Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W celu zatrudnienia pedagoga specjalnego trzeba zastosować się do wytycznych. Proszę o podanie czy w obliczaniu etatu dla pedagoga specjalnego bierzemy pod uwagę istniejące już etaty pedagogów szkolnych? Czy stanowisko pedagoga specjalnego tworzymy jako dodatkowe miejsce pracy nie biorąc pod uwagę już istniejące etaty pedagogów szkolnych?
Nowelizacja ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1762) dokona ustawą z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r., poz. 1116) wprowadziła nowe stanowisko nauczycielskie - pedagog specjalny (zmiana art. 42 ust. 7). Z kolei dodanie nowego przepisu art. 42d miało na celu określenie standardów zatrudniania nauczycieli specjalistów. Stosownie do art. 42d ust. 1 Karty Nauczyciela – w przedszkolu niebędącym przedszkolem specjalnym, w szkole podstawowej, liceum ogólnokształcącym, technikum i branżowej szkole I stopnia, niebędących szkołami specjalnymi, w szkole artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego oraz w zespole, w skład którego wchodzi to przedszkole lub ta szkoła, zatrudnia się nauczycieli pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów lub terapeutów pedagogicznych.
Zgodnie z art. 42d ust. 3 Karty Nauczyciela łączna liczba etatów nauczycieli pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów lub terapeutów pedagogicznych w przedszkolu, szkole lub zespole, o których mowa w ust. 1, nie może być niższa niż:
1) 2 etaty, które powiększa się o 0,2 etatu na każdych kolejnych 100 dzieci lub uczniów – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 100;
2) 1,5 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 50 i nie przekracza 100;
3) 1 etat – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 40 i nie przekracza 50;
4) 0,8 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 30 i nie przekracza 40;
5) 0,6 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 20 i nie przekracza 30;
6) 0,4 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 10 i nie przekracza 20;
7) 0,25 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów wynosi od 1 do 10.
Dla celu stosowania ww. przepisu należy uwzględnić w łącznej liczbie etatów już zatrudnionych nauczycieli specjalistów. Podkreślenia wymaga, że dyrektor posiada swobodę w zakresie wyboru danego specjalisty i wymiaru jego zatrudnienia. Uprawnienie dyrektora doznaje jednak ograniczenia na podstawie art. 42d ust. 11 Karty Nauczycielaq- w przypadku przedszkola, szkoły lub zespołu, w których liczba dzieci lub uczniów przekracza 50, liczba etatów nauczycieli:
1) pedagogów specjalnych nie może być niższa niż 25% łącznej liczby etatów nauczycieli, o której mowa odpowiednio w ust. 3 pkt 1 lub 2;
2) psychologów nie może być niższa niż 25% łącznej liczby etatów nauczycieli, o której mowa odpowiednio w ust. 3 pkt 1 lub 2.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel pracuje w wymiarze 2/18 od 27.05.2019 r. do 30.06.2019 r.
Czy i w jakim wymiarze przysługuje mu ewentualny ekwiwalent za niewykorzystany urlop?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel kontraktowy, który rozpoczął staż na mianowanego 1 września 2021 r., do 31 maja 2024 r. w myśl nowych przepisów może złożyć wniosek do dyrektora szkoły o modyfikację planu rozwoju zawodowego w związku ze zmianą ścieżki awansu zawodowego w 2022 r. z dniem np. 1 listopada 2022 r. o skrócenie trwania stażu do 31 maja 2023 r., czy musiałby być to wniosek z datą 1 września 2022 r.? Chodzi o datę złożenia wniosku, a modyfikacja miałaby dotyczyć skrócenia odbywania stażu do 31 maja 2023 r.?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielowi zatrudnionemu na czas nieokreślony należy się „13” i z jakiego okresu należy ją wyliczyć?. Sytuacja nauczyciela w 2018 r.: 01.01.do 5.02.2018 praca w pełnym etacie; 06.02. – 06.03. 2018 zwolnienie lekarskie; 07.03. – 24.07.2018 urlop macierzyński; 25.07. – 04.12.2018 r. urlop rodzicielski; 5.12.2018 – 03.06.2019 łączenie urlopu rodzicielskiego z pracą na ½ etatu.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy regulamin doboru pracowników pedagogicznych (tzn kryterium zwalniania nauczycieli) ma być uzgodniony z Związkami Nauczycielstwa Polskiego? Jeśli tak to jaka jest podstawa prawna. Dziękuję
- Nauczyciel we wrześniu i październiku, był zatrudniony na 15/18 średniorocznie i otrzymywał wynagrodzenie za 15 godzin gdy pracował rzeczywiście godzin 17. W listopadzie wymiar zatrudnienia zmienił się na pełen etat 18/18. Czy w związku z tym dyrektor może polecić do wypłaty wyrównanie za wrzesień i październik za 16 godzin wypracowanych a nie opłaconych? (po 2 godziny tygodniowo razy 8 tygodni).
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe