Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń realizuje obowiązek szkolny w formie nauczania indywidualnego- ma zaleconą psychoterapię, terapię rodzinną. Z naszych ustaleń wynika, że żadna z nich się nie odbywa. Jest ogromny problem z realizacją zajęć, ponieważ uczeń zamyka się w łazience albo leży w łóżku. Ponieważ z wielu przedmiotów nie mógł zostać sklasyfikowany - z uwagi na jego specyficzną sytuację - wydłużony został termin klasyfikacji do końca sierpnia. Nauczyciele przygotowali dostosowane zagadnienia, dyrektor przydzielił dodatkowe godziny na omówienie kwestii związanych z egzaminem, udzielono uczniowi informacji, że na egzaminie otrzyma również pomoc nauczyciela. Dyrektor spotkał się z matką ucznia, przedstawił ustalenia RP- z uwagi na przerwaną terapię (matka stwierdziła, że podczas wakacji nie będzie potrzebna) do ucznia skierowano psychologa szkolnego w celu pracy nad motywacją, udzielenia mu wsparcia i pomocy. Psychologowi udało się spotkać raz z uczniem, w czasie kolejnych wizyt uczeń przebywał w łazience. Matka twierdzi, iż uczeń jest przytłoczony ilością materiału- mimo, że nauczyciele, przyjmując za priorytet zdrowie ucznia, przygotowali najprostsze pytanie i zadania, te konkretnie lub tego typu, które będą na egzaminie. Z naszych ustaleń wynika, że uczeń popołudniu spotyka się z kolegami, jeździ na motorze. Matka wycofuje się z kontaktów ze szkołą, unika rozmów, nie odbiera telefonów. Dyrektor na 1 lipca wyznaczył spotkanie zespołu nauczycieli uczących z matką i ze specjalistami, którzy ewentualnie pracują z dzieckiem lub rodziną, i których matka może na to spotkanie zaprosić w celu podsumowania efektów pracy, ustalenia terminów egzaminów klasyfikacyjnych. Uczeń ma bardzo dużo nieobecności, nauczanie indywidualne jest od maja i nie jest realizowane w sposób oczekiwany- jeśli lekcje się odbywają, uczeń nie jest przygotowany, mimo wszelkiej przychylności szkoły i starań o zabezpieczenie dobra dziecka, może się okazać, iż na egzaminie nie będzie żadnej podstawy do ocen pozytywnych, lub uczeń, np. zamknie się w jakimś pokoju i egzamin nie będzie mógł zostać przeprowadzony. Czy poza skierowaniem sprawy do Sądu Rodzinnego jest inne rozwiązanie tej sytuacji?
Na początek dwa wyjaśnienia:
1. Udział ucznia w psychoterapii oraz jego najbliższych w terapii rodzinnej - chociaż zalecany w orzeczeniu o potrzebie nauczania indywidualnego – oparty jest na dobrowolności.
2. Szkoła nie kieruje do Sądu żadnych spraw. Może jedynie złożyć wniosek o wgląd w sytuację rodzinną nietlenionego ucznia, wraz z uzasadnieniem – co niepokoi nauczycieli w kontekście zdrowia ucznia, jego bezpieczeństwa, edukacji i wychowania.
Propozycja, co można jeszcze zrobić:
Dyrektor ma prawo oczekiwać od Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej wsparcia i pomocy w rozwiązaniu tego problemu. Może zaprosić (pismem skierowanym do dyrektora PPP) na spotkanie zaplanowane 1 lipca pracowników Poradni, którzy diagnozowali ucznia i wydali w/w orzeczenie. W roli konsultantów problemu - ewentualnych negocjatorów/mediatorów w rozmowach z rodzicem – także w rozmowie z uczniem - na temat egzaminów. Trzeba spokojnie uświadomić matce i chłopcu wszelkie możliwe konsekwencje wynikające z nieklasyfikowania – w tym powtarzanie klasy i wniosek szkoły do sądu o wgląd w sytuację rodziny. Warto też posłuchać, co w tej sprawie ma do powiedzenia matka ucznia, jakie ona widzi możliwości pomocy synowi i rozwiązania sygnalizowanych problemów.
Nie znamy przyczyny zdrowotnej ucznia, na podstawie której wydano mu w/w orzeczenie. Być może warto również skonsultować ten problem z lekarzem specjalistą, pod opieką którego znajduje się chłopiec.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Podczas zajęć rekreacyjnych z nauczycielami (siatkówka) na szkolnej sali gimnastycznej dyrektor zerwał ścięgno Achillesa. Zdarzenie odbyło się bez udziału osób trzecich - złe stąpnięcie. Jak traktować ten wypadek: w domu, w drodze do pracy czy też w pracy? Proszę o podstawę prawną.
- Pracownik złożył podanie o pomoc z ZFŚS w październiku - pracował do 31.10., komisja socjalna zebrała się w listopadzie - czy temu pracownikowi należy się świadczenie - spełniał wówczas warunki.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy wydrukowane oceny ucznia przechodzącego w trakcie roku szkolnego do innej placówki z Librus Synergia mogą stanowić załącznik do zaświadczenia o przebiegu nauczania ucznia?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy ucznia z opinią o głębokiej dysleksji. Wiem, że uczeń może być zwolniony z drugiego języka obcego. A czy na egzaminie gimnazjalnym może być zwolniony z części rozszerzonej?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną ze sprzężeniami spełniający obowiązek nauki w szkole ponadpodstawowej jest często nieobecny. Spowodowane jest to jego stanem zdrowia. Nieobecność jest usprawiedliwiona zwolnieniem lekarskim lub usprawiedliwiona przez rodzica. Nieobecności są duże - ponad 50%. Raz był już niepromowany z powodu niskiej frekwencji. Czy taka sytuacja może trwać kolejny miesiąc, czy zasadne jest wypisanie ucznia ze szkoły i na jakiej podstawie?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe