiem nowożytnym – po spełnieniu tych warunków, na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej dyrektor ma obowiązek zwolnienia ucznia do końca danego etapu edukacyjnego z nauki drugiego języka obcego nowożytnego (niemieckiego i niemieckiego w budownictwie) oraz nie może w to miejsce zaproponować języka angielskiego w budownictwie (§ 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, Dz.U. z 2015 r., poz. 843 z późn. zm. w zw. z art. 363 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2017 r., poz. 60). Jeśli natomiast język niemiecki jest dla ucznia językiem obowiązkowym, nawet gdy uczeń posiada ww. schorzenia lub zaburzenia, dyrektor nie zwalnia go z nauki języka. Zwolnienie nie następuje również, gdy uczeń nie posiada jednego z ww. schorzeń lub zaburzeń – wówczas istnieje jedynie możliwość dokonania zmiany drugiego języka obcego na inny, w tym np. na język angielski w budowie.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy Niepubliczny Ośrodek Rehabilitacyjno - Wychowawczy powinien pracować w przerwach świątecznych zgodnie z kalendarzem roku szkolnego.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o listę spraw objętych obowiązkiem prowadzenia metryki.
- Proszę o przedstawienie procedury zatrudnienia pedagoga wspomagającego dla ucznia klasy III z Zespołem Aspergera. Chodzi mi o rodzaj umowy, ilość godzin i czas trwania wspomagania. Dziecko ma wskazanie do ukończenia II etapu kształcenia.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy w szkole musi być powołany społeczny inspektor pracy? Jakie kwalifikacje musi mieć pracownik, aby pełnił tą funkcję?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Na prośbę miejscowego klubu sportowego dyrektor zgodził się przyjąć do internatu młodzież, która uprawia ciężary i uczęszcza do szkół prowadzonych przez powiat i miasto. Klub zaproponował korzystne stawki za wyżywienie i znacznie wyższe od przyjętych przez Zarząd Powiatu w uchwale. Mieszkańcy naszej szkoły płacą za tak zwany wkład do kotła. Szefowa finansów szkoły nie wyraża zgody na płacenie przez klub zapisanej w umowie kwoty za wyżywienie. Prawnik twierdzi, jeśli strony się zgadzają to nie ma przeszkód tym bardziej, że posiłki z uwagi na wysiłek ćwiczących będą bardziej obfite. Zaznaczam, że kwota zaproponowana przez klub jest kilka razy wyższa. Dodam, że za korzystanie z hali sportowej będą dodatkowe opłaty zgodne z uchwałą Zarządu Powiatu. Czy dyrektor popełnił uchybienie podpisując umowę na określony czas. Szkoła posiada obiekty sportowe i udostępnia instytucjom. osobom fizycznym po stawkach określonych w uchwale Zarządu Powiatu.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe