Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W jaki sposób mamy odnieść się do obliczenia liczby etatów specjalistów w tym pedagoga specjalnego? Jesteśmy placówką niepubliczną, prowadzimy 3 szkoły w których mamy różną liczbę uczniów w tym uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Szkoła podstawowa nr 1- 81 - suma wszystkich uczniów; szkoła podstawowa nr 2- 84- suma wszystkich uczniów; szkoła ponadpodstawowa nr 3 -147 - suma wszystkich uczniów. Prosimy o pomoc w wyliczeniu konkretnej liczby etatów specjalistów i w tym etatu pedagoga specjalnego. pozdrawiam Edyta Leszczyńska
Przepis art. 42d ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (Dz. U. Z 2021r. Po. 1762) określa minimalną łączną liczbę etatów nauczycieli pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów lub terapeutów pedagogicznych, którzy mają być zatrudnieni w przedszkolu niebędącym przedszkolem specjalnym, w szkole podstawowej, liceum ogólnokształcącym, technikum i branżowej szkole I stopnia, niebędących szkołami specjalnymi, w szkole artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego oraz w zespole, w skład którego wchodzi to przedszkole lub ta szkoła.
Łączna liczba etatów ww. nauczycieli specjalistów uzależniona jest od liczby odpowiednio dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym lub uczniów w danym przedszkolu, szkole lub zespole, w skład których wchodzi to przedszkole lub ta szkoła. Konstrukcja przepisu (użycie funktora alternatywy łącznej „lub”) wskazuje na swobodę dyrektora w zakresie wyboru danego specjalisty, np. pedagoga oraz swobodę w zakresie ustalenia liczby godzin, przez niego realizowanych. Wyznacznikiem w tym zakresie powinny być zdefiniowane potrzeby uczniów. Swoboda ta doznaje jednak uszczuplenia, jeżeli w przedszkolu lub szkole uczy się ponad 50 uczniów,.
Zgodnie z przepisami łączna liczba etatów nauczycieli pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów lub terapeutów pedagogicznych w przedszkolu, szkole lub zespole, nie może być niższa niż:
1) 1,5 etatu, który powiększa się o 0,2 etatu na każdych kolejnych 100 dzieci lub uczniów - jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 100;
2) 1 etat - jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 50 i nie przekracza 100;
3) 0,5 etatu - jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 30 i nie przekracza 50;
4) 0,25 etatu - jeżeli liczba dzieci lub uczniów wynosi od 1 do 30.
Łączną liczbę etatów nauczycieli, oblicza się jako sumę ilorazów, w których dzielną jest:
– suma liczby godzin zajęć realizowanych na stanowisku nauczyciela pedagoga, pedagoga specjalnego, psychologa, logopedy lub terapeuty pedagogicznego w ramach tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć,
– liczby przydzielonych godzin ponadwymiarowych w ramach pracy na tym stanowisku, a dzielnikiem jest tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz.
Wobec tego skoro w dwóch pierwszych szkołach liczba dzieci przekracza 50 ale nie przekracza 100 należy zatrudnić specjalistę na 1 etat (oddzielnie dla każdej ze szkół). W trzeciej szkole należy zatrudnić specjalistę na 1,5 etatu.
Art. 42d ust. 11 KN zawiera minimalne wymogi w zakresie zatrudnienia pedagogów specjalnych i psychologów. Zgodnie ze wskazanym przepisem, w przypadku przedszkola, szkoły lub zespołu, w których liczba dzieci lub uczniów przekracza 50, liczba etatów nauczycieli:
1) pedagogów specjalnych nie może być niższa niż 25% łącznej liczby etatów nauczycieli, o której mowa odpowiednio w ust. 3 pkt 1 lub 2;
2) psychologów nie może być niższa niż 25% łącznej liczby etatów nauczycieli, o której mowa odpowiednio w ust. 3 pkt 1 lub 2.
Jak wynika z powołanej regulacji, w przypadku każdej z tych specjalności wymiar ten nie może być niższy niż 25% łącznej liczby etatów nauczycieli pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów terapeutów pedagogicznych i logopedów – jeżeli przedszkole, szkoła lub zespół liczy więcej niż 50 dzieci lub uczniów. W takiej sytuacji, swoboda dyrektora w zakresie wyboru rodzaju specjalistów i określenia liczby realizowanych przez nich godzin, doznaje pewnego ograniczenia
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy jeśli na skutek złożonych rezygnacji słuchaczy z danego kierunku, pozostało tylko 14 słuchaczy na tym kierunku a zapis w statucie szkoły (jest to niepubliczna szkoła policealna dla dorosłych o uprawnieniach publicznych) mówi, że kierunek, na który uczęszcza mniej niż 15 osób może zostać rozwiązany z przyczyn ekonomicznych, to czy dyrektor szkoły może rozwiązać taki kierunek zapewniając oczywiście kontynuację kształcenia w innej placówce na tym samym kierunku? Jakie procedury należy sporządzić?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel złożył wniosek o włączenie do szkolnego zestawu programów, program realizowany w ramach awansu zawodowego. Czy do tego potrzebna jest uchwała, czy wystarczy aby dyrektor zatwierdził program z adnotacją, że jest realizowany w ramach awansu i nie dopisywał do szkolnego zestawu programów. Czy potrzebna jest opinia rodziców dzieci realizujących ten program?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jakie cele nauczyciel przedszkola powinien zapisywać w dzienniku zajęć. Czy operacyjne, czy ogólne?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy mogą Państwo pomóc w opracowaniu procedur oceny i kryteriów pracy nauczyciela w/g nowych przepisów?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Mam dwójkę dzieci w dwóch różnych grupach wiekowych z orzeczeniem (niepełnosprawność ruchowa z afazją). Jedno dziecko ma nauczyciela współorganizującego proces nauczania, który prowadzi z nim również rewalidację (nauczyciel ma pełne kwalifikacje). Drugie dziecko, które ma orzeczenie o niepełnosprawności ruchowej z afazją, ma również zespół Downa – i również ma nauczyciela współorganizującego proces nauczania, ale nie wiem, czy może on prowadzić z tym dzieckiem rewalidację. Nauczyciel ma skończone studia magisterskie na kierunku pedagogika specjalna (edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną). W suplemencie dyplomu znajduje się zapis: „Absolwent posiada przygotowanie do zajmowania stanowiska pedagoga specjalnego w placówkach edukacyjnych, opiekuńczych i rehabilitacyjnych działających na rzecz dzieci młodzieży i dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną (upośledzeniem umysłowym)”. Czy może on zatem, czy nie może, prowadzić rewalidację?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe