Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczennica kl.IV z orzeczeniem o upośledzeniu w stopniu lekkim ma też orzeczenie o nauczaniu indywidualnym. Jednocześnie mama zdeklarowała, że uczennica będzie uczęszczać na wybrane zajęcia z klasą (religię, muzykę, plastykę). Czy pozostałe zajęcia na nauczanie ind. mogę przydzielić w wymiarze 8 godzin? Czy nauczyciele z klas IV - VI, którzy będą ją uczyć muszą mieć oligofrenopedagogikę, czy mogę te zajęcia powierzyć nauczycielce dotychczasowej z klas I - III, która ma oligofrenopedagogikę i miała z nią zajęcia rewalidacyjne? Czy mogę tej nauczycielce dać tylko zajęcia rewalidacyjne?
- Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania realizowanych z uczniem w klasach IV-VI wynosi od 8 do 10 godzin. Zatem dyrektor może przydzielić uczniowi klasy IV nauczanie indywidualne w wymiarze 8 godzin tygodniowo.
- Nauczyciele przedmiotowi, którym dyrektor przydzieli godziny realizacji nauczania indywidualnego nie muszą mieć kwalifikacji z zakresu oligofrenopedagogiki, albowiem podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej ogólnodostępnej i dla szkoły podstawowej specjalnej jest taka sama.
- 2 godziny tygodniowych indywidualnych zajęć rewalidacyjnych dyrektor może przydzielić wyłącznie nauczycielowi legitymującemu się kwalifikacjami z oligofrenopedagogiki. Zatem powinna je realizować nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej, która takie kwalifikacje posiada.
Proszę także zwrócić uwagę, że:
- W nowym rozporządzeniu w sprawie organizacji kształcenia specjalnego dla dzieci niepełnosprawnych zastąpiono określenie „upośledzenie umysłowe” określeniem „niepełnosprawność intelektualna”. Takiego terminu należy używać we wszystkich dokumentach dotyczących w/w uczennicą , również w Indywidualnym Programie Edukacyjno-Terapeutycznym, który zostanie opracowany przez Zespół nauczycieli i specjalistów pracujących z nią – w terminie do 30 dni od dnia złożenia w szkole orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
- W nowym rozporządzeniu w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych wskazano, że obowiązkowa nauka jednego języka obcego nowożytnego (a nie dwóch) dotyczy wszystkich uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, niezależnie od rodzaju szkoły lub oddziału, do którego uczęszczają. Umożliwiono jednak tym uczniom uczęszczającym do oddziału ogólnodostępnego nauki drugiego języka obcego nowożytnego wyłącznie na wniosek rodzica. Zatem może on uczyć się drugiego języka obcego w wymiarze ustalonym dla oddziału, do którego uczęszcza.
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie MEN z dnia 28 sierpnia 2014 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U. z 1 września 2014 r. poz. 1157)
- Rozporządzenie MEN z dnia 24 lipca 2015r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z dnia 7 sierpnia 2015 r. poz. 1113)
- Rozporządzenie MEN z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z dnia 18 czerwca 2015 r., poz. 843)
- Rozporządzenie MEN z dnia 29 grudnia 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. z 2014. poz. 1993).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy jest możliwość zmiany Uchwały Rady Pedagogicznej podjętej podczas klasyfikowania i promowania warunkowego ucznia, jeśli zaistniały nowe okoliczności?
- Witam serdecznie. Proszę odpowiedzieć mi na pytanie: czy dyrektor szkoły planując doskonalenie zawodowe nauczycieli i zbierając od nich potrzeby szkoleń, musi te potrzeby w formie papierowej przechowywać przez kilka lat? Jeżeli tak to przez ile ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaka jest wysokość pensum nauczyciela w oddziale przedszkolnym specjalnym zorganizowanym przy szkole podstawowej specjalnej (dzieci 6-letnie)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel posiadający kwalifikacje do prowadzenia gimnastyki korekcyjnej może prowadzić zajęcia rehabilitacyjne z dzieckiem posiadającym orzeczenie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w świetle obowiązujących przepisów dopuszczalne jest zatrudnienie w przedszkolu nauczyciela wspomagającego (pedagoga specjalnego) lub pomocy nauczyciela osobno dla każdego dziecka z orzeczeniem o kształceniu specjalnym? Ilu maksymalnie podopiecznych może mieć jeden nauczyciel wspomagający?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe